2 954 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Bygglovsfrågan på mer än ett plan!?!?
Det står ofta byggrätt 200 kvm för 1-plans och 150 kvm på 2-plans.
Vad gäller då för 1.5 resp 1 3/4? Samma som för 2-plans?
Samt; jag har trott att 150 kvm är totalytan både upp o nere och är jättebesviken, för så små hus kan jag knappt hitta. Men så tänkte jag att jag kanske har missförstått allt. Innebär 150 kvm då att bottenplan är max på 150 kvm????
Vad gäller då för 1.5 resp 1 3/4? Samma som för 2-plans?
Samt; jag har trott att 150 kvm är totalytan både upp o nere och är jättebesviken, för så små hus kan jag knappt hitta. Men så tänkte jag att jag kanske har missförstått allt. Innebär 150 kvm då att bottenplan är max på 150 kvm????
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Byggrätt är oftast byggyta, vilket är den yta som upptas av tomten. Så 150 kvm 2 plan betyder i de flesta fall att du kan få totalt 300kvm.
När det gäller hur man tolkar 1,5plan osv. Så får man titta på lite mer nogrannt vad som står i detaljplan, om byggnadshöjd takvinkel osv.
Byggnadshöjden räknas oftast som höjd till takfot (lite förenklat, beskrivet), sedan finns det oftast regler om maximal takvinkel, vilket tillsammans begränsar husets totala höjd.
Men i vissa detaljplaner regleras istället nockhöjden, så man får läsa lite noga hur det är uttryckt.
1,5 planshus räknas ofta som 1 planshus, med vind, och det leder ofta till ett visst mekande för att "lura" till sig en så hög takfotshöjd som möjligt, för det ger mer yta med ståhöjd inne på våningen.
När det gäller hur man tolkar 1,5plan osv. Så får man titta på lite mer nogrannt vad som står i detaljplan, om byggnadshöjd takvinkel osv.
Byggnadshöjden räknas oftast som höjd till takfot (lite förenklat, beskrivet), sedan finns det oftast regler om maximal takvinkel, vilket tillsammans begränsar husets totala höjd.
Men i vissa detaljplaner regleras istället nockhöjden, så man får läsa lite noga hur det är uttryckt.
1,5 planshus räknas ofta som 1 planshus, med vind, och det leder ofta till ett visst mekande för att "lura" till sig en så hög takfotshöjd som möjligt, för det ger mer yta med ståhöjd inne på våningen.
Tack så mycket. Då kan jag pusta ut. Trodde nämligen att det handlade om en totalyta och jag blev deppig
Vill ha en sekelskiftesstilsvilla på 1.5-2 plans på en tomt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja fast kolla detaljerna i planen innan du pustar ut. Observera att jag skrev "oftast" flera gånger i beskrivningen. Du kan inte lita på uppgifterna innan du kontrollerat med bygglovsmyndigheten. Det kan finnas alla möjliga specialfall att ta hänsyn till.
Klicka här för att svara
