28 883 läst ·
77 svar
29k läst
77 svar
Byggmax orimliga reklamationsregler
Det är helt fel av MediaMarkt.T Television_Set skrev:
Du får rikta dig till B&O om du vill men måste inte. Du har full rätt att rikta ditt anspråk till MM och de är skyldiga att ta hand om det.
Skillnad på ett garantiärende och reklamation. Om garantin utfärdats av tillverkaren/generalagenten är det i regel dit man ska vända sig under garantiperioden.T Television_Set skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Enligt konsumentköplagen kan du välja att lämna direkt till butiken där varan är köpt. Många väljer ändå att följa butikens påhittade krav och kontaktar tillverkaren direkt eftersom det oftast går fortare än att butiken ska sköta reklamationen.
Garanti är separat, helt frivillig och kan ha vilka villkor som helst i princip.
Väljer man att utnyttja reklamationsrätten är butiken/ÅF skyldig att hantera den oavsett vad de säger, bara att hänvisa till konsumentköplagen. Men, som sagt, ofta är det smidigast att ta det direkt med tillverkaren.
Garanti är separat, helt frivillig och kan ha vilka villkor som helst i princip.
Väljer man att utnyttja reklamationsrätten är butiken/ÅF skyldig att hantera den oavsett vad de säger, bara att hänvisa till konsumentköplagen. Men, som sagt, ofta är det smidigast att ta det direkt med tillverkaren.
[QUOTEköpte B&O hörlurar på MediaMarkt och alla reklamationer ska göras direkt till B&O via webb.[/QUOTE]
Precis, Mediamarkt är ytterligare ett företag som inte vet hur man hanterar kunder som av någon anledning är missnöjda med sitt köp.
Inget ordentligt öppet köp och en massa krångel om en produkt inte fungerar.
Givetvis en massa kunder man förlorar på att inte sköta sånt här snyggt.
Netonnet är mitt förstaval när jag handlar elektronik, i andra hand Elgiganten.
Likväl sätter jag Hornbach främst när det gäller byggvaror.
Precis, Mediamarkt är ytterligare ett företag som inte vet hur man hanterar kunder som av någon anledning är missnöjda med sitt köp.
Precis, Mediamarkt är ytterligare ett företag som inte vet hur man hanterar kunder som av någon anledning är missnöjda med sitt köp.Peter2400 skrev:
Likväl sätter jag Hornbach främst när det gäller byggvaror.[/QUOTE]
Förutom B&O-lurarna så har jag inte haft några problem med MM, all skit man köper nu för tiden pajar, oavsett om det står Andersson, Miele, Electrolux eller SONY. Reklamerade en Miele robotdammsugare, MM fixade. Reparationer på kyl, frys, tvättmaskin, strömkälla på PS3, kortläsare på Switch. Inga problem
Förutom B&O-lurarna så har jag inte haft några problem med MM, all skit man köper nu för tiden pajar, oavsett om det står Andersson, Miele, Electrolux eller SONY. Reklamerade en Miele robotdammsugare, MM fixade. Reparationer på kyl, frys, tvättmaskin, strömkälla på PS3, kortläsare på Switch. Inga problem[/QUOTE]T Television_Set skrev:Precis, Mediamarkt är ytterligare ett företag som inte vet hur man hanterar kunder som av någon anledning är missnöjda med sitt köp.
Jag tror lite av ett stort problem i dag är att vissa företag är så himla ojämna i hur man hanterar reklamationer. Vilket även syns här i tråden.
Vissa företag gäller att man träffar rätt person, eller rätt affär, eller att det råkar vara fullmåne just då och så vidare.
Exempel på företag som jag tycker fungerat bra alltid är Clas Ohlson. Det bara, funkar liksom, är min erfarenhet. Inget krångel. Löses smidigt och enkelt.
Bästa svaret
Efter att ha tjatat på byggmax kundtjänst fick jag nu mitt ärende avslutat. De ”väntade på svar från leverantören” och personen i kundtjänst kände väl att det började bli orimligt och sa att jag fick pengarna tillbaka i butik eller ett presentkort hemskickat utan krav på att lämna produkten åter. Sagt och gjort, nu ligger slangvindan på blocket och nästa gång jag handlar på byggmax handlar jag plantjord eller liknande som inte behövs reklameras.
Produkter som diskuteras: "slangvindan"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Normalt är garantier generösare än kkl, men för att kunna utnyttja en garanti måste garantivillkoren uppfyllas.
Vill man göra en reklamation enligt kkl, måste man först och främst glömma allt som står i garantin, sen måste man göra klart för butiken att man vill göra en reklamation med allt vad det innebär och inte ett garantianspråk. Tyvärr kommer det ändå att resultera i att butiken hanterar det som ett garantiärende, helt enkelt för att det blir billigare för dem
och det kan man inte påverka, det är först när garantiutfärdaren sagt att garantin inte gäller som man kan gå vidare och driva det som ett reklamationsärende.
