Hej,

Vi har netto inkomst (efter skatt) 62200 kr/mån, har lån på 2,2 miljoner. Planerar att bygga hus som kostar 6,4 miljoner. Har kontantinsats 1,2 miljon. Huset kommer att byggas i Stockholm. Behöver byggkreditiv på 5,2 miljoner.
Med dessa omständigheter, tror ni att vi kan få byggkreditiv med dessa siffror?

Tack på förhand!

Mvh/Adam

Varför inte fråga en bank?? dom har ju det rätta svaret och inte en gissning som ni får till svar här??

• Gilla
BG.s och 1 till
  • Laddar…
Ja. Men som sagt, fråga banken.

• Gilla
Adam Younis
  • Laddar…
Har bokat möte med 3 olika bank nästa vecka och över nästa vecka. Undrade om någon har haft byggkreditiv tidigare med liknande siffror och hur var deras kommunikation med baken.

Du kan nog få ett sådant lån idag, men det skulle innebära en skuldkvot (lån / nettoinkomst) på ca 700%.

Finansinspektionen har diskuterat att införa ett skuldkvotstak på 600%. Det kommer givetvis inte införas snabbt, men man kan ju fundera på ifall det känns bra att ta ett såpass stort lån om nu finansinspektionen i sina analyser anser det vara en farlig nivå.

Jag skulle inte vilja dra på mig en sådan skuldkvot utan skulle nog försöka få till ett lite billigare hus. Betänk också att väldigt många byggen blir dyrare än planerat.

Oavsett vad banken tycker (de brukar ju vilja låna ut) tycker jag att du ska räkna på några olika scenarier och fundera på om du tycker att ni har råd.

Vi har ungefär samma bruttoinkomst och jag tycker att 5,2 milj låter väldigt mycket, men det beror ju på hur man prioriterar.

Menade nettoinkomst.

Jag utgår ifrån att lånesituationen kommer förändras när inflyttning skett och dagens bostad avyttrats. Det måste man ta hänsyn till när man ser till skuldsättningen på längre sikt.

Hej Adam, självklart kommer ni få det.
Över 60.000kr efter skatt är en ordentlig inkomst som ni har, och med över 1 miljon i kontantinsats kommer det finnas utrymme för er att "bara" låna ca 81% på det nya huset, när byggnadskreditivet omvandlas till ett bolån. Idag är det nog en väldigt bra kalkyl för att vara ett nyinköpt hus här i Stockholmsområdet.
Med tanke på att jag gissar ni har kring 45.000 kr/mån per person i lön före skatt, om ni båda tjänar ungefär lika mycket, alltså ungefär 1.080.000 kr per år före skatt, så ni får nog utan problem låna uppemot 6 miljoner om ni vill.

Sen håller jag med Asson att man nog ska fundera både en och två gånger på om man vill låna så mycket, det ska ju trots allt förr eller senare betalas tillbaks - men det är ju ert eget val. Jag kan inte tänka mig att bankerna sätter stopp för er... de kommer tjäna multum på er och ni utgör ingen onormalt stor risk för dem... :wow:

ordain skrev:
Du kan nog få ett sådant lån idag, men det skulle innebära en skuldkvot (lån / nettoinkomst) på ca 700%.
Nej det gör det inte, för skuldkvoten beräknas på lön före skatt.

De banker jag pratar med brukar säga att de lånar ut högst årsinkomsten X 5 men de tittar på kunderna individuellt.

Martin E skrev:
Nej det gör det inte, för skuldkvoten beräknas på lön före skatt.
Nej, det är lönen efter skatt som används.

Ska man vara exakt så beräknas skuldkvoten med disponibel inkomst som nämnare. Disponibel inkomst är dock normalt sett väldigt nära nettoinkomsten, och i detta fall vet vi inte vilka transfereringar som skulle kunna tillkomma, så nettoinkomsten är en rimlig utgångspunkt.

Se exempelvis http://www.fi.se/Ordlista/#S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.