5 013 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
Bygglov Umeå - ovanligt stelbenta?
hornstäve skrev:
Fast varför ska just din överträdelse av regelverket vara ok? Ska 6 m2 också vara ok? 8? Nånstans måste ju gränsen dras, men sen kan ju inte den vara godtycklig beroende på vem som kan snacka, betala eller får en slapp handläggare. Du får väl dra ner 4m2, vad skulle göra det värdelöst med en sån minskningPm
Nej Nord - Humseån är det inte, vet inte vart den kom ifrån..😄Y YuGi skrev:
Därför att en" förkortning av det nuvarande garaget skulle innebära att bilen ryms men ingen plats för något mer framför bilen, tex arbetsbänk mm. Jag är väl gammalmodig o född i en annan anda då jag inte kan förstå varför inte det logiska skall få styra. Visst behövs regler men undantag måste få finnas o kunna tillämpas då det innebär något positivt.hornstäve skrev:
Fast varför ska just din överträdelse av regelverket vara ok? Ska 6 m2 också vara ok? 8? Nånstans måste ju gränsen dras, men sen kan ju inte den vara godtycklig beroende på vem som kan snacka, betala eller får en slapp handläggare. Du får väl dra ner 4m2, vad skulle göra det värdelöst med en sån minskning?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja det finns ett system för undantag i bygglovprocessen. Men inte i processen föpr bygglovsfria byggnader. Vilket är väldigt logiskt. Hela finessen med bygglovsfria byggnader är ju just att ingen skall bedöma dem. Om du håller dig inom ett bestämt regelverk så får du bygga. Ingen skall lägga pannan i djupa veck och fundera över om det i just ditt fall blir bra med 4 kvm över regelverket.tokjävel skrev:
Skulle 30 kvm få bli 34 kvm, ja då kommer givetvis någon att klaga över att man inte får bygga 38 kvm, alla får ju bygga 34 så varför är det så illa med 4 kvm extra...
Men oim den detaljplan vi ser i tråden är rätt plan som gäller för ditt område. Så lite beroende på vilken av koderna ditt hus hör till, så ser det väål inte ut att vara orimligt att du skulle kunna på en placerinjg nära gränsen som en liten avvikelse, vilket är den flexibilitet som finns inom systemet för bygglov.
Men du behöver ju då kontrollera exakt vilka regler som gäller för just din fastighet inom planen. det är olika regler föär fastigheter med olika "kod" i planen.
LLiten avvikelse ör något bygglovsenheten kan bevilja, men det måste finnas ett sakligt skäl, typ att den planstridiga placeringen är enda möjligheten att få in ett garage. Just det argumentet är kanske lite tunnt i ditt fall eftersom du tydligen har garaget i en annan placering idag... En liten avvikelse är alltså en tänkbar möjlighet, ingen rättighet.
Och så behöver man lära sig lite om beslutsordningen. Formellt är det byggnadsnämnden (politiker) som fattar beslut, men de enskilda handläggarna brukar ha rätt att bevilja bygglov på delegation. Ett formellt avslag sker alltid i nämnden. Men en handläggare kan ge besked "detta bygglov kommer att avslås", drar du tillbaka ansökan så brukar det inte kosta något. Om du propsar på att nämnden skall avgöra frågan så får du betala hela eller stora delar av bygglovskostnaden även vid avslag (enl. lag, inget som nämnden har rätt att efterskänka). I många kommuner får handläggarna bara bevilja bygglov som håller detaljplanereglerna, en liten avvikelse måste avgöras i nämnden. Men det varierar mellan kommuner.
En summa av ca 16000 kr har nämnts för att ta upp ärendet i byggnadsnämnden!H hempularen skrev:Ja det finns ett system för undantag i bygglovprocessen. Men inte i processen föpr bygglovsfria byggnader. Vilket är väldigt logiskt. Hela finessen med bygglovsfria byggnader är ju just att ingen skall bedöma dem. Om du håller dig inom ett bestämt regelverk så får du bygga. Ingen skall lägga pannan i djupa veck och fundera över om det i just ditt fall blir bra med 4 kvm över regelverket.
Skulle 30 kvm få bli 34 kvm, ja då kommer givetvis någon att klaga över att man inte får bygga 38 kvm, alla får ju bygga 34 så varför är det så illa med 4 kvm extra...
Men oim den detaljplan vi ser i tråden är rätt plan som gäller för ditt område. Så lite beroende på vilken av koderna ditt hus hör till, så ser det väål inte ut att vara orimligt att du skulle kunna på en placerinjg nära gränsen som en liten avvikelse, vilket är den flexibilitet som finns inom systemet för bygglov.
Men du behöver ju då kontrollera exakt vilka regler som gäller för just din fastighet inom planen. det är olika regler föär fastigheter med olika "kod" i planen.
