E
Hjälp!

Jag har ett bekymmer... Som jag förstår det har byggfirman som satte ihop min villa Nybro fuskat.

Limträbalkarna som ska överföra last enligt bifogad ritning över vinkeldelen i huset sitter precis så som ritningen säger att de INTE ska monteras. Dvs last överförs till mellanliggande bjälkar. Jag får in tumstocken utan problem som går att se på bild nr 2... tredje bilden visar hur de monterat limträbalken med nån form av vinkeljärn.

Båda limträbalkarnas ändor som vetter ut från huset vilar dock på klossar, det är bara in mot husets huvudel som det svävar 3-4 mm ovanför klossarna

Vad bör man göra rent byggtekniskt? Eller är det ens ett konstruktionsmässigt problem?

• Teknisk ritning av träkonstruktion med markerad detalj, beskriver balkar och belastningsfördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsarbete, träpanel, isoleringsmaterial, hammare, måttband, damm, oavslutad, konstruktion, inomhus.
    Skapa konto
  • Oisolerad vind, träbjälkar, isolermaterial, byggavfall, snedtak, metallbeslag, plywoodväggar.
    Skapa konto
Kolla med din KA från när huset byggdes, för jag gissar att det är nybyggt ?

E
Jo, ska prata med både Smålandsvillan och den KA som var inblandad. Jag var dock inte den som köpte/byggde.

Det här är inte första felet som uppdagats. Ifyllda "egenkontroller" och värdelösa besiktningsmän är ett gissel.

• Gilla
SS EM
  • Laddar…
Beslagen används för att hänga upp mellanbjälklaget i limträbalken så att det är en liten glipa skulle jag säga är ok. Limträbalken ligger uppe i sina ändar ej på mellanbjälklaget.

E
B bossespecial skrev:
Beslagen används för att hänga upp mellanbjälklaget i limträbalken så att det är en liten glipa skulle jag säga är ok. Limträbalken ligger uppe i sina ändar ej på mellanbjälklaget.
Limträbalken ska vila på klossarna (under gröna vindduken) som du ser på bilden med tumstocken. I och med att den inte gör detta överförs last istället via vinkeljärnen till mellanliggande golvbjälkar.

byggår?

E
D dibb skrev:
byggår?
<10 år sedan

E ErikGg skrev:
Limträbalken ska vila på klossarna (under gröna vindduken) som du ser på bilden med tumstocken. I och med att den inte gör detta överförs last istället via vinkeljärnen till mellanliggande golvbjälkar.
E ErikGg skrev:
Hehe, läste tydligen inte inlägget korrekt😂
Svårt att säga något utan att få en helhetsbild över konstruktionen. Det finns inga spår av att bjälklaget har böjt ner ”mycket” då det isf har blivit belastade mer än tänk.

Kan du se om det skett någon skada i taket under, typ att det hänger ner? Om det är ok så slår du bara in en kil från varje håll mellan limträbalken och klossarna så du får korrekt upplag enligt konstruktion.

• Gilla
Xhdgahhh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.