20 253 läst ·
57 svar
20k läst
57 svar
Bygghandeln gav fel råd om gips i innertak, är det kört?
På plats ska jag såklart inte sätta någon, men det är helt uppenbart efter lite research att dessa skivor inte ska användas om man vill ha ett slätt tak. Jag hade ingen ambition att sätta duk vilket jag också sa till honom. Jag bad honom ge mig de skivor som ska användas om man vill ha ett slätt tak, och detta är uppenbarligen typ en av de sista skivorna man bör välja för det ändamålet.sunnis skrev:
Det är ju takgips du har satt upp. Ska man ändå sätta någon form av fiberduk spelar det ingen roll om det är vanliga skivor eller takgips. Man behöver även fasa remsa/spackla kortsidorna på vanligt vägggips precis som takgips. Kör man vägggips måste man hyra en skivlyft och lägga golvskydd m.m.
Tycker inte direkt du har så mycket på fötter för att sätta honom/henne på plats.
Det står till och med i manualen för skivorna som jag i efterhand har laddat ned att de inte ska användas om man vill spackla slätt. Klart det är mitt fel i slutändan som lyssnade på någon istället för att kolla upp det själv. Anser dock fortfarande att man borde kunna lita på en säljare som ger en guidning och råd. Han är proffs och plockade ut varan åt mig och övertygade mig att köpa den. Jag är nybörjare, vilket jag också sa.
Skivlyft och golvskydd och allt använde jag till dom här skivorna också så det hade inte varit nån skillnad.
Jag kommer inte ”sätta på plats” men jag vill höra hur han tycker jag ska få det slätt, är nyfiken på hur han anser jag ska göra..
Uppföljning då!
Jag gick dit imorse och sa på ett så vänligt sätt jag kunde (jag är alltid snäll, ingen Karen!) att jag är orolig att de sålt mig fel gips. De konstaterade väldigt fort att det stämde, ringde gipstillverkaren som avrådde från att spackla, pratade med platschefen, bad om ursäkt, gav mig full återbetalning på taket som jag satt upp och så fick jag ett helt nytt tak med fasade kanter i alla ändar gratis som kompensation.
Och han som rekommenderat fel kom ut på slutet och bad personligen om ursäkt.
Är lite i chock över den fina hanteringen!
De ville ge mig en hantverkare som skulle komma och byta plattorna åt mig men på orten där vi bor måste man boka hantverkare 6-8mån i förväg när det är vår- och sommarsäsong.
Så slutet gott allting gott, nu ska jag bara sätta upp allt igen.
Tack allihopa för era tankar och idéer!!
Jag gick dit imorse och sa på ett så vänligt sätt jag kunde (jag är alltid snäll, ingen Karen!) att jag är orolig att de sålt mig fel gips. De konstaterade väldigt fort att det stämde, ringde gipstillverkaren som avrådde från att spackla, pratade med platschefen, bad om ursäkt, gav mig full återbetalning på taket som jag satt upp och så fick jag ett helt nytt tak med fasade kanter i alla ändar gratis som kompensation.
Och han som rekommenderat fel kom ut på slutet och bad personligen om ursäkt.
Är lite i chock över den fina hanteringen!
De ville ge mig en hantverkare som skulle komma och byta plattorna åt mig men på orten där vi bor måste man boka hantverkare 6-8mån i förväg när det är vår- och sommarsäsong.
Så slutet gott allting gott, nu ska jag bara sätta upp allt igen.
Tack allihopa för era tankar och idéer!!
Klart det går att spackla sådana gipsplattor.E Emmazk skrev:Hej!
Skulle sätta innertak för första gången och reglade med gles, var osäker på vilken sorts gips jag skulle ha så åkte till en bygghandel och bad om råd. Sa uttryckligen flera gånger till han som hjälpte mig att jag ska ha ett slätt tak, dvs spackla skarvarna.
Han visade mig en skiva som han kallade ”takgips” som skulle vara lätt att sätta upp, alla kanter var pyttelite fasade så att det bildas ett litet v mellan skivorna.
Jag sa att jag hört att man ska ha ett bredare dike för att kunna spackla för att få ett slätt tak.
Han sa att det inte är några problem, det är bara att spackla skarvarna och va glad typ.
