Hej forumet!
Jag bor i en BRF där jag har en uteplats utanför min bostad. Uteplatsen tillhör bostaden och är min att sköta om. Jag fick för två år sedan ett OK från styrelsen att bygga ett staket runt uteplatsen vilket jag gjorde. Det var cirka 80 cm högt.
Nu bestämde jag mig för att öka på för att få bättre insynsskydd. Har därför gjort om så jag istället har ett högre insynsskydd med horisontella ribbor. Jag frågade styrelsen om OK för att bygga om staketet vilket jag fick.
Det jag nu blivit orolig för är huruvida jag hade behövt söka bygglov för detta.
BRF:en är i radhusform och min bostad ligger mitt inne på området. Det är ingen väg, utfart eller granne i närheten av min bostad. Inne på området är närmsta granne (inom BRF:en) som ser min uteplats på andra sidan en basketplan. Sen är det en granne (inom BRF:en) runt hörnet som väl typ ser min uteplats genom sitt plank + häck men det är sisådär 7-8 meter bort.
Högsta stolpe/överliggare mäter 206 cm från marken. Dock är det då med ganska mycket luft. Just nu har jag lagt ribbor som högst upp till 140 cm.
Denna höjd är på en kortsida som mäter 120 cm i längd och en rak längd på 180 cm. Därefter går höjden ner. Först till cirka 140 cm och därefter kommer resterande vara kanske 100-120 cm i höjd. Jag har bara gjort den höga delen hittills (dvs: ribbor upp till cirka 140 cm).
Det finns en detaljplan för området från 80-talet och det är inte markerat att man inte får bygga inom den yta där min bostad finns.
Många grannar har liknande insynsskydd/staket/plank i olika utföranden med liknande höjd. De flesta har någon typ av insynsskydd vid just uteplats.
Efter samråd med sambo + svärfar (pensionerad byggarbetare) ska jag sitta still i båten. Resonemanget från de två är att det:
i) är oklart om det ens behövs
ii) om det ska hända något krävs det att någon anmäler det, kommunen åker ut, dömer att det krävs bygglov = väldigt låg risk.
Jag tänker om det mot förmodan skulle anmälas är ett worst case att det blir sanktionsavgift + kostnad för ansökan?
I ett allra worst case om ovan sker + att det döms ut/nekas skulle jag kunna sänka höjden på de höga delarna.
Alla grannar som passerat har stannat och öst beröm över hur bra det ser ut.
Vi har god grannsämja här i föreningen.
Som jag läser mig fram borde ovan snarare räknas som uteplatsskydd än staket/plank.
Jag är nu medveten när jag läser reglerna att det kan vara att jag borde sökt bygglov. Så ja, fullt möjligt att jag har underskattat regelverket här.
Det jag är intresserad att få svar på är väl egentligen två saker:
i) Bygglov eller ej för detta.
ii) Om bygglov: Vad ska jag i realiteten göra? Sitta still i båten och utgå från sannolikheten att det inte sker något?
Jag bor i en BRF där jag har en uteplats utanför min bostad. Uteplatsen tillhör bostaden och är min att sköta om. Jag fick för två år sedan ett OK från styrelsen att bygga ett staket runt uteplatsen vilket jag gjorde. Det var cirka 80 cm högt.
Nu bestämde jag mig för att öka på för att få bättre insynsskydd. Har därför gjort om så jag istället har ett högre insynsskydd med horisontella ribbor. Jag frågade styrelsen om OK för att bygga om staketet vilket jag fick.
Det jag nu blivit orolig för är huruvida jag hade behövt söka bygglov för detta.
BRF:en är i radhusform och min bostad ligger mitt inne på området. Det är ingen väg, utfart eller granne i närheten av min bostad. Inne på området är närmsta granne (inom BRF:en) som ser min uteplats på andra sidan en basketplan. Sen är det en granne (inom BRF:en) runt hörnet som väl typ ser min uteplats genom sitt plank + häck men det är sisådär 7-8 meter bort.
Högsta stolpe/överliggare mäter 206 cm från marken. Dock är det då med ganska mycket luft. Just nu har jag lagt ribbor som högst upp till 140 cm.
Denna höjd är på en kortsida som mäter 120 cm i längd och en rak längd på 180 cm. Därefter går höjden ner. Först till cirka 140 cm och därefter kommer resterande vara kanske 100-120 cm i höjd. Jag har bara gjort den höga delen hittills (dvs: ribbor upp till cirka 140 cm).
