hempularen skrev:
Det fanns ju en intressant artikel häromdagen, tror att det var SVD. Det finns en lucka i lagen om attefallshus. man måste ju ansöka om starttillstånd. Och kommunen kan vägra på i princip vilka skäl som helst. För man får inte överklaga ett beslut om attefallshus.

Bakgrunden är att i senaste utgåvan av PBL, så ville man minska grannars möjligheter till överklaganden. Så när det gällde just beslut om starttillstånd har man begränsat det så att bara den som sökt bygglovet har rätt att överklaga (dvs. OM kommunen avslår ex. för att det är Måndag morgon). Ingen annan kan överklaga. Syftet var att minska möjligheterna för andra att okynnesöverklaga.

Men när det gäller attefallshus så har ju ingen sökt bygglov. Därmed finns det ingen som har rätt att överklaga när kommunen skyller ett avslag på att de tycker du har en ful tröja idag.
Som tur är finns det en lag som går över denna som säger att alla myndighetsbeslut ska kunna överklagas.

huggan skrev:
Som tur är finns det en lag som går över denna som säger att alla myndighetsbeslut ska kunna överklagas.
Jo, fast det sjall väl prövas innan det beslutas vad jag förstår. Det är ju inte så att, per automatik, tycker boverket eller kommunerna att man ska kunna överklaga. En process till EU tar väl ett par år skulle jag gissa.

De poäng som namngivaren räknade med att håva in på sitt förslag var ju som vi vet inte tillräckligt många. Såvitt jag kan förstå så är det ett lätträknat antal som sökt och fått startbesked? Gratis är det ju inte heller, men varför skulle kommunen vara beredd att gå miste om en hyfsat lukrativ business som bygglov?

P
Lånar tråden lite granna.. Kan man bygga en carport bredvid sitt befintliga garage med sadeltak (som man senare kan spika vägg för att få dubbelgarage) på ca. 15-20m2 utan bygglov? /kl8

Skulle inte tro det. Attefallstillbyggnaden på 15 kvm gäller väl bara tillbyggnad till huvudbyggnaden, dvs bostadshuset.
Däremot kan du ju bygga Attefallshuset på 25 kvm som en fristående carport.

Efter mycket sökande hittade jag liknande problemställning som jag försöker lösa. :)
Funderar på om det är möjligt att göra som du föreslår ett attefallshus med källare och en friggebod också med källare i närhet med skärmtak mellan även om sidorna på skärmtaket inte får byggas in.
Enligt Boverket verkar detta ok och skulle då ge en yta av 25+25+15+15=80 kvm-väggtjockleken såklart.
Någon som har hittat mer information om detta?
Fick idén från husdrömmar där de byggde ett fritidshus med källare fast källarvåningen enbart var täkt på 2 av sidorna på huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.