9 117 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Bygglov behövs inte - kommun tar ut avgift ändå(!)
Det som gör mig irriterad i ärendet är om de gjort som du nämner i värt ärende. Det var ju nämligen helt onödigt eftersom bygglov inte behövdes.
Tänk om jag skulle vara en komplett idiot och skickade en ansökan för att klippa mitt gräs, för att plantera tulpaner osv. Skulle kommunen då gå genom dessa trots det inte kräver bygglov och sen skicka fakturor. Min fråga är då; var går gränsen för kommunen?M Myckling skrev:Man kan ha med sig att det snurrar igång ett litet maskineri på kommunen med registrering, kontroll mot detaljplan, beslut, expediering, kungörande osv så den totala tiden inom kommunens väggar kan hamna på en dag för alla inblandade i normalfallet för denna typ av ärende. Även om det just i ert fall kan tyckas oskäligt.
Men hallå!! Nu har du ursprungsförfalskat, så där har inte alls jag skrivit!!E Earv skrev:Det som gör mig irriterad i ärendet är om de gjort som du nämner i värt ärende. Det var ju nämligen helt onödigt eftersom bygglov inte behövdes.
Tänk om jag skulle vara en komplett idiot och skickade en ansökan för att klippa mitt gräs, för att plantera tulpaner osv. Skulle kommunen då gå genom dessa trots det inte kräver bygglov och sen skicka fakturor. Min fråga är då; var går gränsen för kommunen?
Så länge det handlar om ärenden som kan vara lovpliktiga så håller de sig inom gränserna om de gör en prövning eftersom den sökande begärt det genom att skicka in en ansökan. Gäller det ärenden som uppenbart inte kräver lov gissar jag att sökanden kontaktas för att dubbelkolla om de verkligen vill ha ansökan prövad.E Earv skrev:Det som gör mig irriterad i ärendet är om de gjort som du nämner i värt ärende. Det var ju nämligen helt onödigt eftersom bygglov inte behövdes.
Tänk om jag skulle vara en komplett idiot och skickade en ansökan för att klippa mitt gräs, för att plantera tulpaner osv. Skulle kommunen då gå genom dessa trots det inte kräver bygglov och sen skicka fakturor. Min fråga är då; var går gränsen för kommunen?
Ibland görs det även för ärenden som ert, men är det mycket att göra så kan det hända att prövningen går av bara farten.
Det är kanske inte heller självklart att en färgändring från gul till grön inte kräver lov, beroende på om det väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär. En karaktärsändring behöver inte bara innebära en ändring till skrikrosa...
E Earv skrev:Hej alla,
I samband med att vi ska måla om huset (från gult till alldaglig grön=inga konstiga förändringar) så skickade min sambo in en bygglovsansökan. Eftersom det var otydligt på kommunens hemsida tog hon det säkra före det osäkra och tänkte kommunen hör av sig om bygglov inte behövs. Bygglovet godkänns och en faktuta dimper ner på 8500SEK. Saftigt tyckte jag. Jag ringer kommunen, uppger min fastighetsbetckning, och frågar om jag behöver bygglov. Hon säger att man inte behöver det för målning av hus. Jag ställer ett flertal frågor kring varför de skickar fakturor på saker om det inte behövs men får inget vettigt svar.
Min fråga till er: Är det så här det är? Vad säger lagen? Vad kan jag göra för jag tänker inte betala det här skojeriet från kommunens sida, Om man skickar in ett bygglov så är det bara betala trots man inte behöver ett bygglov? Vem skulle vilja ha det? För mig känns det bara rent myndighethetsmissbruk. Ett privat företag skulle inte kunna bete sig på det här sättet.
Och ja, min sambo skulle ringt innan så den kan vi lämna därhän.
Tack på förhand.
Man kan om man vill lämna in ansökan om bygglov även för åtgärder som inte är bygglovspliktiga, så kallat ”frivilligt bygglov”. Dessa behandlas som vanligt lov. Detta för att en del sökanden vill säkerställa att det man planerar göra är granskat, godkänt och finns på papper. I områden med dålig grannsämja kan det vara bra att ha papper på allt ifall nån skulle klaga. Jag kan gissa att bygglovsarkitekten antog att det var ett sådant frivilligt lov som din sambo skickade in, särskilt om din sambo använde kommunens ansökningsblanketter och inte bara ett brev/mail med en förfrågan. Frivilligt lov följer vanlig bygglovstaxa eftersom de handläggs på samma sätt. Min första ranke är att de är så det har gått till.
E Earv skrev:
E Earv skrev:
Handläggning av bygglov timdebiterar endast i fåtal ärende. Avgiften beräknas med en formel och baseras på flera olika parametrar som bl a byggnadsarea, grannehörande, antal gånger kompletteringar begärts mm mm. Inte helt lätt matematik faktiskt. Hur taxan fungerar går att läsa på SKLs hemsida.
Klicka här för att svara