19 105 läst ·
153 svar
19k läst
153 svar
Byggföretag följer inte säkra vatten
Tror du får lugna ner dig lite nu. Blir tvungen att förklara allt för dig, läs en gång till istället.Krilleman skrev:
Om du tror att "alla" har koll på regelverket Säkervatten så har du fel.
För om alla hade den kollen, så skulle alla ha det avtalat i påskriven klartext och givetvis då juridiskt bindande.
Säkervatten är inget krav på något sätt.
Det är ett regelverk som man INTE nödvändigtvis behöver följa som husbyggare rent juridiskt i Sverige.
När jag skriver "alla", så menar jag dom som byggt med just det byggföretaget. Vilket var det jag och Nyblivenhusägare123 skrev om.
Jag är jättelugn! Tro inget annat.Blomgren 92 skrev:
Det jag vill påvisa är vad du har avtalat skriftligt i ditt kontrakt?!
Vad står det där?
Försäkringsbolaget (länsförsäkringar) kräver Säker Vatten. Så om vattenutkastaren hade spruckit i väggen istället för på insidan av huset så hade dom gjort ett avdrag i ersättningen. Exemplet jag fick av Länsförsäkringar var "Vattenskadan kanske kostar 100.000 kr och då blir det ett kanske ett avdrag på 25%, då är det 25.000 kr. Det är ganska mycket pengar)D Dublin skrev:Det som är mest intressant är väl att få reda på om det finns dolda rörskarvar och hur den tekniska lösningen ser ut som de påstår sig ha. Om det skulle finnas dolda skarvar bör man ha rätt till information om lösningen tycker jag. Sen vore det intressant att få ett utlåtande från ditt försäkringsbolag på lösningen.
Så detta gör ju att man är orolig över exakt var dom inte har följt Säker Vatten. Också som du skriver hur dom löst det.
Återigen, och det du inte vill svara på:Blomgren 92 skrev:
Försäkringsbolaget (länsförsäkringar) kräver Säker Vatten. Så om vattenutkastaren hade spruckit i väggen istället för på insidan av huset så hade dom gjort ett avdrag i ersättningen. Exemplet jag fick av Länsförsäkringar var "Vattenskadan kanske kostar 100.000 kr och då blir det ett kanske ett avdrag på 25%, då är det 25.000 kr. Det är ganska mycket pengar)
Så detta gör ju att man är orolig över exakt var dom inte har följt Säker Vatten. Också som du skriver hur dom löst det.
Jag är jättelugn! Tro inget annat.
Det jag vill påvisa är vad du har avtalat skriftligt i ditt kontrakt?!
Vad står det där?
Många modulhustillverkare följer sina egna regler och frångår materialleverantörers anvisningar varpå garantin därifrån försvinner. Så har det varit länge. Köper man billigt är det mycket att sätta in sig i som husköpare. Köper man dyrt kan det vara ännu mer att sätta sig in i det beror på…
Om besiktningsföretaget är certifierat eller installatören är certifierad?Blomgren 92 skrev:
Rent logiskt kan ju något besiktigas efter en standard även om det inte är byggt efter den. Den besiktningen kan komma ut både godkänd och icke godkänd.
Du verkar ha två mål - få något i bygget korrigerat samt att trycka till byggföretaget för falsk reklam - skilj på dom...?
//
Man måste hålla isär begreppen. Det är helt okej att säga att man följer regelverket i Säker Vatten, och att man installerar fackmannamässigt, däremot får man inte använda deras logga någonstans i reklam eller fakturor, och man får därmed inte påstå att man är certifierad enligt Säker Vatten.Blomgren 92 skrev:
Säker Vatten är en förening där man blir medlem om man vill och uppfyller kraven. Men det är inget måste för att få hålla på med vatten. Assemblin t.ex, som ju är 'ganska' stora, är inte med.
Men då får man ju också se till att utföra jobben fackmannamässigt, så om nåt ändå händer, så kan man peka på att det är riktigt gjort. Lämpligen gör man ju egenkontroller och fotograferar etc.
En liten rättning är att Assemblin bäst ses som olika företag på varje enskild ort varav många är med i säker vatten.I Ingvar 58 skrev:
Jag får inte säker vattens sökfunktion att fungera men om jag var tvungen att gissa skulle jag gissa på att majoriteten är med. Lätt att kolla upp om man är nyfiken om sitt lokala är med eller inte i alla fall.
Redigerat: