Mitt förslag för att minska risken att det händer igen. Det är att man besiktigar varje höjning. Jag kan faktiskt tänka mig två saker till. Det är att man tar med sig upp rätt antal bult. Då vet man att det ska inte vara några tillbaka. Sen att märka varje bult när den fast skruvad. Sen kan det hjälpa till att minnas

Sen viktigaste, Så egenkontroller som möjligt Det tydligen lösningen. 😋

P paralun skrev:
Jo men den stora frågan är om montörerna var instruerade att göra en egenkontroll efter montaget?
Egenkontroller fungerar utmärkt i ett företag som har en inbyggd säkerhetskultur.
Byggnads hade undersökt det här och många underentreprenörer verka ha usel säkerhetskultur.
(i morse på TV4)
Att säkerhetstänket är uselt på byggen. Är ingen nyhet Se brukar facket då och då
Rätt använd är egenkontroller bra. men för många

Bananskalare Bananskalare skrev:
Ännu mer papper hade inte löst problemet. Med största sannolikhet har någon missat bultar Vad hade du tänkt att AV ska göra? Det skulle vara att kräva en besiktning vid varje höjning. Men det hade inte löst problemet. Ännu mer papper? Ok. När skulle man fyllt i det ? jo när man är klar med allt. Desto mer papper desto större risk att det får.motsatt effekt.
Kan du inte släppa AV?
De har inget med olyckan att göra
Ditt dokument visar hur ofta man måste besiktiga hissar.

Så snälla kan du släppa AV? Du har tjatat länge nog nu. Man har följt de regler som de satt upp Man har alltså uppfyllt allt. Så AV har inget här att göra. Om de vill utreda företaget som hyr ut hissen och deras montörer. Så varför inte. Men fortfarande det är en helt annan del.
Har man inte följt AV's föreskrift så ligger man mycket riskigt till!
Det bara är så.

mikethebik mikethebik skrev:
Som jag har förstått och läst mig till så är passformen mellan sektionerna väldigt exakt, och anvisningarna från Alimak är tydliga med att vid demontering av hissen skall samtliga sektioner tas isär.
Och med exakt passform och varmgalvanisering kan de nog sitta ihop ordentligt efter att ha vart på ett bygge en längre tid.
Så efter demontering av skruvförbanden men att demontören inte fick isär det på stuberten för att dela på förbandet hamnade antagligen denna sektion på förrådet tills den kom till användning med fatalt resultat.

I monteringsinstruktionen står det att det är ok att skruva ihop kanske 3 sektioner på plats för att sedan lyfta med kran och montera vidare.
Mycket tragiskt att montörerna inte kollade att sektionen de satte dit saknade skruvförband.
Det som vissa hävdar att Alimak skulle ha något ansvar i det hela är bara att försöka förskjuta skulden till någon annan än den eller de som inte följt instruktionerna.
Får väl delas mellan de som demonterade sektionen innan utan att anstränga sig och ta isär och de som monterade utan att kolla att förbanden var på plats, eller i värsta fall att montörerna på plats missade att skruva ihop..

De som förlängde hissen vid den här händelsen mår nog mycket dåligt nu, en tragisk jul för många inblandade.
Jag skrev ett inlägg som tydligen kunde tolkas att tillverkaren skulle behöva betala. Där fick jag backjobb Och rättade mig.
Sen har jag sagt att tillverkaren är partisk när det gäller deras iakttagelser. Men jag har alltid ansett att ansvaret ligger hos montörerna och hos firman hyr ut hissen

Bananskalare Bananskalare skrev:
Att säkerhetstänket är uselt på byggen. Är ingen nyhet Se brukar facket då och då
Rätt använd är egenkontroller bra. men för många
Jo nu miste fem människor livet och förhoppningsvis så kan en åklagare samt en rättegång visa att nu får det vara nog. Sen är det inte något svårt eller tidskrävande att ha ordning på en arbetsplats.

De montörerna lär inte göra om misstaget. Du vinner inget på att straffa dem. De har redan blivit straffade.

D Daniel 109 skrev:
De montörerna lär inte göra om misstaget. Du vinner inget på att straffa dem. De har redan blivit straffade.
De kommer nog aldrig mer att få ett jobb som hissmontör.... MEN DET VIKTIGA är att det kan vara deras företag som är grundorsaken till det här. Huvud samt underentreprenören har inte någon arbetsmiljöplan som fungerar inklusive fungerande egenkontroller. Så det är mycket troligt inte montörerna som ska ha straffet utan företagsledningarna. Jag hoppas man går riktigt på djupet med det här och dagens uttalande från ABC tyder på det.

P
P paralun skrev:
Huvud samt underentreprenören har inte någon arbetsmiljöplan som fungerar inklusive fungerande egenkontroller.
Har du information som inte vi har?

Paralun skriver mycket dumheter.
Varför skulle montörerna bli utslängda?
De lär efter det här vara de som är mest noga med den här typen av saker.

• Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Har du information som inte vi har?
Nej men allt tyder ju på det och jag tror Byggnads beskrivning stämmer väl om stora brister främst bland underentreprenörer. Någon måste slå näven i bordet och skapa ordning.

P
P paralun skrev:
Nej men allt tyder ju på det och jag tror Byggnads beskrivning stämmer väl om stora brister främst bland underentreprenörer. Någon måste slå näven i bordet och skapa ordning.
Om nu Byggnads har sagt att underentreprenören har brustit i sin arbetsmiljöansvar varför skriver du huvudentreprenören?

D Daniel 109 skrev:
Paralun skriver mycket dumheter.
Varför skulle montörerna bli utslängda?
De lär efter det här vara de som är mest noga med den här typen av saker.
Jo nu kan ju knappast ABC direkt sparka montörerna om de själva inser att de själva brustit.

Sen mycket enkelt så tror jag de här är för evigt brännmärkta för att få ett nytt jobb som hissmontör.
"Jaha, vad har du gjort förut" frågar en ny arbetsgivare?

P paralun skrev:
Varför skrev du det då?

D Daniel 109 skrev:
Varför skrev du det då?
Att någon har modet att slå näven i bordet och "Nu får det vara nog!"
Men det kanske inte finns sådana människor idag?

P
P paralun skrev:
Att någon har modet att slå näven i bordet och "Nu får det vara nog!"
Men det kanske inte finns sådana människor idag?
Det är väl fint o bra att du gör det.
Men inte med att sprida falskheter som att huvudentreprenören har brustit i sitt arbetsmiljöansvar som du skrev…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.