Lite som doldafel-försäkringar alltså
Vill man göra en reklamation enligt kkl, måste man först och främst glömma allt som står i garantin, sen måste man göra klart för butiken att man vill göra en reklamation med allt vad det innebär och inte ett garantianspråk. Tyvärr kommer det ändå att resultera i att butiken hanterar det som ett garantiärende, helt enkelt för att det blir billigare för dem
Lite som doldafel-försäkringar alltså
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen gäller alltid och är tvingande, oavsett vilka garantier som ställs ut. De har ingen rätt att köra över konsumentköplagen med någon form av egen garanti, och det kan man verkligen påverka eftersom butiken bryter mot lagen om de försöker med egna genvägar förbi KKL.S sunqan skrev:Normalt är garantier generösare än kkl, men för att kunna utnyttja en garanti måste garantivillkoren uppfyllas.
Vill man göra en reklamation enligt kkl, måste man först och främst glömma allt som står i garantin, sen måste man göra klart för butiken att man vill göra en reklamation med allt vad det innebär och inte ett garantianspråk. Tyvärr kommer det ändå att resultera i att butiken hanterar det som ett garantiärende, helt enkelt för att det blir billigare för democh det kan man inte påverka, det är först när garantiutfärdaren sagt att garantin inte gäller som man kan gå vidare och driva det som ett reklamationsärende.
Lite som doldafel-försäkringar alltså![]()
Det du påstår är alltså helt fel!
Oavsett vad man vill har man svårt att runda säljarens möjlighet att laga varan. Och det kommer att resultera i ett garantiärende, det handlar inte om att runda kkl. Och visst, man har rätt att häva köpet eller kräva omleverans men det kommer sannolikt att kräva en vända hos arn först och det är långt ifrån säkert att man vinner.MultiMan skrev:
Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen gäller alltid och är tvingande, oavsett vilka garantier som ställs ut. De har ingen rätt att köra över konsumentköplagen med någon form av egen garanti, och det kan man verkligen påverka eftersom butiken bryter mot lagen om de försöker med egna genvägar förbi KKL.
Det du påstår är alltså helt fel!
Här https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/ kan man ju börja läsa innan man kategoriskt hävdar att nån har fel. Fast konsumentverket har inte alltid rätt heller
Hur mycket ska du ha för att svara? Du är för värdelös för det, eller?Pontus rätzer skrev:1: vi erbjuder ALLTID mil ersättning. Frågan är om han kände sej nekad för han ville ha flera 100kr milen.
2: reklamationen går via formuläret tycker jag som anställd är bra för jag har inga möjligheter till testa ALLA produkter och försöka laga dom så det är bättre det landar hos leverantören. (Sen som privat så kan jag hålla med om det kan vara lite irriterande)
3: angående kontantfria. Jag vill inte bli rånad eller riskera något jag vill komma hem frisk och glad till min 1åriga lilla flicka. Så jag är glad vi valde inte ta kontanter här. Dom som tror banken vill försöka kontrollera är ju lite (långsynta?) Inte fan bryr banken sej vad du handlar med dina pengar fast många tror det (inkl min egna farmor som alltid ska ha kontanter)
Visst är det så men kvarstår att det skall ske inom rimlig tid och så vidare för dig som konsument, allt enligt konsumentköplagen.S sunqan skrev:Oavsett vad man vill har man svårt att runda säljarens möjlighet att laga varan. Och det kommer att resultera i ett garantiärende, det handlar inte om att runda kkl. Och visst, man har rätt att häva köpet eller kräva omleverans men det kommer sannolikt att kräva en vända hos arn först och det är långt ifrån säkert att man vinner.
Här [länk] kan man ju börja läsa innan man kategoriskt hävdar att nån har fel. Fast konsumentverket har inte alltid rätt heller
Med andra ord kan det inte dra ut på tiden och affären skyller på att de inte fått svar från tillverkaren huruvida det är garanti eller inte, exempelvis.
Du reklamerar. Säljaren löser det inom rimlig tid (finns olika exempel på vad som är rimliga tidsaspekter) och ger dig adekvat ersättning MINST enligt lagens ramar. Om säljaren har bekymmer med tillverkaren och garanti och annat krafs är inte ditt problem som köpare - det är ett problem för säljaren.
Helt rätt. Sen är "rimlig tid" inte nödvändigtvis samma sak för alla inblandade parter, tyvärr. Och vill man som konsument tvinga fram sin tolkning är det ARN som gäller.X Xanthopteryx skrev:Visst är det så men kvarstår att det skall ske inom rimlig tid och så vidare för dig som konsument, allt enligt konsumentköplagen.
Med andra ord kan det inte dra ut på tiden och affären skyller på att de inte fått svar från tillverkaren huruvida det är garanti eller inte, exempelvis.
Du reklamerar. Säljaren löser det inom rimlig tid (finns olika exempel på vad som är rimliga tidsaspekter) och ger dig adekvat ersättning MINST enligt lagens ramar. Om säljaren har bekymmer med tillverkaren och garanti och annat krafs är inte ditt problem som köpare - det är ett problem för säljaren.
Man kan även gå på liknande fall, proposition och praxis.S sunqan skrev:
Exempel på en jurists tolkning av skälig tid i konsumentköplagen som svar på en fråga gällande utdragen reparation av elcykel:
"Vad innebär "inom skälig tid"?
