19 105 läst ·
153 svar
19k läst
153 svar
Byggföretag följer inte säkra vatten
Installatören.J jonte0 skrev:Om besiktningsföretaget är certifierat eller installatören är certifierad?
Rent logiskt kan ju något besiktigas efter en standard även om det inte är byggt efter den. Den besiktningen kan komma ut både godkänd och icke godkänd.
Du verkar ha två mål - få något i bygget korrigerat samt att trycka till byggföretaget för falsk reklam - skilj på dom...?
//
Känns som ts har haft en besiktningsman från GARBO på plats och det är mycket dom inte vill se och inte vill göra.
Ja, jag ser det nu. Ett rätt speciellt upplägg eftersom dom ändå redovisas som ett bolag med 1100 anställda.Rickard. skrev:
En liten rättning är att Assemblin bäst ses som olika företag på varje enskild ort varav många är med i säker vatten.
Jag får inte säker vattens sökfunktion att fungera men om jag var tvungen att gissa skulle jag gissa på att majoriteten är med. Lätt att kolla upp om man är nyfiken om sitt lokala är med eller inte i alla fall.
Men tittar man på Säker Vattens hemsida om auktorisationer som upphört, så är det väldigt många som är på egen begäran, både små och stora bolag.
Så det kommer att bli mycket att hålla reda på framöver, vilka som är certifierade eller inte.
Byggföretaget.J jonte0 skrev:Om besiktningsföretaget är certifierat eller installatören är certifierad?
Rent logiskt kan ju något besiktigas efter en standard även om det inte är byggt efter den. Den besiktningen kan komma ut både godkänd och icke godkänd.
Du verkar ha två mål - få något i bygget korrigerat samt att trycka till byggföretaget för falsk reklam - skilj på dom...?
//
Ja och nej. Alltså man borde väl kunna trycka på att om det står på hemsidan så borde det gälla på huset också?
Tiłl vad behövs en kran som kan lyfta 80 ton vid ett bygge av en villa ?Blomgren 92 skrev:
Byggt ett hus som i våras får en trasig vattenutkastare. Tydligen följer den inte säkra vatten. Husföretaget säger att dom inte följer säkra vatten men har det som reklam på hemsidan. I avtalet så står det att dom följer VVS-branchregler, finns inga andra branchregler än säkra vatten. Ändå vill dom inte uppfylla säkra vatten. Vad gör jag för att komma vidare?
80-90 ton är vad jag skulle beskriva som en helt vanlig mobilkran som finns överallt i sverige. Det är flera år sedan jag såg en mindre mobilkran på något bygge då dom allra flesta blivit ersatta av större eller mindre högkyftare/teleporter.P Peter787 skrev:
80 ton är bara vid bästa lyftförhållanden ett par meter från lastbilen.
Redigerat:
Fast normalt anges tonmeter för byggkranar och få villabyggen har något som väger mer än ett ton att lyfta, och avståndet brukar vara max 15-20 meter från krancenter, så 20 tonmeter räcker, skit samma, ska ändå inte anlita Hjältevadshus.Rickard. skrev:
80-90 ton är vad jag skulle beskriva som en helt vanlig mobilkran som finns överallt i sverige. Det är flera år sedan jag såg en mindre mobilkran på något bygge då dom allra flesta blivit ersatta av större eller mindre högkyftare/teleporter.
80 ton är bara vid bästa lyftförhållanden ett par meter från lastbilen.
20tonmeter är en liten lastväxlare med kran, duger för att lämna av virkespaket från Beijer men inte så mycket mer och definitivt inte till att ställa ett modulhus.P Peter787 skrev:
Håller dock med om skit samma
Redigerat:
Har du fått intyget direkt från säkervatten?Blomgren 92 skrev:
För idag så ska rörföretaget som utfört installationen anmäla att det utfört installationen i enlighet med regelverket och säkervatten skickar dig ett intyg.
Har du fått det?
Vilken röris/byggare har utfört installationen hos dig?
Du kolla enkelt om dom är godkända här:
https://www.sakervatten.se/
Du kolla enkelt om dom är godkända här:
https://www.sakervatten.se/
Hur ska du då kunna få ett intyg att allt är installerat i enlighet med säkervatten?Blomgren 92 skrev:
Och här är kärnfrågan.
Dom kan skylta med säkervatten på deras hemsida hur mycket dom vill.
Det hjälper inte dig ett dugg.
Står det i påskrivet kontrakt ordagrant att det skall installeras i enlighet med säkervatten har du "ett case".
Annars inte.