Hej alla!

Jag och min sambo är i processen att bygga hus. Vi får tomt av mina svärföräldrar som vi håller på att stycka av (urk, 11 månader).

Nu har vi dock stött på problem. En närliggande bonde har sökt EU-stöd utan svärföräldrars vetande eller tillåtelse på deras åkermark - den mark som vi hade tänkt bygga på. När vi talat med bygglovsnämnden och länsstyrelsen var båda initialt negativa till bygglov på "brukande åkermark där jordbruksverksamhet bedrivs". Marken är vare sig brukbar eller har varit det de senaste 20 åren men ändå har bonden fått EU-stöd för den sedan 2007!

Utöver att upplysa länsstyrelsen och Jordbruksverket om hur det står till så har vi även försökt tala med kommunen men de verkar ändå negativa till att ge bygglov. Ingen vill dock säga bu eller bä fören våran eventuella ansökan är uppe till behandling.

Har ni erfarna några tips om vad vi kan göra för att övertala kommun / landsting att marken är både obrukbar och obrukad (de är välkomna ut å kika om de vill!)

Jag undrar också om ni har några tips på saker vi kan förbereda för Lantmäteriet så att det går fortare att handlägga?

Vi har fått OK från länsstyrelsen i avseende VA (finns godkänt anläggning på tomt) samt att vi inte bygger på några fornminnen. Något annat vi kan göra för att skynda på processen? Grannar är också ok till att vi bygger.

Med vänliga hälsningar,
Grim
 
Man kan inte få EU stöd om inte marken brukas, den måste slås eller betas varje år och därmed är den brukad.

Du kan väl inte stycka av en tomt om du inte fått ett positivt förhandsbesked? Om du får bygglov är det väl bara att börja bygga, lantmäteriförrättningen kan väl avslutas senare...
 
islander skrev:
Man kan inte få EU stöd om inte marken brukas, den måste slås eller betas varje år och därmed är den brukad.

Du kan väl inte stycka av en tomt om du inte fått ett positivt förhandsbesked? Om du får bygglov är det väl bara att börja bygga, lantmäteriförrättningen kan väl avslutas senare...
Kan meddela att det utmärkt går att söka EU stöd och få EU stöd för mark som inte brukad. Det görs alt för få eller inga kontroller. Och som inte är din, som vare sig är arrenderad eller något. Man behöver nämligen inte meddela markägaren eller ha markägarens godkännande för att söka. Det är möjligt att göra men otillåtet. Bonden har sökt och fått men jag kan understryka att vi inte har brukat den, slått den eller betat på den på 20 år. Det har inte bonden heller, för han har explicit fått ett nej att vistas på vår familjs marker.

Den biten med att man inte kan stycka av utan ett förhandsbesked / bygglov är dock nytt för mig. Tack för info! Jag såg inget sådant när vi fyllde i ansökan men jag Måste ha missat det. Vi får se hur det går med bygglovet dock. Har samlat in lite utlåtanden (bl.a från bonden som erkänner att han inte brukat marken någonsin sedan den kom i våra ägor) och ska dit igen nästa vecka för nytt möte.

Något tips på vad vi borde trycka på när det gäller tomtens marker och att den är obrukad och så?
 
Hemmakatten
Lantmäteriet styckar inte av någon åkermark (brukad eller inte) till bostadsmark om det inte finns ett förhandsbesked från kommunen om bygglov.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.