Vad som är skälig tid ska bedömas med hänsyn till köparens intresse. I princip bör säljaren omgående ta sig an avhjälpandet, alltså i detta fall reparationen (prop. 1989/90:89 s. 120). Av propositionen följer att om köparen godtar en angiven tid för avhjälpande, kan hen inte göra någon annan påföljd gällande under tiden. Ett avhjälpande bör kunna klaras på ett par dagar och köparen bör få tillgång till ersättningsvara vid avhjälpande som tar längre tid. Du som köpare ska inte heller behöva tåla upprepade avhjälpningsförsök (prop. 1989/90:89 s. 122). Säljaren säger att batteritillverkaren har slut på batterier i sitt lager och att leveransen tidigast är beräknad till mars, vilket är åtminstone två månader framöver. Ni beskrivs vara helt beroende av elcykeln för att hämta och lämna barnen varje dag. Säljaren bör därmed vidta åtgärder för att reparationen ska gå fortare och inse vikten av att ni återfår elcykeln så snart som möjligt. För att motivera den längre reparationstiden bör säljaren lämna en tillfällig ersättningsvara till ert förfogande."
Trasig tröja? Ny finns på hyllan, skälig tid kan anses vara inom några dagar om den skall fraktas hem, eller direkt om man är i butik.
Trasig slangvinda som någon nämnde? Hur lång tid kan det ta att reparera? En vecka? Max två? Är det lågsäsong så kanske lite längre tid, är det mitt i högsommaren och den används så rimligen snabbare. Annars lånevinda. Ersättningsvinda? Lika som med tröjan - finns det på lager så inom några dagar eller direkt i butik. Finns inte på lager och längre leveranstid? Häva köp eller få en ersättningsvara (om man själv godkänner).
Laga bilen? Även där, borde självklart gå på några dagar. Lånebil under tiden man har behov av detta.
Om nu låt säga Mediamarkt vill ha fyra veckor för att laga din dator, samtidigt som du kan få den lagad på ett par dagar om du KÖPER deras tjänst reparation, så är självklart en skälig tid max ett par dagar. Exempelvis.
Men som nämnts här, vissa ställen vill gärna göra det enkelt oför sig men den gubben duger inte.
Exempel från verkligheten:
ClasOhlson, en juicecentrifug som plötsligt slutade snurra (till den omisskänliga underbara trasigaelprylardoften, av kraftigare sort).
In i butik. Förklarade. Visade kvitto. Fick frågan om jag ville ha en ny eller pengar tillbaka. En ny tack sade jag, jag kan hämta den själv om den finns inne. Jag gick in, hämtade, han knappade lite på datorn, klart.
Batteriladdare som givit upp hoppet:
Samma sak, ny på plats.
Krossad femlitersglasburk vid leverans:
Fotade, e-postade, ny burk skickades hem.
Strulande 3D-skrivare? Den ville inte bete sig och gick inte att uppdatera på sedvanligt sätt längre då den var typ... halvdöd...
E-postkontakt, blev 'kopplad' till tekniska avdelningen, bra konversation, fick länk till en ny mjukvara de fått av tillverkaren (sade att jag kan göra det själv så slipper jag möget med att transportera klunsen), följde deras instruktioner (man skulle öppna en lucka för att komma åt kretskortet där det fanns en hållare för ett micro-sd-kort) och uppdaterade mjukvaran på detta alternativa sätt, fungerade.
Sprutflaska av bättre modell för att tåla avfettning och andra starkare kemikalier. Den gav upp efter typ 1,5 år och ville inte spruta längre.
In i butik, visade kvitto, förklarade, fick en ny.
När saker bara fungerar sådär underbart bra liksom. Samtliga hos ClasOhlson i detta fall.
Det är en anledning till att jag gillar detta ställe: Det är typ alltid väldigt smidigt och enkelt att reklamera eller nyttja garanti. Bara funkar, precis sådär som det SKALL fungera. är min erfarenhet i alla fall.
Lätt värt det om man köper dyrare prylar, även om det kanske är lite dyrare att köpa därifrån, men man är mer säker på att det inte bökar om skiten träffar fläkten.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Slangvindor & slangvagnar
Vårt utbud av slangvindor och slangvagnar är designat för att förenkla din vardag, oavsett om du behöver vattna trädgården, tvätta bilen eller utföra mer industriella uppgifter. Med lätthanterliga, robusta och väldesignade produkter kan
Läs mer
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Med tanke på att det ofta är väldigt många kunder i Byggmax butiker kan det väl inte vara helt värdelöst. Jag tycker inte de är sämre än andra konkurrenter i samma bransch, jag är oftast nöjd när jag åker därifrån.B Bengt Henrik skrev:Är det bara jag som har fått bra service på Byggmax?
Beställde trävaror och isolering som Byggmax levererade och efter 2-3 veckor när det var dags för isoleringen, upptäcktes det att det var för mycket av en storlek och för lite av en annan storlek.
Skickade mejl och förklarade problemet och fick svar att jag kunde välja mellan avdrag på fakturan eller ny leverans.
Redigerat: