19 105 läst ·
153 svar
19k läst
153 svar
Byggföretag följer inte säkra vatten
Det låter udda att en vattenutkastare från mota inte följer kraven i säkert vatten. Vilken är det?
Dom hade reklam för Säker vatten när jag skrev på avtal och även idag.Claes Sörmland skrev:
Det du kan kräva är att konsumenttjänstlagen följs, d v s att utförandet är fackmässigt. Det är i princip lagtextens sätt att säga att att det följer de regler som branschen typiskt sett jobbar efter. Med regler menar jag här inte nödvändigtvis nedskrivna regler, väldigt mycket i en bransch är inte nedskrivet i en regelbok. Annat är nedskrivet på annat håll, t ex i installationsansvisningar. (Tänkte att det kan vara bra i ett 2023 där samhällets syn mer och mer har vridits till att det som inte är dokumenterat i text eller databas inte existerar.)
I ditt avtal (det är det som du har skärmdumpat antar jag) står ju under rubriken "Kvalitetsnormer" att "VVS-installation utförs enligt VVS-branschregler.". Oklart vilka regler och om just kvalitetssystemet Säker vatten måste följas i varje detalj, alla i branschen är ju inte anslutna och auktoriserade enligt detta kvalitetssystem. Branschen är större än så. Hade man varit ansluten till Säker vatten när du skrev kontrakt hade man ju helt enkelt skrivit detta i avtalet tänker jag. Ännu konstigare blir ju reklamen som anger att man "följer konstrutionskravet Säker vatten". Har man anslutit sig efter att ni skrev kontrakt? Eller parasiterar man bara på denna branschorganisation utan att vara ett auktoriserat företag?
Säker vatten har i samtal sagt att efter domslut så är fackmannamässigt utförande i vvs är enligt säker vatten. Inte hittat denna än dock.
Men tack, ska gräva vidare i just detta!
Där ser man. Nej så ska det ju inte vara enligt säkert vatten. Även om jag ser fördelar med konstruktionen.
Flertalet vattenutkastare även från våra större tillverkare uppfyller inte vad nissarna på säker vatten har hittat på. Många förutsätter att ev adaptrar och slangar tas av för att utesluta frysrisk.
Detta är helt enkelt inte sant, inte generellt i alla fall men i vissa punkter absolut, det är fortfarande fackmässigt att t ex installera en icke säker vatten godkänd utkastare enligt montageanvisningarna för att inte leta längre efter ett exempel.Blomgren 92 skrev:
Vad som däremot inte är lagligt (finns domslut) är att felaktigt eller missledande använda säker vattens namn och/eller symbol i marknadsförings syfte eller för att lura kunder. Om det är detta som sker här vet jag inte men det känns konstigt att dom inte bara löser det med tanke på omfattningen.
Försäkringsbolagen brukar väl likställa fackmannamässigt med säkert vatten. I det här fallet har de ju dessutom sagt att de följer säkert vatten.
Men även marknadsföringsmaterial måste vara korrekt. Man kan absolut avtala om att följa säkert vatten utan att vara ansluten till dem.
Du får intyga vad du vill. Men du kan inte hävda att du är godkänd av säker vatten om du inte är det.
Jo men jag hitta domslut där något företag hade fått böter för att skrivit att det var enligt säker vatten. Man fick inte använda deras namn. Ge mig en stund så gräver jag fram detD Daniel 109 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 258 inlägg
Det finns nog inget som hindrar att ett oanslutet företag säger att de följer reglerna i säkert vatten. Men om de ex. använder säker vatten loggan, utan att vara certifierade, så är det varumärkesintrång.
Men här gäller väl framförallt att husföretaget i sin marknadsförring hävdar att de följer reglerna, men det stämmer inte med den levererade produkten. Det är i så fall et avtalsbrott om de inte följer det.
Men här gäller väl framförallt att husföretaget i sin marknadsförring hävdar att de följer reglerna, men det stämmer inte med den levererade produkten. Det är i så fall et avtalsbrott om de inte följer det.
I ETT ANNAT FALL hade bolaget otillåtet använt sig av Säker Vatten i egenkontrollintyget där det står att ”VVS-installation är utförd enligt branschregler AMA, BBR & Säker Vatten”.
vite om 200 000 kronor
https://www.vvsforum.se/2021/12/darfor-doms-foretag-for-att-ha-lovat-saker-vatten-installation/
vite om 200 000 kronor
https://www.vvsforum.se/2021/12/darfor-doms-foretag-for-att-ha-lovat-saker-vatten-installation/