Jag har just satt upp hela taket under stor vånda och börjar därefter söka info om vilket sorts spackel jag ska välja.
Jag inser då att i princip hela internet anser att det inte går att spackla dessa sorts skarvar. Att dessa skivor endast är till för de som vill ha skarvar i ett rutnät i taket.
Min förtvivlan är enorm. Är det sant? Finns det någon som kan säga något tröstande eller upplyftande?
Och har man någon som helst rättighet när det kommer till köp gjorda baserat på säljarens uttryckliga instruktion?!
Jag hade först skurit upp dem lite mer på sidorna, dvs skapat större fasningar mellan dem. Räcker med vilken kniv som helst för detta, men helst typ en mora- / mattkniv.
Sedan spackla och sätta pappersremsor på samma sätt som om du köpt norgips vanlig takgips.
Annars kan du sätta gipsbruk i skarvarna (utan att göra skarvarna större) - sedan slipa gipsbruket, spackla över, slipa igen - måla.
E Emmazk skrev:Hej!
Skulle sätta innertak för första gången och reglade med gles, var osäker på vilken sorts gips jag skulle ha så åkte till en bygghandel och bad om råd. Sa uttryckligen flera gånger till han som hjälpte mig att jag ska ha ett slätt tak, dvs spackla skarvarna.
Han visade mig en skiva som han kallade ”takgips” som skulle vara lätt att sätta upp, alla kanter var pyttelite fasade så att det bildas ett litet v mellan skivorna.
Jag sa att jag hört att man ska ha ett bredare dike för att kunna spackla för att få ett slätt tak.
Han sa att det inte är några problem, det är bara att spackla skarvarna och va glad typ.
Jag har just satt upp hela taket under stor vånda och börjar därefter söka info om vilket sorts spackel jag ska välja.
Jag inser då att i princip hela internet anser att det inte går att spackla dessa sorts skarvar. Att dessa skivor endast är till för de som vill ha skarvar i ett rutnät i taket.
Min förtvivlan är enorm. Är det sant? Finns det någon som kan säga något tröstande eller upplyftande?
Och har man någon som helst rättighet när det kommer till köp gjorda baserat på säljarens uttryckliga instruktion?!
Du ska nog inte lyssna mer på vad personen i bygghandeln har att säga.E Emmazk skrev:På plats ska jag såklart inte sätta någon, men det är helt uppenbart efter lite research att dessa skivor inte ska användas om man vill ha ett slätt tak. Jag hade ingen ambition att sätta duk vilket jag också sa till honom. Jag bad honom ge mig de skivor som ska användas om man vill ha ett slätt tak, och detta är uppenbarligen typ en av de sista skivorna man bör välja för det ändamålet.
Det står till och med i manualen för skivorna som jag i efterhand har laddat ned att de inte ska användas om man vill spackla slätt. Klart det är mitt fel i slutändan som lyssnade på någon istället för att kolla upp det själv. Anser dock fortfarande att man borde kunna lita på en säljare som ger en guidning och råd. Han är proffs och plockade ut varan åt mig och övertygade mig att köpa den. Jag är nybörjare, vilket jag också sa.
Skivlyft och golvskydd och allt använde jag till dom här skivorna också så det hade inte varit nån skillnad.
Jag kommer inte ”sätta på plats” men jag vill höra hur han tycker jag ska få det slätt, är nyfiken på hur han anser jag ska göra..
Spackla och slipa slätt UTAN papp eller glasfiberremsor sedan sätter du microlit och målar.
Jag använder ALLTID microlit i gipstak om det är träreglatt oavsett vilket typ av gipsskiva som snickaren satt upp (om det ska vara ett slätt tak) för att vara säker på att det inte spricker.
bara att spackla skarvarna och va glad typ.
Och har man någon som helst rättighet när det kommer till köp gjorda baserat på säljarens uttryckliga instruktion?![/QUOTE]
Och har man någon som helst rättighet när det kommer till köp gjorda baserat på säljarens uttryckliga instruktion?![/QUOTE]
Det du kan göra är att spackla alla skarvar med ardex a828 och slipa så det blir plant. efter detta så använder du fiberväv av den släta sorten sen målar du allt 2-4 ggrE Emmazk skrev: