4 909 läst ·
45 svar
5k läst
45 svar
Bygglov Umeå - ovanligt stelbenta?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ser ut som en äldre plan (ser inget datum). Då finns risk att 4,5m gäller. Det fanns en "generell lag" fram till 1987 eller -89 typ, som föreskrev 4,5 m. Därför skrevs det inte in i äldre planer, lagen fick gälla. Men så har lagen avskaffats, och då har man infört övergångsbestämmelser om att 4,5m skall gälla i områden med planer från tiden med lagen gällande. Men i en nyare plan gäller inga avstånd alls om det inte finns explicit inskrivet.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Sunt förnuft kan också innebära: Godtycklig bedömning.tokjävel skrev:
Skillnaden är tyvärr hårfin, varför skall du få göra ngt som tex grannen inte fick ?
Men jag förstår frustrationen; Har du pratat direkt med handläggaren ? Finnsd et ingen möjlighet till undantag.
Som sagt i vårt fall hade kommunen kunnat göra en avvikelse i specifika fall; Varav ett var pga hur uppfarten är placerad.
Vad gäller bygglovsbefriade byggnader så är gränsen där den är. Någonstans måste man dra den, och tyvärr hamnar du 4 m2 för kort :/
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kom in en tydligare kopia medan jag skrev, ser j uut att vara 5m som gäller tomter markerade med F. Om då planen är äldre så gäller troligen 4,5m för övriga tomter.
Min uppfattning är att bygglov i Umeå, just i äldre områden beviljat avsteg från 4,5 meters regeln. Ofta anges även i planbestämmelserna att byggnadsnämnden får av särskilda skäl och efter hörande av grannar medge mindre avstånd.
Hur ser det ut i ert område? Är det ett vanligt förekommande avsteg så låter det konstigt om inte ni oxå ska få göra det. Är det dock i kombination att byggnaden blir större än vad planen medger så kanske det är mer det som är problemet än just placeringen? Eller så har det skärpt tolkningen sedan min tid..
Umeå kommun likt som många andra kommuner bör generellt tillsätta resurser och se till att alltid se över och uppdatera alla detaljplaner äldre än 20 år, om så bara damma av och fatta nytt beslut om bestämmelserna kvarstår alt. uppdatera utifrån gällande synsätt/behov anpassat till det aktuella området.
Finns nog inte en carport i många äldre villaområden som är planenliga då många står nästan ute i gatan på prickad förgårdsmark (mark som inte får bebyggas). I stället för att lägga en massa tid för att handlägga dessa ansökningar som planavvikelser så borde de relativt enkelt gå att komplettera/ändra planbestämmelserna utifrån det. Nu har de till och med i Plan- & bygglagen infört att vindsinredning tillåts trots förbud i detaljplan om genomförande tiden för planen är passerad (regel 5 år). Det kanske borde vara något liknande för avstånd till gräns för att lägga lite mer press på kommunerna att hålla sina detaljplaner aktuella..
Avståndet 4,5 meter kommer från gamla brandskyddsregler som angav att bostadshus skulle placeras 9 meter ifrån varandra, så man fick 4,5 meter var att förhålla sig till från gräns. Det brandskyddsmåttet är minskat till 8 meter och ingen generell regel i detaljplaner längre, utan gällande avstånd eller placering av byggnader ska anges i detaljplanen. Bygger man bostäder närmre än 8 meter från varandra så får man byggnadstekniskt hantera brandsäkerheten. Det har varit 4 meter mellan bostad och komplementbyggnader men jag har för mig att det har tagits bort för komplementbyggnad sammanbyggt med bostad, då kan de anses ligga inom samma brandcell.
Jag vill oxå minnas att det i gamla byggnadsstadgan (bygglagen) så angavs även att friliggande byggnader ska hålla ett avstånd mellan varandra eller mot gräns som var minst halva byggnadshöjden av det högsta huset eller aktuell fasad, en regel som fallit bort men som jag upplever är tänkvärd för att skapa en rymd/luft mellan byggnader.
I nyare planer anges ofta att garage och komplementbyggnader ska placeras minst 2 meter från gränsen mot granne men man har i stället kanske angett att alla tak ska vara tegelröda för att hålla samman bebyggelsen inom området på något vis. I ett villaområde på Tomtebo (relativt nytt område) så vill jag minnas att de är 4 meter från tomtgränsen som gäller för både bostadshus och komplementbyggnader. Där är planbestämmelserna i övrigt väldigt ”fria”, man får i princip bygga hur man vill utseende mässigt men avståndet om 4 meter från gräns skapar luft eller plats för grönska mellan byggnaderna så att varje solitär får sin space typ.. Tanken var god men det visade sig dock att många inte ville eller kanske hade råd att bygga sina solitärer utan ville bygga vanliga avlånga bostadshus sammanbyggda med garage och då vara tomterna inte breda nog..
