Hej!

Vi skulle vilja ha reda på lite fakta, och hjälp med vart vi kan vända oss för att få reda på fakta. Det finns ju så mycket på internet osv så man inte riktigt vet vad som stämmer och inte.

Så här är vår situation:
Vi lämnade in och ansökte om bygglov 16 juni, då registrerades ansökan och fick ett diarienummer.
Förra veckan hade miljö, grannar och länsstyrelsen lämnat yttranden, de fick ut förfrågan om yttranden för ca 2 veckor sedan. Kommunen har med andra ord haft vårt bygglov på bordet i 20 veckor. Räknat från veckan EFTER de fick in det fram tills dagens datum.

Finns det en LAG som säger att det ska ta 10 v?
Vad kan vi göra nu?
Kommunen skyller på hög belastning och för få anställda, men vad vi har förstått så gäller inte detta som ursäkt- vad gäller?
Vi har heller inte fått ett enda papper hem, om att de tagit emot och diariefört eller om varför det tagit dubbla tiden. Utan vi har ringt dem för att få reda på det vi vet.
Vågar man göra något? I framtiden vet man aldrig vad man hamnar i för situationer, jag har hört många som säger att de haft problem med denna kommun men de har inte göra nögot eftersom tex släktingar är i en "tvist" m kommunen.

Vi vill gärna veta exakt vad som gäller och vart vi ska passa oss så det inte bara blir "ord mot ord" .

Tack på förhand!

Hemmakatten
Ditt bygglov är giltigt från och med det datum byggnadsnämnden beviljar det och när det vinner laga kraft. Du kan alltså inte ännu börja bygga/begära starbesked.

ja, nya pb (plan och bygglagen)l säger att kommunen får ta max 10 v på sig, 20 i komplicerade fall från det att ansökan inkom till kommunen. Behöver de 20v måste de meddela dig om det. MEN, det är en lag utan sanktioner så om de tar längre tid på sig är allt de kan få en varning, vilket inte betyder så mkt, särskilt om det de säger om hög belastning är sant. Det är dyrare att anställa än att få en varning.

Lane skrev:
ja, nya pb (plan och bygglagen)l säger att kommunen får ta max 10 v på sig, 20 i komplicerade fall från det att ansökan inkom till kommunen.
Inte från det att ansökan inkom. Tiden räknas från dagen ansökan var komplett.

• Gilla
Lane
  • Laddar…
Det kan ju finnas en finess i att ex. klaga till länstyrelsen. Om kommunen missköter sig systematiskt så finns det exempel på att länstyrelsen upphäver kommunens rätt att bevilja bygglov, och lägger över verksamheten på statliga händer. Det hände för några år sedan på Ekerö.

Hejsan!

Har också problem med mitt förhandssked, ringde Boverket och frågade vad jag kunde göra, kunde JO - anmäla dom men kanske inte är så smart sa Boverket, blir kanske problem att få ett godkänt förhandsbesked då, vad skall man säga???

Så det är bara att bita i det sura äpplet, lämnade in min ansökan i Mars, fick godkänt förhandsbesked i förrgår, vi behöver inte räkna veckor utan kan väl säga att det tog 7 månader, utan ett enda papper från kommunen om varför eller hur det går i ärendet.......

Skandal är vad det är! Nu är det bara att se hur lång tid bygglovet tar....

Min erfarenhet är att det brukar hjälpa att ringa och fråga eller ännu hellre åka in och besöka handläggaren. Då får bygglovet ett ansikte och hamnar högre upp i högen.

Har ni väntar 5 & 7 månader utan att kontakta kommunen?

Hej!

Ja, vi har varit i kontakt med kommunen, miljö, och länsstyrelsen. Det har som sagt inte hänt någonting, de lovar väldigt mycket saker muntligen "ja, jag sitter faktiskt med ert ärende....öh....nu!" men om man tittar på det som officiellt sker i ärendegången så finns ingenting.

vi har som sagt pratat med alla enheter och frågat, snällt eftersom man liksom inte vågar vara för arg. Tycker dock att det känns för jävligt att man inte vågar säga ifrån eller ifrågasätta. Att de egentligen kan göra vad de vill utan att få sanktioner när man är så himla maktlös. Men från era svar att utläsa så känns det som om att vi bara får hålla god min och vara nöjda.

Känns ganska bra att veta bara så behöver man inte lägga mer energi på det, trots besvikelsen att man är just maktlös.

haavard skrev:
Inte från det att ansökan inkom. Tiden räknas från dagen ansökan var komplett.
Komplett räknas ansökan när du som söker bygglov har lämnat in samtliga handlingar du ska lämna in. Dvs tiden tickar på även om kommunen vill ha in yttranden från olika nämnder, eller grannehörande ska ske. Kanske ska tilläggas att inkomna handlingar ska diarieföras skyndsamt (i normalfallet samma arbetsdag eller nästkommande vardag).

Tyvärr är tidsgränserna i PBL en lag utan sanktioner, dvs det enda som står till bud är att anmäla till JO, vilket jag personligen skulle vänta med tills dess att man fått bygglov för att inte riskera att "stöta" sig med handläggarna. (Även om personliga egenskaper inte ska prövas finns ju risken att handläggaren blir mer negativt inställd pga en JO-anmälan). OM du går till JO innan du fått bygglov skulle jag vara noga i anmälan med att påpeka att det är kommunen som anmäls och inte den ansvariga handläggaren (som, om det är på din kommun som de jag arbetat på, antagligen sliter djur för att hinna igenom högen med ansökningar som aldrig minskar)

vid årsskiftet måste kommunen förklara alla öppna ärenden för JO, då kan ert ärende bli lite obekvämt och har ni tur så händer saker lite fortare snart när JO-listan börjar skickas runt...

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.