LLiten avvikelse ör något bygglovsenheten kan bevilja, men det måste finnas ett sakligt skäl, typ att den planstridiga placeringen är enda möjligheten att få in ett garage. Just det argumentet är kanske lite tunnt i ditt fall eftersom du tydligen har garaget i en annan placering idag... En liten avvikelse är alltså en tänkbar möjlighet, ingen rättighet.
Och så behöver man lära sig lite om beslutsordningen. Formellt är det byggnadsnämnden (politiker) som fattar beslut, men de enskilda handläggarna brukar ha rätt att bevilja bygglov på delegation. Ett formellt avslag sker alltid i nämnden. Men en handläggare kan ge besked "detta bygglov kommer att avslås", drar du tillbaka ansökan så brukar det inte kosta något. Om du propsar på att nämnden skall avgöra frågan så får du betala hela eller stora delar av bygglovskostnaden även vid avslag (enl. lag, inget som nämnden har rätt att efterskänka). I många kommuner får handläggarna bara bevilja bygglov som håller detaljplanereglerna, en liten avvikelse måste avgöras i nämnden. Men det varierar mellan kommuner.
Det är väl den här detaljplanen det gäller, ”Eriksdalsområdet i Holmsunds köping”? https://lm.umea.se/kip/djvu/P-HO-A2_10.pdf
Då har vi § 4 om Byggnadsläge som enbart nämner att ”med bostadshus sammanbyggd garagebyggnad” kan placeras närmare än 4,5 meter i vissa fall:
Men sedan finns det även en inledande text där det eventuellt framgår att sådan avvikelse från 4,5 meter som nämns i § 4 får göras för alla typer av byggnader (byggnadsföretag):
Kan det vara så att handläggaren har missat det? Eller så tolkar handläggaren det annorlunda än vad jag gör. Det är ju inte helt glasklart.
Då har vi § 4 om Byggnadsläge som enbart nämner att ”med bostadshus sammanbyggd garagebyggnad” kan placeras närmare än 4,5 meter i vissa fall:
Men sedan finns det även en inledande text där det eventuellt framgår att sådan avvikelse från 4,5 meter som nämns i § 4 får göras för alla typer av byggnader (byggnadsföretag):
Kan det vara så att handläggaren har missat det? Eller så tolkar handläggaren det annorlunda än vad jag gör. Det är ju inte helt glasklart.
Och ett beslut som byggnadsnämnden tar kan överklagas till nästa instans som är Länsstyrelsen. Men många vill inte gå den formella vägen utan försöker tjata sig till ett godkännande hos handläggaren istället.H hempularen skrev:Ja det finns ett system för undantag i bygglovprocessen. Men inte i processen föpr bygglovsfria byggnader. Vilket är väldigt logiskt. Hela finessen med bygglovsfria byggnader är ju just att ingen skall bedöma dem. Om du håller dig inom ett bestämt regelverk så får du bygga. Ingen skall lägga pannan i djupa veck och fundera över om det i just ditt fall blir bra med 4 kvm över regelverket.
Skulle 30 kvm få bli 34 kvm, ja då kommer givetvis någon att klaga över att man inte får bygga 38 kvm, alla får ju bygga 34 så varför är det så illa med 4 kvm extra...
Men oim den detaljplan vi ser i tråden är rätt plan som gäller för ditt område. Så lite beroende på vilken av koderna ditt hus hör till, så ser det väål inte ut att vara orimligt att du skulle kunna på en placerinjg nära gränsen som en liten avvikelse, vilket är den flexibilitet som finns inom systemet för bygglov.
Men du behöver ju då kontrollera exakt vilka regler som gäller för just din fastighet inom planen. det är olika regler föär fastigheter med olika "kod" i planen.
LLiten avvikelse ör något bygglovsenheten kan bevilja, men det måste finnas ett sakligt skäl, typ att den planstridiga placeringen är enda möjligheten att få in ett garage. Just det argumentet är kanske lite tunnt i ditt fall eftersom du tydligen har garaget i en annan placering idag... En liten avvikelse är alltså en tänkbar möjlighet, ingen rättighet.
Och så behöver man lära sig lite om beslutsordningen. Formellt är det byggnadsnämnden (politiker) som fattar beslut, men de enskilda handläggarna brukar ha rätt att bevilja bygglov på delegation. Ett formellt avslag sker alltid i nämnden. Men en handläggare kan ge besked "detta bygglov kommer att avslås", drar du tillbaka ansökan så brukar det inte kosta något. Om du propsar på att nämnden skall avgöra frågan så får du betala hela eller stora delar av bygglovskostnaden även vid avslag (enl. lag, inget som nämnden har rätt att efterskänka). I många kommuner får handläggarna bara bevilja bygglov som håller detaljplanereglerna, en liten avvikelse måste avgöras i nämnden. Men det varierar mellan kommuner.