Det finns en detaljplan för området från 80-talet och det är inte markerat att man inte får bygga inom den yta där min bostad finns.
Många grannar har liknande insynsskydd/staket/plank i olika utföranden med liknande höjd. De flesta har någon typ av insynsskydd vid just uteplats.
Efter samråd med sambo + svärfar (pensionerad byggarbetare) ska jag sitta still i båten. Resonemanget från de två är att det:
i) är oklart om det ens behövs
ii) om det ska hända något krävs det att någon anmäler det, kommunen åker ut, dömer att det krävs bygglov = väldigt låg risk.
Jag tänker om det mot förmodan skulle anmälas är ett worst case att det blir sanktionsavgift + kostnad för ansökan?
I ett allra worst case om ovan sker + att det döms ut/nekas skulle jag kunna sänka höjden på de höga delarna.
Alla grannar som passerat har stannat och öst beröm över hur bra det ser ut.
Vi har god grannsämja här i föreningen.
Som jag läser mig fram borde ovan snarare räknas som uteplatsskydd än staket/plank.
Jag är nu medveten när jag läser reglerna att det kan vara att jag borde sökt bygglov. Så ja, fullt möjligt att jag har underskattat regelverket här.
Det jag är intresserad att få svar på är väl egentligen två saker:
i) Bygglov eller ej för detta.
ii) Om bygglov: Vad ska jag i realiteten göra? Sitta still i båten och utgå från sannolikheten att det inte sker något?
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Det låter mer som en spalje än ett plank. Borde inte behövas bygglov. OM det mot förmodan skulle bli nedslag, så kommer du att få möjlighet att vidta rättelse. Först om du inte gör det kan det bli frågan om en byggsanktionsavgift.
Så sitt lugnt i båten.
Så sitt lugnt i båten.
Tack så hemskt mycket för snabbt och informativ svar!H hempularen skrev:
Ett par små förtydliganden:
Jag har för stabiliteten kört två reglar från de höga stolparna till balkongsstolparna. Det blev riktigt stabilt (stolparna sitter som berget) och dessutom snyggt.
Jag antar att det inte påverkar din bedömning?
Sen tänkte jag eventuellt fortsätta upp med ribbor kanske 20-30 centimeter till på de två höga sektionerna (120 + 180 cm i längd). Men lämnar resten öppet så blir väl då kanske 40 centimeter öppet mellan översta ribba och överliggare.
Ribborna är 4,5 respektive 7 cm och sitter med 2cm mellanrum.
Ungefär hälften av bygget blir ju sen under 120 cm tänkte jag. Ändå trevligt att ha lite öppet och där det är lågt är till 99 % grannar som man gärna småpratar med som passerar
Kontrollfråga: Med sitta lugnt i båten menar du att jag inte gör någonting? Får jag en påstötning hanterar jag det då helt enkelt?
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Precis.T Tariax skrev:
Man brukar ju säga att "staket" som är mer än 50% öppna är just staket, som man får bygga hur höga man vill. Men sedan har jag för mig att det kommit tolkningar där även konstruktioner som är mer än 50% öppna anses vara plank, om de "uppfattas" som plank. Men det du beskriver låter som väldigt långt ifrån ett plank.
Och som sasgt, även om du bgger ett 3m högt helt tätt plank, så får du ha lite otur om någon ger sig på att beivra det.
Tack igen för svar.H hempularen skrev:Precis.
Man brukar ju säga att "staket" som är mer än 50% öppna är just staket, som man får bygga hur höga man vill. Men sedan har jag för mig att det kommit tolkningar där även konstruktioner som är mer än 50% öppna anses vara plank, om de "uppfattas" som plank. Men det du beskriver låter som väldigt långt ifrån ett plank.
Och som sasgt, även om du bgger ett 3m högt helt tätt plank, så får du ha lite otur om någon ger sig på att beivra det.
Då kör jag på att somna om och gå vidare med livet
Såhär ser det ut för kännedom. Bilden är tagen från soffan som står mot väggen.
Tänkte som sagt köra upp ribbor i höjd med det längst till vänster, eventuellt höja det något. Det högsta till vänster i bilden är för närvarande 140 cm, därefter 100 cm. Idealt hade jag väl höjt till 160 cm eller så.
Till höger utanför bild ska det vara lägre och som lägst ut med områdets lilla gångväg.
Det jag ändå bollar lite i huvudet är om man ska låta det vara eller kontakta kommunen.
Men rådet är fortsatt sitt still i båten?
Vad händer annars om/när jag kontaktar kommunen?
