Jag har nu filat lite mer på främst andra och sjätte stycket.
De nya kommer här:
Andra:
Att det råder högt bebyggelsetryck inom kommunen innebär inte att det råder en stor efterfrågan på området i ansökan. Man har ej kunnat visa på att ytterligare ansökningar om byggnation inom berört område inkommit. Ägaren av <Fastighet> känner inte till något annat intresse av byggnation på fastigheten än den som redan skett inom familjen.
Sjätte:
<Kommun> tätort växer i lugnt takt från väster, området i fråga kan om några decennier komma att husera ett nytt bostadsområde, detta innebär att en eventuell detaljplan ligger långt fram i tiden. Föreslagen tomt är utvald i samråd med markägaren så att den ej stör stamfastighetens gårdsverksamheten och det ligger inte i markägarens intresse att tillåta vidare avstyckningar då detta kan komma att påverka sagda verksamhet. Skulle området komma att detaljplaneras är storleken på föreslagen tomt samt placeringen av densamma så att den kompletterar befintlig bebyggelse på ett naturligt sätt och inte motverkar vidare planläggning.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Så, nu är det inskickat!

Nu är det bara 3-4v väntan innan besked kommer.

Då får vi hålla tummarna :thumbup:

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har varit i precis samma sits för ca 5 år sedan. Jag fick då ett mycket gott tips som fungerade förvånsvärt bra.

Det många tror är att makten utgår från tjänstemännen, vilket är helt fel. Jag struntade komplett i skrivelsen och begav mig på en charmoffensiv till kommunens politiker som satt i BN. Jag ringde och i vissa fall stämde jag träff. Jag hade slipat mina argument om att vi gärna ville bo kvar i kommunen och betala kommunalskatt etc etc

När ärendet skulle behandlas i BN så blev tjänstemannen överkörd till 100% (och jag menar verkligen 100%!).

Jag har sedan använt detta en gång till när jag skulle bygga ett vindkraftverk, vilket fungerade lika bra.

Mitt tips till er är att ödsla inte tid på tjänstemannen, denna har redan bestämt sig för att ni inte ska få bygga och ni kommer aldrig att kunna rucka på det. Ödsla er kraft på dom som bestämmer (=politikerna), dom vill alltid ha roster I nästa val.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hej gott folk!

Efter nästan två veckors väntan har nu kommunen laddat upp protokollet från nämndens möte.
Utan någon som helt argumentation har de valt att avslå vår ansökan.

Vi kommer även delges detta beslut, jag vet inte om där kommer mer information i samband med detta.

:confused:

Trist beslut, och extra trist att inte ens få någon motivering att kunna argumentera emot. Hoppas ni har orken att gå vidare och få ett beslut som är till er fördel. Hang in there!

harry73
Nu har ni i alla fall ett beslut som ni kan gå vidare med. Att kommunen inte ville visste ni redan, så nu börjar fas två (hoppas jag)

Motivering ska du få, det är en rättighet enligt förvaltningslagen.
Däremot är det normalt att det inte står i mötesprotokollet.
Du ska få ett besked om ärendets utgång tillsänt dig, inte behöva leta upp det själv.

Förmodligen pågår expediering, så det borde dyka upp. Men har du inte fått det snart så ring handläggaren och fråga.
Det är först när du fått det som överklagandetiden börjar räknas.

Jag har suttit och uppdaterat kommunens hemsida några gånger om dagen den senaste veckan, därav kunde jag läsa protokollet när det trillade ut.

Det ska bli väldigt intressant och se vad nämnden haft för argumentation mot vårt bygge, om de nu haft någon.

Vi ska överlägga om vi orkar lägga den tankeverksamhet och energi det troligtvis kommer krävas för att driva denna process.
Eventuellt köper vi ett befintligt hus i närheten och fortsätter processen därifrån.

Nu har papperna kommit från kommunen (iaf till svärfar, vi ska ju delges det med svar).

Alltisammans består av:
- Utdrag ur protokollet
- Handläggarens tjänsteskrivelse
- Vårt yttrande

Dvs ingen ny information har tillkommit...

Jag skulle som minst överklaga till länsstyrelsen och vidare till mark och miljödomstolen om det inte går första gången.

Det är nog vår plan också.

Borde vi göra ännu ett yttrande i vårt överklagande? Eller räcker det vi skrev till nämnden?

13th Marine skrev:
Det är nog vår plan också.

Borde vi göra ännu ett yttrande i vårt överklagande? Eller räcker det vi skrev till nämnden?
Om ni anser att det finns något att tillföra, så kan det vara bra att göra det.

Spontant tycker jag inte det, inte mer än att vårt yttrande inte blivit bemött.

Hej igen!

Jag vet att många är nyfikna och vi har själva haft mycket att stå i på senare tid, men nu är det dags för ett uppdatering.

Eftersom kommunen avslog ansökan utan vidare argumentation mot vår sak valde vi att överklaga, denna överklagan skickade vi in förra veckan och nu väntar vi på att de ska meddela att den kom in i tid, vilket den borde gjort med några veckors marginal. (Vi skrev under handlingarna och skickade tillbaka dem för att visa att vi delgivits dessa för nu 3v sedan).

Överklagan består i princip av samma text som vi skrev till kommunen, dock med vissa omformuleringar och ändringar för att ytterligare lägga vikt på vissa punkter samt bättre förklara andra.

Jag vill passa på att rikta ett stort tack till alla de som stöttat och gett råd!
Ett speciellt tack till den forummedlem som ställt upp både med tips och korrekturläsning under vägens gång, inga namn/nick nämnda, men du vet vem du är!

Vi räknar med att överklagandet kan ta sin lilla stund och vi känner inte för att sätta våra liv på paus under tiden, så vi hade tur med att precis i samband med att vår ansökan avslogs så kom det ut ett hus i ett närliggande område. Då det var snarlikt det vi tänkte bygga, hade de komplementbyggnader vi gärna skulle vilja ha, låg på en större tomt än vanligt (>2000kvm) och verkade allmänt välskött så slog vi till.
Nu får vi möjligheten att testa att bo i området, pendla till jobbet, samt allmänt känna på hur det är i hus utan att bli lika fast som man blir när man styckar av familjemark och bygger nytt.
Dessutom är det närmre om man skulle vilja knacka på hos sin lokale politiker :rolleyes:

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.