G
Var ju en kille som jobbade med hissarna som menade att bultarna borde ha en annan färg som skiljer sig enormt från resten..

Den kostnaden måste ju vara liten samtidigt som risken för fuck up minskar enormt..

• Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Var ju en kille som jobbade med hissarna som menade att bultarna borde ha en annan färg som skiljer sig enormt från resten..

Den kostnaden måste ju vara liten samtidigt som risken för fuck up minskar enormt..
Nja, det lockar också till att inte kontrollera dem ordentligt. Vad är det som säger att en illgrön bult verkligen är åtdragen? Det blir lätt att man då kontrollerar att bulten är där, men inte kontrollerar att den är åtdragen. Det blir lätt en falsk säkerhet.

• Gilla
mellansorken och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det lockar också till att inte kontrollera dem ordentligt. Vad är det som säger att en illgrön bult verkligen är åtdragen? Det blir lätt att man då kontrollerar att bulten är där, men inte kontrollerar att den är åtdragen. Det blir lätt en falsk säkerhet.
Jo och en mer komplicerad jämförelse är då med flygplan som har tusentals skruvar av olika dimensioner och typ. Ett flygplans kontrollprogram täcker då samtliga skruvar och flygmekanikern får signera att de är monterade i sin egenkontroll.

Det kan inte vara särskilt många bultförband i en bygghiss och om man nu förlänger masten så är det ännu enklare att signera i egenkontrollen. Men jag misstänker att det inte finns något kontrollprogram....

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
pacman42 pacman42 skrev:
Alla människor gör misstag. Det är större risk för misstag om man inte har tillräcklig utbildning (vilket leder till högre lön i de flesta fall) för att verkligen förstå konsekvenserna av misstagen. Kontrollprogram är till för att täcka upp för andras misstag, men även de gör misstag.

En väsentlig skillnad mellan kontrollprogram som verkligen gör skillnad och de som inte gör skillnad är konsekvenserna som misstagen leder till när de upptäcks i efterhand. En bransch med få misstag har troligen tydlig feedback med kraftiga konsekvenser för den som begått misstagen (pricksystem, löneavdrag och liknande kan användas). En bransch med många misstag har antagligen en attityd som mer är av typen "gör inte om detta nästa gång" (utan rapportering och uppföljning i processer och rutiner). Väldigt generaliserat, men ändå relevant. Detta säger dock ingenting om orsaken denna gången, det kan vara en "freak accident" eller så var det brister i kontrollerna (och då troligen brister i hela kontrollapparaten).
Jag förstår inte vad du menar.
Men "alla människor gör misstag" är inte en fras du kommer höra under Haverikommissionens arbete.

• Gilla
Terranova
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Om jag inte minns tokigt så kan man masta 16meter på en "fasadklättrare" Utan stagning men det är max. Ta inte mitt grumliga minne som fakta
Stämmer nog med mitt minne med,men skillnaden är att fasadklättraren har stödben i botten,det saknar hissen

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men "alla människor gör misstag" är inte en fras du kommer höra under Haverikommissionens arbete.
Jo de är mycket medvetna om att människan inte är felfria, de flesta olyckorna beror ju på mänskliga misstag. Sen handlar det då om vilken säkerhetskultur som finns inom ett företag om olyckan sker.

• Gilla
pedber och 4 till
  • Laddar…
Enligt kontrollistan för servicen på frugans bil så har den bilen tydligen sufflett. Detta är ett praktexempel på en kontrollista som uppenbarligen inte känns relevant för den som genomför kontrollen. Listan har ett 50-tal punkter och i praktiken tar servicen av bilen ca 10 minuter (elbil). Detta är ett exempel på när folk gör misstag. Jag skulle i detta exempel hävda att det är kontrollistan som är fel och att det därför inte är ett bilmekanikerns fel även om denna gör ett misstag här. Detta är exempel på sådant som haverikommissionen skulle kunna tänkas slå ned på.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Stämmer nog med mitt minne med,men skillnaden är att fasadklättraren har stödben i botten,det saknar hissen
Precis, nu är det ganska länge sedan men visst ska alimakhissens stålfundament stå på en betongplatta och vara förankrad i denna. Vill till och minnas det

G
pacman42 pacman42 skrev:
Ska man bara räkna bultar så är det ju klart lättare om dom skiljer sig mot resten av byggnaden..

Har dock ingen aning om dom ska gå och momentkolla varje bult efter dom dragit på en sektion..

Jag hoppas dom använder skruvar istället för bultar...

• Gilla
  • Haha
Bhp863 och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hoppas dom använder skruvar istället för bultar...
Jo fel definition av mig, skruvförband.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skruvförband
Sen kan man ju även ha med vilket moment som skruvarna ska dras med så får den som monterar en till sak att fundera över innan egenkontrollen signeras.

Farstatjej90
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt kontrollistan för servicen på frugans bil så har den bilen tydligen sufflett. Detta är ett praktexempel på en kontrollista som uppenbarligen inte känns relevant för den som genomför kontrollen. Listan har ett 50-tal punkter och i praktiken tar servicen av bilen ca 10 minuter (elbil). Detta är ett exempel på när folk gör misstag. Jag skulle i detta exempel hävda att det är kontrollistan som är fel och att det därför inte är ett bilmekanikerns fel även om denna gör ett misstag här. Detta är exempel på sådant som haverikommissionen skulle kunna tänkas slå ned på.
Jag håller med.

Farstatjej90
P paralun skrev:
Jo de är mycket medvetna om att människan inte är felfria, de flesta olyckorna beror ju på mänskliga misstag. Sen handlar det då om vilken säkerhetskultur som finns inom ett företag om olyckan sker.
Medvetna ja, nöjer sig med den förklaringen nej.

Medvetna ja, nöjer sig med den förklaringen nej.
Jo men nu avser jag då att de har med människans brister som en naturlig del och det måste ju alla företag ha med i sin säkerhetskultur. Här kan du läsa om deras utredningar inkl bygghissen.
https://www.havkom.se/

Farstatjej90
P paralun skrev:
Jo men nu avser jag då att de har med människans brister som en naturlig del och det måste ju alla företag ha med i sin säkerhetskultur. Här kan du läsa om deras utredningar inkl bygghissen.
[länk]
Jag vet inte vad det är vi diskuterar längre. Naturligtvis förstår Haverikommissionen att det är människor som begår felen. Det är inte statens veterinärmedicinska anstalt som ska utreda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.