Rejäl skrev:
Men hissarna monteras normalt inte av en ställningsmontör, utan det är oftast hissmontörer som gör detta så vilken storlek en bult/skruv har är inte av betydelse…
Jag återger endast vad en ställningsbyggare på ett större företag som monterar byggnadsställningar sagt till mig, jag kan inte svara för det du säger.
De monterade bygghissar på det företaget och även personen som svarade.

P
F fixarpelle skrev:
Jag återger endast vad en ställningsbyggare på ett större företag som monterar byggnadsställningar sagt till mig, jag kan inte svara för det du säger.
De monterade bygghissar på det företaget och även personen som svarade.
Det finns säkert dom som gör det, men i o med dom ökande kraven på utbildning och besiktningar och pappers exercisen så väljer de flesta att leja bort hissmontaget.

S Stefan1972 skrev:
Fast slutar det med att ett mänskligt misstag har skett så blir ju det kontentan av alltihop. Mer kan de ju inte göra.......De ska ju bara komma fram till orsak. Sen är det andra som får gå vidare med att minimera detta ytterligare.
Sen hade det lika gärna kunnat bero på materialfel och att ingen gjort nå fel. Det är också en faktor man inte kan göra nåt åt om man inte lägger ribban att allt ska röntgas och sprickindikeras efter varje hisskörning då......
Jo, det är just det haverikommissionen lägger mycket krut på. Varför gjordes det fel. Vad kan göras för att minimera risken att den typen av fel görs.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 skrev:
Fast slutar det med att ett mänskligt misstag har skett så blir ju det kontentan av alltihop. Mer kan de ju inte göra.......De ska ju bara komma fram till orsak. Sen är det andra som får gå vidare med att minimera detta ytterligare.
Sen hade det lika gärna kunnat bero på materialfel och att ingen gjort nå fel. Det är också en faktor man inte kan göra nåt åt om man inte lägger ribban att allt ska röntgas och sprickindikeras efter varje hisskörning då......
Förhoppningsvis har de som jobbar inom flygindustrin, kärnkraftverken eller någon annan bransch där konsekvenserna blir mycket svåra för väldigt många vid en olycka, ett annat tankesätt. Flygbranschen vet jag har det, därför är det så lite olyckor per personkilometer numera.

Materialfel är absolut något man kan göra något åt, både vid val av leverantör, legeringar, svetsmetoder och fortlöpande kontroller såsom röntgen eller ultraljud.

Jag misstolkar säkert dig, men ditt inlägg andas fatalism.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Om det är 1% sannolikhet att man gör fel i monteringen och att det är 1% sannolikhet att man gör fel i kontrollen av monteringen och det är 1% sannolikhet att detta missas i den dagliga kontrollen under en hel veckas tid, ja då är det fortfarande 0,0001% sannolikhet att det händer om man har samma genomförande över en extremt lång tid.
Det är förvisso sant, men resonemanget visar ju också på ett tydligt sätt hur snabbt sannolikheten sjunker med antalet kontroller. Jag gissar att det kommer att komma fram att det funnits stora brister även i hur kontrollerna har utförts i detta fall.
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det lockar också till att inte kontrollera dem ordentligt. Vad är det som säger att en illgrön bult verkligen är åtdragen? Det blir lätt att man då kontrollerar att bulten är där, men inte kontrollerar att den är åtdragen. Det blir lätt en falsk säkerhet.
Därav att man istället ibland tillämpar principen att skruven markeras med t.ex. blått när den är åtdragen och sedan markeras igen med t.ex. grönt när den är kontrolldragen.

Nu tvivlar jag på att man använder en sådan metod i dessa sammanhang, men det är mycket effektivt då man inte bara lätt ser om man missat någon skruv utan att det också höjer ribban psykologiskt mot slarv. Att springa runt och sätta gröna prickar på varenda skruv utan att faktiskt kontrolldra dem först kräver, så att säga, en helt annan nivå av ignorans.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är förvisso sant, men resonemanget visar ju också på ett tydligt sätt hur snabbt sannolikheten sjunker med antalet kontroller. Jag gissar att det kommer att komma fram att det funnits stora brister även i hur kontrollerna har utförts i detta fall.
Jovisst och ett enkelt kontrollprogram innehållande minst en egenkontroll sänker ju risken betydligt och en montör får chansen att tänka efter om alla viktiga moment verkligen är utförda. Alla kan ju bli störda under ett montage och att viktiga moment glöms bort.

Rent juridiskt ligger nog montören riskigt till och mår nog uselt, sen kommer det då nu skadeståndsanspråk på miljonbelopp. Sen är det intressant om det fanns något kontrollprogram?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Sen är det intressant om det fanns något kontrollprogram?
Ja, det skall bli spännande att se vad som sägs om det.