Försöker spela ut utfallen i huvudet
Tänkte som sagt köra upp ribbor i höjd med det längst till vänster, eventuellt höja det något. Det högsta till vänster i bilden är för närvarande 140 cm, därefter 100 cm. Idealt hade jag väl höjt till 160 cm eller så.
Till höger utanför bild ska det vara lägre och som lägst ut med områdets lilla gångväg.
Det jag ändå bollar lite i huvudet är om man ska låta det vara eller kontakta kommunen.
Men rådet är fortsatt sitt still i båten?
Vad händer annars om/när jag kontaktar kommunen?
Försöker spela ut utfallen i huvudet
Jag gissar att i alla fall delen till vänster ses som ett plank.
Men det är inga problem om det är under 1,8 m högt och inom 3,6 m från radhuset, då kräver det ej bygglov. Men det kräver grannes skriftliga medgivande om det är inom 4,5 m från gränsen. Men om BRFen äger all mark så är detta ingen faktor.
Men det är inga problem om det är under 1,8 m högt och inom 3,6 m från radhuset, då kräver det ej bygglov. Men det kräver grannes skriftliga medgivande om det är inom 4,5 m från gränsen. Men om BRFen äger all mark så är detta ingen faktor.
BRF äger all mark.Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att i alla fall delen till vänster ses som ett plank.
Den högsta delen till vänster går ribborna upp till 140 cm.
Edit: Det är ju som man ser på bilden förankrat i uteförrådet. Räknas det som radhuset eller är det själva bostaden? Förrådet är inte friliggande utan sitter direkt på huset.
Redigerat:
Inom 3,6 m från en byggnad ska det vara, t ex radhuset eller förrådet. Då krävs inget bygglov för upp till 1,8 m högt plank.T Tariax skrev:
Sweet! Då är jag på det torra vad gäller det i alla fall.Claes Sörmland skrev:
Det jag dessvärre noterade först efter är punkt 2 på kommunens webb (se bild).
Den ställer ju till det och är anledningen till att jag ändå velar mellan att sitta still eller skicka in till kommunen och hoppas det är OK att jag tabbat mig lite.
Sen är det ju en lite lustig punktlista. Borde ju räcka med bara punkt 2. Vad tillför Punkt 1 med 1,8 meter inom 3,6 meter från byggnad?
Det är bara ett kommunikationsmisslyckande av kommunens webredaktör. Bry sig inte om den kommunens sidor. Om du vill veta vad som gäller läs Boverkets sidor, de håller mycket god kvalitet. Eller lagtexten rakt av. Den finns här, det är 8 kap. 19 § PBL som reglerar vad du letar efter:T Tariax skrev:Sweet! Då är jag på det torra vad gäller det i alla fall.
Det jag dessvärre noterade först efter är punkt 2 på kommunens webb (se bild).
Den ställer ju till det och är anledningen till att jag ändå velar mellan att sitta still eller skicka in till kommunen och hoppas det är OK att jag tabbat mig lite.
Sen är det ju en lite lustig punktlista. Borde ju räcka med bara punkt 2. Vad tillför Punkt 1 med 1,8 meter inom 3,6 meter från byggnad?
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing/plan-och-bygglag-2010900_sfs-2010-900/#K9
Snyggt! Läste just på Boverket och i lagen. Baserat på det har jag ju mitt på det torra. Skulle det bli något får man väl hänvisa dit och ta det därifrån.Claes Sörmland skrev:
Det är upp till tolkning men enklast är väl att du tolkar det som att det är sista ribban. Om det mot all förmodan skulle bli tillsyn och medarbetarna på kommunens byggnadsnämnd skulle tolka att överliggaren är ett problem med lagstiftningen så kan du väl helt enkelt rätta genom att ta fram skruvdragaren och ta bort den. Sen är saken utagerad och tillsynen lägger ned ärendet. Ingen konsekvens för dig eftersom du har rättat.T Tariax skrev:
Redigerat:
Tänker samma.Claes Sörmland skrev:
Det är upp till tolkning men enklast är väl att du tolkar det som att det är sista ribban. Om det mot all förmodan skulle bli tillsyn och medarbetarna på kommunens byggnadsnämnd skulle tolka att överliggaren är ett problem med lagstiftningen så kan du väl helt enkelt rätta genom att ta fram skruvdragen och ta bort den. Sen är saken utagerad och tillsynen lägger ned ärendet. Ingen konsekvens för dig eftersom du har rättat.
Tack igen.