Byggahus.se

Bygglov, ny byggnad på strandtomt

1. T
    Medlem · 2 inlägg

taxan

Medlem
    Hej

Jag är nyfiken på hur regelverken ser ut:
    Det gäller en tomt ca 1000 kvm, som ligger längs med en strand (mot havet). Tomten ligger på en liten ö, med ca 10 fastigheter alla mycket nära stranden. Idag finns det två byggnader på tomten, ett större båthus och ett mindre ganska förfallet hus, ca 40 meter från havet.
    Går det att få bygglov till ytterligare en byggnad (sommarstuga, ca 150 kvm) som ligger ca 30 meter från havet? Går det att hävda att strandskyddet är hävt på något sätt eftersom tomten redan är så exploaterad?

2. P
    Medlem · Stockholm · 77 inlägg

petersthlm

Medlem
    Du behöver ge mer detaljer om förutsättningarna:
    - DP eller ej?
    - DP från vilket år?
    - Hur skulle en lekman bedöma den befintliga sk ”hemfridzonen”? Skulle det nya huset ligga med marginal inom densamma?

3. T
    Medlem · 2 inlägg

taxan

Medlem
    Tack för svaret. Du får ursäkta min okunskap inom detta område...Är DP = Detaljplan? De befintliga husen har bygglov, annars vet jag inget om hur detaljplanen ser ut, sorry.
    Vad är hemfridszonen? Den nya byggnaden skulle ligga ca 15-30 meter från de befintliga byggnaderna och med ungefär samma avstånd till vattnet, om det hjälper något? Den nya byggande skulle inte förhindra fri passage till vattnet.

4. P
    Medlem · Stockholm · 77 inlägg

petersthlm

Medlem
    Ok. Du behöver alltså först ta reda på om det finns en detaljplan för området och vad den isåfall säger, från när den är bestämd (år). Hemfridszonen är ett begrepp som hänger ihop med strandskyddet. Kan kommentera mer när du har dessa uppgifter efts svaret beror på.

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 082 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Om tomten/fastigheten är bebyggd har du stora möjligheter att få nytt bygglov. Troligtvis behöver ni ansöka om strandskyddsdispens via kommunen/länsstyrelsen och sånt tar tid :0( Börja med att ringa kommunen och fråga om detaljplan finns och be om en kopia som du laddar upp här, finns ingen detaljplan kan kommunen ställa krav på tex utseende och ev. byggnadshöjd beroenden på om ni har grannar i närheten(bakom).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.