Bygghissar skall väl dessutom även kontrolleras av en fristående ackrediterad hisskontrollant. Skall även bli intressant att se varför även detta fallerat.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det skall bli spännande att se vad som sägs om det.

Bygghissar skall väl dessutom även kontrolleras av en fristående ackrediterad hisskontrollant. Skall även bli intressant att se varför även detta fallerat.
Nja, knappast separat kontroll för varje nytt mastsegment som läggs till.

C
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, knappast separat kontroll för varje nytt mastsegment som läggs till.
Kanske inte, men spontant tänker man ju att det borde vara så. Det är ju en ändring som högst väsentligen (och bevisligen) påverkar anläggningens säkerhet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kanske inte, men spontant tänker man ju att det borde vara så. Det är ju en ändring som högst väsentligen (och bevisligen) påverkar anläggningens säkerhet.
Om jag inte missminner mig är det tredjepartsbesiktning vid uppförandet och sen en gång per år. Höjningar tredjepartsbesiktigas normalt inte.

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
H Hans G2 skrev:
Höjningar tredjepartsbesiktigas normalt inte.
Men det minsta man borde begära är att man (arbetsgivare + montör) efter någon förändring av hissen (typ höjning) gemensamt går igenom en checklista för att säkerställa att ALLA momenten är korrekt utförda. Det kan nog lätt gå slentrian i sådana här återkommande höjningar.

Har åkt tusentals ggr med Alimak bygghissar under förra seklet, dom är kassaskåpssäkra om dom är korrekt monterade. Tror inte en sekund på att det var något fel på själva hissen, allt tyder väl på att höjningen som gjordes hade någon brist i utförandet.

Mycket spekulationer nu, men jag läste på AB att olyckan skedde när hissen stod stilla under ur och pålastning, och att en person hann hoppa ur då när den havererade. Låter troligt, skakar ju en hel del om det är tyngre saker som ska i eller ur hissen, och skakar det till ordentligt och höjningen inte var korrekt fastsatt så kan den mycket väl ha lossnat då och följt med hissen ner i backen. För bilderna visar mycket tydligt att den översta sektionen är fast i hisskorgen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
använt en liknande typ av alimak när vi spränger schakter i tunnel.
Det är typ det enda som tål så mycket stryk och ändå fungerar.
Enkel konstruktion men pålitlig.
Tror det är därför som alimak var ganska snabba på att inte vilja stoppa användandet av dessa, de insåg att det var ett monteringsfel fort på bilderna.
Vi har skjutit skenor sneda i schakten men hissarna har gått ändå.
Fick dock byta ut många allt eftersom stenen föll ned också och skadade dom.

Tragiskt det som hände.

• Gilla
Lars Karlsson4351 och 1 till
  • Laddar…
Svar på varför olyckan inträffade enligt hisstillverkaren

Den 11 december inträffade en tragisk arbetsplatsolycka på en byggarbetsplats i Sundbyberg. Baserat på observationer gjorda av Alimak Groups experter på plats kan vi dra slutsatsen att det finns en betydande avvikelse från installationsanvisningarna.

– Först och främst vill jag betona att det här är en djupt tragisk och ofattbar händelse. Våra tankar går först och främst till de drabbade och deras familjer", säger Ole Kristian Jødahl, VD för Alimak Group. "Så snart vi blev medvetna om olyckan skickade vi ett team av experter till platsen för att vara tillgängliga för de undersökningar som utförs av de berörda myndigheterna".

Den 12 december var tre seniora experter från Alimak Group, tillsammans med utredare från Statens haverikommission och polisen, på plats för observation.

Utifrån de observationer som gjorts kan vi dra slutsatsen att två av mastsektionerna som håller lyftblocket på plats inte har bultats ihop, vilket kan vara orsaken till att lyftvagnen föll till marken. Detta är en betydande avvikelse från installationsanvisningarna. Installationen har inte utförts av Alimak Group.

"Vid installationen finns en installationsmanual med tydliga instruktioner. Dessutom finns en operatörs- och underhållsmanual som även innehåller dagliga säkerhetsinspektioner för att säkerställa att hissen fungerar som avsett. Jag vill återigen betona vikten av att följa instruktionerna som följer med produkten vid installation och användning, säger Ole Kristian Jødahl.

Lyftanordningen som användes vid olyckan är en Alimak Scando 650, en standardhiss som används på byggarbetsplatser för att transportera passagerare och material på hög höjd.

• Älska
  • Gilla
Lars Karlsson4351 och 3 till
  • Laddar…
H
Såg de hade sökt abc ställningar för en kommentar då det var dessa som har monterat hissen.
De har det nog lite svettigt just nu

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.