I min kommun tar man ut en avgift även om ärendet inte går till nämnd, beroende på hur mycket tid som har lagts på ärendet. Kommunstyrelsen beslutade detta för allt för många drog tillbaka ärenden i sista stund innan byggnadsnämndens sammanträde.
Vet inte hur " bakbundna av regler uppifrån folket på bygglov är eller om det beror på att dom är relativt färska på sina jobb o därav rädda att göra en smärre avvikelse? En viss flexibilitet måste väl ändå få finnas då alla bostadsområden ser olika ut? Här handlar det om ett område byggt på 50 o 60 talen. Alltså inte något område där allt ser likadant ut. Och som tidigare sagt så är det ju 4,5 metersregeln som hindrar mitt ' vanliga bygglov trots att grannarna godkänner. ( Jag vill ställa det 2 m ifrån) En myndighet är ju faktiskt till för invånarnas bästa och inte tvärtom.M MetteKson skrev:Och ett beslut som byggnadsnämnden tar kan överklagas till nästa instans som är Länsstyrelsen. Men många vill inte gå den formella vägen utan försöker tjata sig till ett godkännande hos handläggaren istället.
I min kommun tar man ut en avgift även om ärendet inte går till nämnd, beroende på hur mycket tid som har lagts på ärendet. Kommunstyrelsen beslutade detta för allt för många drog tillbaka ärenden i sista stund innan byggnadsnämndens sammanträde.
Fast det är ju ingen liten avvikelse. En liten avvikelse är ca 0,5 m i det sammanhanget. Om man ska få bygga som man vill så länge man har grannars godkännande hamnar man i en väldigt konstig situation där din relation med din granne avgör vad du får göra. Man får antingen använda de undantag som finns och rätta sig efter dessa regler eller följa detaljplanen.tokjävel skrev:
Vet inte hur " bakbundna av regler uppifrån folket på bygglov är eller om det beror på att dom är relativt färska på sina jobb o därav rädda att göra en smärre avvikelse? En viss flexibilitet måste väl ändå få finnas då alla bostadsområden ser olika ut? Här handlar det om ett område byggt på 50 o 60 talen. Alltså inte något område där allt ser likadant ut. Och som tidigare sagt så är det ju 4,5 metersregeln som hindrar mitt ' vanliga bygglov trots att grannarna godkänner. ( Jag vill ställa det 2 m ifrån) En myndighet är ju faktiskt till för invånarnas bästa och inte tvärtom.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast garageplacering nära gräns har accepterats som liten avvikelse i många områden. Men det är som sagt inget man "har rätt till", utan så fort man vill göra något som aviker från detaljplanen så blir det en "bedömningssport" och i värsta fall råkar man ut för någon handläggare med egen aktivist uppfattning, men just dte trpor jag är ganska ovanligt.
Men nu har du ju fått en de ltips här om uppgifter i detaljplanen som du borde kunna peka på som argument för varför du borde kunna få detta som en liten avikelse.
Det jag tror kan vara ett problem, är att du uppenbarligen har möjlighet att ha ett garage i annat läge i dagsläget. Då faller ett argument för varför du borde få bygga nära gräns. Det har ju inte behövts tidigare. Där kan man behöva fila på argumenten.
Men däremot att få någon avikelse från reglerna om bygglovsfria byggnader är bara att glömma. Det skulle per automatik bli ett rent svartbygge oavsett om byggnadnämnden skulle få hjärnsläpp och påstå att du får göra så. Och du skulle riskera rivningsföreläggande de närmaste 10 åren oavsett vilka "tillstånd" du ev. skulle lyckats få.
Men nu har du ju fått en de ltips här om uppgifter i detaljplanen som du borde kunna peka på som argument för varför du borde kunna få detta som en liten avikelse.
Det jag tror kan vara ett problem, är att du uppenbarligen har möjlighet att ha ett garage i annat läge i dagsläget. Då faller ett argument för varför du borde få bygga nära gräns. Det har ju inte behövts tidigare. Där kan man behöva fila på argumenten.
Men däremot att få någon avikelse från reglerna om bygglovsfria byggnader är bara att glömma. Det skulle per automatik bli ett rent svartbygge oavsett om byggnadnämnden skulle få hjärnsläpp och påstå att du får göra så. Och du skulle riskera rivningsföreläggande de närmaste 10 åren oavsett vilka "tillstånd" du ev. skulle lyckats få.
