Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror du har hamnat fel med tankarna här. "Branschregler" är öppet för tolkning och behöver inte vara just Säker vatten. Det är bara ett regelverk. Det kan även vara t ex installationsbeskrivningar från tillverkarna. Eller de oskrivna regler som branschen följer av tradition.
Öppet för tolkning med hänvisning till att dom skyltar med säkra vatten på hemsidan?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Öppet för tolkning med hänvisning till att dom skyltar med säkra vatten på hemsidan?
Om företaget gjorde det vid tiden när du slöt avtal med dem så är ju det ett argument. Det som talar emot är att det inte står Säker vatten i avtalet som du har med dem.

Det är det är vi menar med öppet för tolkning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om företaget gjorde det vid tiden när du slöt avtal med dem så är ju det ett argument. Det som talar emot är att det inte står Säker vatten i avtalet som du har med dem.

Det är det är vi menar med öppet för tolkning.
Så det är bara att argumentera för att det stått på hemsidan och hoppas att dom löser dom saker som inte följer säker vatten?

Det som står i besiktningsprotokollet ska lösas, eller menar du något annat?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som står i besiktningsprotokollet ska lösas, eller menar du något annat?
Alltså besiktningen är ju gjord, fast inte enligt säker vatten då företaget inte var certifierade enligt det.
Jag vill att vattenutkastare, skarvar i balkar och installationen i groventren. Besiktningsmannen pratade om att det inte helt ok.

janwide
Jag tror tyvärr att du har blivit vilseledd av deras formulering och av att de skriver om Säker Vatten på sin hemsida. Om du har något att hämta rättsligt är ytterst tveksamt. Men du kan ju alltid fråga företaget om de är villiga att göra något av goodwill. I övrigt tycker jag inte att du ska oroa dig. Det man ser på bilderna ser ju trots allt ordentligt ut.

Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Alltså besiktningen är ju gjord, fast inte enligt säker vatten då företaget inte var certifierade enligt det.
Jag vill att vattenutkastare, skarvar i balkar och installationen i groventren. Besiktningsmannen pratade om att det inte helt ok.
En besiktning görs efter gällande byggstandard , inte nödvändigtvis enl säker vatten. Du har snöat in på det och det tar dig ingenstans är jag rädd. Det som är fel är fel, protokollet gäller.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag tror tyvärr att du har blivit vilseledd av deras formulering och av att de skriver om Säker Vatten på sin hemsida. Om du har något att hämta rättsligt är ytterst tveksamt. Men du kan ju alltid fråga företaget om de är villiga att göra något av goodwill. I övrigt tycker jag inte att du ska oroa dig. Det man ser på bilderna ser ju trots allt ordentligt ut.
Ok...
Det är väl dom dolda skarvarna som känns mest oroande. Dom har gjort nån typ av säkerhetslösning men får inte reda på vad.
Har bokat möte med en jurist i slutet av maj för att se om det finns något den rättsliga vägen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
janwide
Be dom att klargöra hur skarvarna i balkarna är gjorda och på vilket sätt detta är säkert. Det är den enda del som jag möjligen skulle känna mig orolig för.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
janwide
Du var snabbare än mej

• Gilla
Blomgren 92
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En besiktning görs efter gällande byggstandard , inte nödvändigtvis enl säker vatten. Du har snöat in på det och det tar dig ingenstans är jag rädd. Det som är fel är fel, protokollet gäller.
Besiktning görs enligt säker vatten om företaget är certifierade enligt säker vatten.
Är väl att dom skrivit säker vatten på hemsidan men sen inte vid husleverans

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vilka punkter har besiktningsmannen slagit ner på ? Vad är åtgärderna ?

janwide
Du kan ju alltid anmäla deras marknadsföring till Säker vatten. Om de inte går med på att justera det som eventuellt är fel.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Be dom att klargöra hur skarvarna i balkarna är gjorda och på vilket sätt detta är säkert. Det är den enda del som jag möjligen skulle känna mig orolig för.
"Ska ta reda på de" 2 mån sen... trots påtryckningar

• Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
"Branschreglerna" är från intresseorganisationer som lever på att aktualiseras lite då och då. Dessa blir indirekt tvingande eftersom F-bolagen vill att man följer dessa. Men även F-bolagen har generösa avskrivningar som gör att man ibland undrar vad det är man betalar för.

Tanken är god iaf.

Är ditt hus relativt nybyggt och du följt skötseln för vattenutkastaren så är det bara att reklamera den förutsatt att du har garanti.
Säker vatten kommer vara hänvisa dig till tillverkarens montage/skötsel pdf.er

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.