1 275 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Byggfukt & golvvärme
Hej
Jag håller på att bygga till mitt hus och har stött på lite bekymmer som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Jag bygger med platta på mark och plattan göts i slutet av september förra året. Eftersom jag bygger själv går det ganska långsamt. Taket och väggarna kom på plats i november och en kall dag i början av januari satta jag in fönster. När fönstren kom på plats började jag värma upp det hela med byggfläkt och förra veckan kopplade jag in golvvärmen. Under hela tiden har jag varit noga med att inte bygga in någon fukt och jag tror att jag lyckats med det. Problemet jag ser nu är att efter det att golvvärmen slagits på ser jag att det blir lite fuktigt på några ställen i väggarnas nederkant. Vad tror ni det kommer från? Är det fukt från plattan som avges nu när värmen kommer på? Kan det vara fukt från reglarna som kommer fram när värmen startas. Någon annan idé? Det har också varit ett rejält väderomslag idag. Fram tills igår har det varit stadigt under -5 en lång tid och idag har det helt plötsligt varit någon plusgrad.
Jag håller på att bygga till mitt hus och har stött på lite bekymmer som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Jag bygger med platta på mark och plattan göts i slutet av september förra året. Eftersom jag bygger själv går det ganska långsamt. Taket och väggarna kom på plats i november och en kall dag i början av januari satta jag in fönster. När fönstren kom på plats började jag värma upp det hela med byggfläkt och förra veckan kopplade jag in golvvärmen. Under hela tiden har jag varit noga med att inte bygga in någon fukt och jag tror att jag lyckats med det. Problemet jag ser nu är att efter det att golvvärmen slagits på ser jag att det blir lite fuktigt på några ställen i väggarnas nederkant. Vad tror ni det kommer från? Är det fukt från plattan som avges nu när värmen kommer på? Kan det vara fukt från reglarna som kommer fram när värmen startas. Någon annan idé? Det har också varit ett rejält väderomslag idag. Fram tills igår har det varit stadigt under -5 en lång tid och idag har det helt plötsligt varit någon plusgrad.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag har öppnat in till befintligt hus så ventilationen hänger ihop med den mekaniska frånlufts-ventilationen. Jag har dock ingen separat "byggventilation" just nu. Jag har ingen fuktmätare för trä men en hygrometer som står där och den visar på 42%.ordain skrev:
När jag såg fukten i nederkant plockade jag isär lite (jag har inte spacklat än) för att se om jag kunde hitta källan. När jag stoppar in handen i väggen känns den som det är lite rimfrost på insidan av vindskyddet. Väggarna består av gips-spånskiva-diffusionsspärr-145mm stående isolering-45mm liggande isolering-vindskydd-luftspalt-panel.
Min egen teori är att det är fukt från plattan/byggmaterialet som kommer ut när jag slog på värmen och som sedan bildar rimfrost på insidan av vindskyddet. När det sedan blev mildare väder smälter rimfrosten och det blir fukt i väggen. Kan det stämma och i så fall borde det väl försvinna så snart jag lyckats vädra bort all fukt. Vad tror ni om att dra på golvvärmen på max för att bli av med fukten?
Klicka här för att svara