Jag har gjort exakt ett sådant tak i min hall. Du fyller mellanrummet med lättviktspackel, inte vanligt spackel. Det går bra att slipa lättviktspacklet också, men fördelen är att det inte krymper. Sedan sätter du upp en målarduk på det med tapetklister. Man måste vara väldigt noggrann med skarvarna på målarduken så att det blir fint när du målar. Antingen köper du en färdiggrundad duk, eller så kan du ta på ett lager tapetklister på den innan du målar, så krävs det inte lika mycket färg. Resultatet kommer att bli kanon.

• Gilla
Emmazk
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Du verkade veta va du va ute efter ändå ber du om hjälp:thinking: och får fel..hoppas de löser sig
tack för din insiktsfulla kommentar, nu känns det mycket bättre!

• Haha
  • Gilla
Kätting och 10 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Jag har gjort exakt ett sådant tak i min hall. Du fyller mellanrummet med lättviktspackel, inte vanligt spackel. Det går bra att slipa det spacklet också, men fördelen är att det inte krymper. Sedan sätter du upp en målarduk på det med tapetklister. Man måste vara väldigt noggrann med skarvarna på målarduken så att det blir fint när du målar. Antingen köper du en färdiggrundad duk, eller så kan du ta på ett lager tapetklister på den innan du målar, så krävs det inte lika mycket färg. Resultatet kommer att bli kanon.
okej jag gör så! Tusen tack! :)

M Mortsken skrev:
Kan man inte skrapa upp ett större dike?
Såklart inte skoj och lär damma en del.
tack för idén, tror det blir svårt dock för skruvarna sitter där. :)

• Gilla
honung
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Ska åka till bygghandeln imorgon och ifrågasätta hans råd och be honom berätta hur han tycker jag ska spackla detta.

Men sen blir det som ni säger att spackla och sätta duk, och aldrig mer lita på en säljare. Man lär sig nåt nytt varje dag.

• Gilla
Goelette och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
  • Fyll skarven med spackel
  • Limma en pappersremsa. Använd vanligt trä/papperslim
  • Spackla över med bred spackel för att minimera 'ryggen' som blir.

EddieHansson EddieHansson skrev:
  • Fyll skarven med spackel
  • Limma en pappersremsa. Använd vanligt trä/papperslim
  • Spackla över med bred spackel för att minimera 'ryggen' som blir.

Det kommer aldrig att bli bra för en "amatör". Även om man lyckas bra med spacklingen kommer det att bli skillnader när man målar där det är spackel jämfört med papper.
Ska det bli riktigt bra limmar man upp en fiberduk och då behöver man bara fylla igen ojämnheter med valfritt spackel innan. Då hade det såklart varit bättre med helt rakskurna gipsskivor, men man måste ändå spackla över skruvarna så det är inte mycket extrajobb att fylla i fasen.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Tomture61
När jag beställde mitt hus så blev det gipsplank , andemeningen är att det ska vara synliga skarvar .
När jag skruvade upp skivorna så tyckte jag det skulle se bättre ut med helt släta tak , så spacklade alla skarvar .
I släpljus så syntes alla skarvar , antagligen var skivorna inte tillverkade med lika tjocklek .
Slutade med att jag satte upp renoveringsduk/tapet i samtliga tak .

• Gilla
Emmazk
  • Laddar…
EddieHansson
useless useless skrev:
Det kommer aldrig att bli bra för en "amatör". Även om man lyckas bra med spacklingen kommer det att bli skillnader när man målar där det är spackel jämfört med papper.
Ska det bli riktigt bra limmar man upp en fiberduk och då behöver man bara fylla igen ojämnheter med valfritt spackel innan. Då hade det såklart varit bättre med helt rakskurna gipsskivor, men man måste ändå spackla över skruvarna så det är inte mycket extrajobb att fylla i fasen.
Ja, det är ju såklart risken. Kanske bäst att låta skarvarna synas, så som skivorna är tänkta för?

E Emmazk skrev:
Tack för alla svar!
Ska åka till bygghandeln imorgon och ifrågasätta hans råd och be honom berätta hur han tycker jag ska spackla detta.

Men sen blir det som ni säger att spackla och sätta duk, och aldrig mer lita på en säljare. Man lär sig nåt nytt varje dag.
Det är ändå inte helt fel av honom. Vanligt gips har fasning på sidorna och inte i botten. Det finns specialskivor med fasning pp alla sidor, men de är inte så vanliga. Sedan är det sjukt jobbigt att sätta upp stora gipsskivor i taket. Man behöver då en gipshiss för att underlätta. Dessutom måste du då bredspackla i taket, vilket är rätt jobbigt det också. Så jag skulle säga att han inte direkt har fel, bara att han gav det råd just han föredrog.

Kom ihåg bara att spackling och slipning är otroligt viktigt att få till rätt för ett bra resultat. Se till att ha ljus från sidan (släpljus) när du gör det. Då ser du om det är jämnt. Målarduken täcker inga ojämnheter, utan den ser bara till att det inte blir sprickor när huset rör på sig.

• Gilla
Erik Gustafson och 2 till
  • Laddar…
Åk till samma butik och se om du hittar en annan säljare och fråga vad du ska använda om du vill ha slätt tak, säger han vanlig gips så fråga lite dumt att det finns ju gipstak med liten fasning på alla sidor. Säljaren kanske då säger att Nej nej sånna ska du absolut inte ha (om du har tur)
Då talar du om att du ställde samma fråga till kollegan som gav dig rådet att använda just sånna

Microlite till taket borde dom stå för, minst, spackling och färg är samma jobb

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Jag satte också såna skivor och använde en microlit duk efter spacklingen. Blev riktigt bra!

• Gilla
Emmazk och 1 till
  • Laddar…
D
På 200 m2 utbyggd takyta satte vi vanliga stora väggipsskivor (med skruv 30cc), bredspacklade skarvarna med armeringsnät, målade. Det blev helt slätt och fint. Efter 9 år har kan man ana en liten spricka i ett rum. Kanske fördel att taket sitter i stenhus?

Men det borde gå bra för dig också att få ett slätt tak.

sunnis
E Emmazk skrev:
Tack för alla svar!

Det är ju takgips du har satt upp. Ska man ändå sätta någon form av fiberduk spelar det ingen roll om det är vanliga skivor eller takgips. Man behöver även fasa remsa/spackla kortsidorna på vanligt vägggips precis som takgips. Kör man vägggips måste man hyra en skivlyft och lägga golvskydd m.m.

Tycker inte direkt du har så mycket på fötter för att sätta honom/henne på plats.

• Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
Excel
Använde sådana skuvor och spacklade, inga problem.

• Gilla
Emmazk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.