Hur ser det ut i ert område? Är det ett vanligt förekommande avsteg så låter det konstigt om inte ni oxå ska få göra det. Är det dock i kombination att byggnaden blir större än vad planen medger så kanske det är mer det som är problemet än just placeringen? Eller så har det skärpt tolkningen sedan min tid..
Umeå kommun likt som många andra kommuner bör generellt tillsätta resurser och se till att alltid se över och uppdatera alla detaljplaner äldre än 20 år, om så bara damma av och fatta nytt beslut om bestämmelserna kvarstår alt. uppdatera utifrån gällande synsätt/behov anpassat till det aktuella området.
Finns nog inte en carport i många äldre villaområden som är planenliga då många står nästan ute i gatan på prickad förgårdsmark (mark som inte får bebyggas). I stället för att lägga en massa tid för att handlägga dessa ansökningar som planavvikelser så borde de relativt enkelt gå att komplettera/ändra planbestämmelserna utifrån det. Nu har de till och med i Plan- & bygglagen infört att vindsinredning tillåts trots förbud i detaljplan om genomförande tiden för planen är passerad (regel 5 år). Det kanske borde vara något liknande för avstånd till gräns för att lägga lite mer press på kommunerna att hålla sina detaljplaner aktuella..
Avståndet 4,5 meter kommer från gamla brandskyddsregler som angav att bostadshus skulle placeras 9 meter ifrån varandra, så man fick 4,5 meter var att förhålla sig till från gräns. Det brandskyddsmåttet är minskat till 8 meter och ingen generell regel i detaljplaner längre, utan gällande avstånd eller placering av byggnader ska anges i detaljplanen. Bygger man bostäder närmre än 8 meter från varandra så får man byggnadstekniskt hantera brandsäkerheten. Det har varit 4 meter mellan bostad och komplementbyggnader men jag har för mig att det har tagits bort för komplementbyggnad sammanbyggt med bostad, då kan de anses ligga inom samma brandcell.
Jag vill oxå minnas att det i gamla byggnadsstadgan (bygglagen) så angavs även att friliggande byggnader ska hålla ett avstånd mellan varandra eller mot gräns som var minst halva byggnadshöjden av det högsta huset eller aktuell fasad, en regel som fallit bort men som jag upplever är tänkvärd för att skapa en rymd/luft mellan byggnader.
I nyare planer anges ofta att garage och komplementbyggnader ska placeras minst 2 meter från gränsen mot granne men man har i stället kanske angett att alla tak ska vara tegelröda för att hålla samman bebyggelsen inom området på något vis. I ett villaområde på Tomtebo (relativt nytt område) så vill jag minnas att de är 4 meter från tomtgränsen som gäller för både bostadshus och komplementbyggnader. Där är planbestämmelserna i övrigt väldigt ”fria”, man får i princip bygga hur man vill utseende mässigt men avståndet om 4 meter från gräns skapar luft eller plats för grönska mellan byggnaderna så att varje solitär får sin space typ.. Tanken var god men det visade sig dock att många inte ville eller kanske hade råd att bygga sina solitärer utan ville bygga vanliga avlånga bostadshus sammanbyggda med garage och då vara tomterna inte breda nog..
Fast varför ska just din överträdelse av regelverket vara ok? Ska 6 m2 också vara ok? 8? Nånstans måste ju gränsen dras, men sen kan ju inte den vara godtycklig beroende på vem som kan snacka, betala eller får en slapp handläggare. Du får väl dra ner 4m2, vad skulle göra det värdelöst med en sån minskning?tokjävel skrev:
Den får placeras 3 m från gräns om den är sammanbyggd med huvudbyggnaden står det. Fristående garage verkar inte ha någon bestämmelse och då gäller byggnadsstadgans 39§ som avståndsregel. 4,5 m från gräns om inte särskilda skäl föreligger. Eftersom garaget här bevisligen går att placera på annat sätt finns antagligen inga särskilda skäl och då får man gå vidare och se om det kan vara en liten avvikelse. 2 m från gräns är inte en liten avvikelse så därför har antagligen TS fått ett negativt besked. PBL jobbar ju inte med sunt förnuft så det är inte mycket att göra åt det.Violina skrev:



