H hempularen skrev:
Jo men nu finns det ju ett beviljat bygglov, och startbesked? Att beslutet inte vunnit laga kraft (går att överklaga) betyder inte att man inte får börja bygga. Men det sker "på efen risk", om bygglovet överklagas.

Vissa kommuner lägger in ett villkor i startbeskedet att det bara gäller efter att överklagandetiden har gått ut.
Precis, men bygget började gissningsvis två månader innan startbeskedet kom. Att ett sådant nu fattats gör förstås att det inte är särskilt prioriterat att sanktionera en tjuvstart.
Det ska bli spännande att se om bygget fortsätter även med överklagandeprocessen igång. Det har väl varit ett kalkylerat risktagande.

O Odi et Amo skrev:
Glasväggen kan ju vara mot en tujahäck… 🙄
Det kan den, men det är den inte. Den är mot vår uppfart. Det är först en fem meter bred häck (ej tuja, något annat som jag inte minns) som vi tillsammans planterat. Sedan kommer den minst tre meter breda komplementbyggnaden, som en fortsättning på häcken, med glasdörrar mot vår uppfart (för att en husbil ska kunna köras in).

M Marie MM skrev:
med glasdörrar mot vår uppfart (för att en husbil ska kunna köras in).
Vänta lite, menar du att de skall köra in i sitt nya hus via er uppfart? Finns det servitut? Går det ens att öppna dörrarna utan att inkräkta på er mark?

H hempularen skrev:
Vänta lite, menar du att de skall köra in i sitt nya hus via er uppfart? Finns det servitut? Går det ens att öppna dörrarna utan att inkräkta på er mark?
Ja, det är precis så ... Det är ett husbilsgarage, som de just nu konverterar till växthus. Kommunen skriver bara om växthuset i bygglovsmedgivandet. Men när grannen ville förankra detta bygge hos oss i fjol (trots att han formellt inte behöver) handlade det om ett husbilsgarage (även om han sade något om ett framtida växthusbygge, men det tolkade jag mer som en önskedröm).
Och vi har sedan länge sagt nej till servitut, men har sagt att det är OK att tillsvidare köra in husbilen via vår uppfart – men att vi inte tänker oss att framtida ägare av huset får den rätten.
På ritningen är det inga dörrar där utan icke-öppningsbara (tror jag) fönster. Jag vet inte om han kanske helt enkelt har tänkt låta bli att montera den sidan av byggnaden så länge han har husbilen? Oklart! Märklig hybridbyggnad! Men intressant kombination av funktioner på sitt sätt, bara den inte stode ”in my backyard” och mitt i en känslig kulturmiljö. :.)

Redigerat:
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ordna ett utlåtande från någon expert på kulturminnesprogram och bifoga till överklagan?

H HenrikHuslöse skrev:
Ordna ett utlåtande från någon expert på kulturminnesprogram och bifoga till överklagan?
Det är på gång! :-)

Hembygdsföreningens styrelse var idag här och rekade för att skriva en egen överklagan (vilket de har rätt till).

Jag ska dessutom kanske fråga en person som skrivit mycket om villasamhällets kulturhistoria och som bor i vår närhet (och som enligt sin fru gillar att överklaga saker och ting) att skriva någon slags bilaga (eller egen överklagan, isåfall via Villaägareföreningen). Hehe.
Frun har åkt förbi här och blivit så spontant upprörd över vad hon såg av bygget att jag hoppas hon kan entusiasmera sin man att också kolla.

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
En väg är att överklaga pga brandspridningsrisk. Era möjligheter att bygga något inom 8 meter från byggnaden fördyras väsentligt. Normalt sett bygger man brancellsgräns i yttervägg om denna är i tomtgräns.

Är det inte lite vanskligt att ge grannen 'rätten' att använda er uppfart som infart till sin fastighet. Verkar vara en granne som kör sitt eget rejs utan tanke på omgivningen.
Tror du inte att det finns en risk att han tar den 'rätten' som intäkt för framtida brukande av er uppfart.
Själv skulle jag ha tillämpat försiktighetsprincipen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
M Marie MM skrev:
Men när grannen ville förankra detta bygge hos oss i fjol (trots att han formellt inte behöver) handlade det om ett husbilsgarage (även om han sade något om ett framtida växthusbygge, men det tolkade jag mer som en önskedröm).
Och vi har sedan länge sagt nej till servitut, men har sagt att det är OK att tillsvidare köra in husbilen via vår uppfart – men att vi inte tänker oss att framtida ägare av huset får den rätten.
Det var nog inte det smartaste ni gjort. Vad sades om placering och storleken på bygget då?
”Ge någon lillfingret, så tar de hela handen”

Så grannen bygger ett växthus en bit från er infart? Att kulturmiljöreglerna skulle vara så strikta att hen inte skulle få lov att göra det tror jag generellt har mycket lite stöd bland folk.

Det kan förstås hända att du vinner framgång ändå, trots att området som du skriver sen minst fyrtio år är en blandning av gammalt och nytt. Och då har du bidragit till att både dina grannar och du själv ytterligare kringskärs i vad ni får göra med era fastigheter.

• Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Nissens
M Marie MM skrev:
Precis, men bygget började gissningsvis två månader innan startbeskedet kom. Att ett sådant nu fattats gör förstås att det inte är särskilt prioriterat att sanktionera en tjuvstart.
Det ska bli spännande att se om bygget fortsätter även med överklagandeprocessen igång. Det har väl varit ett kalkylerat risktagande.
Du verkar vara en kul granne…

Det är rörande att du är så mån om att allmänheten skall kunna se ditt hus från gatan…

Hur kan det vara viktigt för dig?

Det känns snarare som att du är ute efter att krångla med grannen. Du borde andas lite och gå vidare och njuta av livet. 😊

• Gilla
kan själv1
  • Laddar…
P
M Marie MM skrev:
Grannen har alltså _fått_ bygglov av kommunen, vilket faktiskt chockat mig av flera anledningar (kanske har jag haft för hög tilltro till kommunens bebyggelseantikvariska kompetens).
Eftersom han redan börjat bygga (japp, innan han fick bygglovet och startbeskedet, vilket kommunen verkar strunta i) ser vi nu volymen på komplementbyggnaden – och den är groteskt stor för sin plats! Vårt hus skyms nu helt från gatan av nybygget, efter att ha varit en karaktäristisk och välkänd del av stadsbilden sedan det byggdes för över 100 år sedan.
Är det att grannens komplementbyggnad står nära tomtgränsen som stör dig eller är det att grannen har fått bygglov i en miljö som är kulturhistoriskt intressant som är dåligt, enligt dig?

Dvs är det personliga skäl eller är det din omsorg om allmänheten som gör dig upprörd över grannens bygge?

• Gilla
kan själv1 och 1 till
  • Laddar…
P
M Marie MM skrev:
Nej, det är ett uselt argument rent juridiskt. Men kolla gärna på din egen uppfart eller motsvarande, och försök tänka dig en fyra meter hög glasvägg precis intill den.
Spelar det roll vad väggen är gjord av?

P
M Marie MM skrev:
[] vårt fall är det att vi inte längre kan se en stor del av vår egen tomt från boningshuset på samma sätt som förut – och därmed inte som tidigare ha uppsikt över parkerade bilar, soptunnor, brevlådan etc). Tack för fler exempel på domar!
Hur ser tomgränsen ut för att siktförhållandena ska bli sådana?

men dom där husen är ju k märkta får man ens bygga en komplementbyggnad på dom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.