Förr ALLA invånares bästa. Det som är positivt för en enskild fastighetsägare kan vara negativt för allmänheten. Vems bästa ska byggnadsnämnden då förhålla sig till?tokjävel skrev:
Vet inte hur " bakbundna av regler uppifrån folket på bygglov är eller om det beror på att dom är relativt färska på sina jobb o därav rädda att göra en smärre avvikelse? En viss flexibilitet måste väl ändå få finnas då alla bostadsområden ser olika ut? Här handlar det om ett område byggt på 50 o 60 talen. Alltså inte något område där allt ser likadant ut. Och som tidigare sagt så är det ju 4,5 metersregeln som hindrar mitt ' vanliga bygglov trots att grannarna godkänner. ( Jag vill ställa det 2 m ifrån) En myndighet är ju faktiskt till för invånarnas bästa och inte tvärtom.
Förstår jag det rätt så vill du uppföra ett 34 kvm garage 2 m från gräns istället för 4,5 meter? Det blir en avvikelse på mer än 50%, det är inte en liten avvikelse.
Om det finns andra fastigheter i området där avvikelser beviljats rekommenderar jag att du begär ut deras bygglovshandlingar och ser hur motiveringen till avvikelse ser ut. Kanske något du kan använda dig av.
Är det inte mer att det har skett före PBL trädde i kraft 1 juli 1987? Före dess med gamla byggnadsstadgan fanns ju möjligheter att avvika från detaljplanen för byggnadsnämnden, det var ett omfattande användande av "dispenser". Och en hel del byggnadsnämnder förstod inte hur strikt PBL var så de fortsatte utan lagstöd efter 1987. Först med nya PBL 2010 blev det väl rättning ute i kommunerna efter Boverkets informationskampanj?H hempularen skrev:
Jag tänker som Claes här. Det har blivit striktare sen PBL 2010. I samband med nya PBL tog Boverket fram mycket information. Det var också då som utbildningar till bygglovshandläggare startade. Före 2010 var bedömningarna mer ”hej sveks” och man körde på gammal vana. Tittar man i äldre bygglov är informationen knapphändig och det saknas ofta motivering till avvikelse.Claes Sörmland skrev:
Är det inte mer att det har skett före PBL trädde i kraft 1 juli 1987? Före dess med gamla byggnadsstadgan fanns ju möjligheter att avvika från detaljplanen för byggnadsnämnden, det var ett omfattande användande av "dispenser". Och en hel del byggnadsnämnder förstod inte hur strikt PBL var så de fortsatte utan lagstöd efter 1987. Först med nya PBL 2010 blev det väl rättning ute i kommunerna efter Boverkets informationskampanj?
DDR!E eemeliie skrev:Fast det är ju ingen liten avvikelse. En liten avvikelse är ca 0,5 m i det sammanhanget. Om man ska få bygga som man vill så länge man har grannars godkännande hamnar man i en väldigt konstig situation där din relation med din granne avgör vad du får göra. Man får antingen använda de undantag som finns och rätta sig efter dessa regler eller följa detaljplanen.
M MetteKson skrev:Förr ALLA invånares bästa. Det som är positivt för en enskild fastighetsägare kan vara negativt för allmänheten. Vems bästa ska byggnadsnämnden då förhålla sig till?
Förstår jag det rätt så vill du uppföra ett 34 kvm garage 2 m från gräns istället för 4,5 meter? Det blir en avvikelse på mer än 50%, det är inte en liten avvikelse.
Om det finns andra fastigheter i området där avvikelser beviljats rekommenderar jag att du begär ut deras bygglovshandlingar och ser hur motiveringen till avvikelse ser ut. Kanske något du kan använda dig a
I området så står ca åttio procent av garagen närmare än 4,5 m till tomtgräns!H hempularen skrev:Fast garageplacering nära gräns har accepterats som liten avvikelse i många områden. Men det är som sagt inget man "har rätt till", utan så fort man vill göra något som aviker från detaljplanen så blir det en "bedömningssport" och i värsta fall råkar man ut för någon handläggare med egen aktivist uppfattning, men just dte trpor jag är ganska ovanligt.
Men nu har du ju fått en de ltips här om uppgifter i detaljplanen som du borde kunna peka på som argument för varför du borde kunna få detta som en liten avikelse.
Det jag tror kan vara ett problem, är att du uppenbarligen har möjlighet att ha ett garage i annat läge i dagsläget. Då faller ett argument för varför du borde få bygga nära gräns. Det har ju inte behövts tidigare. Där kan man behöva fila på argumenten.
Men däremot att få någon avikelse från reglerna om bygglovsfria byggnader är bara att glömma. Det skulle per automatik bli ett rent svartbygge oavsett om byggnadnämnden skulle få hjärnsläpp och påstå att du får göra så. Och du skulle riskera rivningsföreläggande de närmaste 10 åren oavsett vilka "tillstånd" du ev. skulle lyckats få.
