Jag har en byggfläkt som har slutat fungera. Värmen fungerar fortfarande, men fläkten står stilla. Tror inte det är ett mekaniskt fel då motorn är knäpptyst.
Jag skruvade upp ovansidan av chassit och mätte från den bruna kabeln som går från fläkten, till vredet som justerar fläkthastigheten, och från den blåa kabeln på stickproppen. Vrider jag från av till på så piper multimetern när jag har den i kontinuitetsläge.
Jag har också skruvat upp motorn till fläkten och mätt på statorlindningen, mellan blå och brun, multimetern inställd på 200 ohm, och jag får OL. Har också testat att mäta på den tjocka delen av lindningen, men samma där.
Har jag gjort fel på något sätt med min mätning eller är det helt enkelt ett avbrott nånstans i lindningen. Går det att fixa?
Jag skruvade upp ovansidan av chassit och mätte från den bruna kabeln som går från fläkten, till vredet som justerar fläkthastigheten, och från den blåa kabeln på stickproppen. Vrider jag från av till på så piper multimetern när jag har den i kontinuitetsläge.
Jag har också skruvat upp motorn till fläkten och mätt på statorlindningen, mellan blå och brun, multimetern inställd på 200 ohm, och jag får OL. Har också testat att mäta på den tjocka delen av lindningen, men samma där.
Har jag gjort fel på något sätt med min mätning eller är det helt enkelt ett avbrott nånstans i lindningen. Går det att fixa?
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Koppla bort värmeelementet och kolla om fläkten får spänning när du slår på strömbrytaren.T trekkan skrev:Jag har en byggfläkt som har slutat fungera. Värmen fungerar fortfarande, men fläkten står stilla. Tror inte det är ett mekaniskt fel då motorn är knäpptyst.
Funderar på att testa det. Är lite osäker dock, för min multimeter är en "Uni-Trend | UT131D" för 200 kronor på jula. Den har ett läge för 250v växelspänning, men cat 2 ska väl egentligen inte användas för 230 voltNissens skrev:
Lägger upp en bild på hur det ser ut just nu, är det såhär du menar? och sen mätta mellan fas och neutral som är vid fläktvredet. Har en lös kabel nu, för den satt ganska hårt men så länge jag inte nuddar något så ska det väl inte vara några konstigheter.
Ser inte riktigt vilken kabel som går till vad. Men det är bra om du kopplar bort fasen från värmeelementet när du felsöker fläkten. Risken finns att du bränner elementet om det inte blir kylt av fläkten.T trekkan skrev:Funderar på att testa det. Är lite osäker dock, för min multimeter är en "Uni-Trend | UT131D" för 200 kronor på jula. Den har ett läge för 250v växelspänning, men cat 2 ska väl egentligen inte användas för 230 volt
Lägger upp en bild på hur det ser ut just nu, är det såhär du menar? och sen mätta mellan fas och neutral som är vid fläktvredet. Har en lös kabel nu, för den satt ganska hårt men så länge jag inte nuddar något så ska det väl inte vara några konstigheter.
Sedan mäter du spänningen för att se om den kommer fram till fläkten. Är instrumentet märkt 250V AC så skall det inte vara några problem att mäta med det.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är det avbrott i lindningen så har den nog gjort sitt, då har du nog hittat felet.
Ja du kan mäta spänning med en multimeter med cat2-klassning upp till den angivna gränsen i apparater. Cat 3 slutar vid uttaget och där tar cat2-överspänningskategori över.
Däremot får du vara försiktig med en sådan mätning och veta vad du gör då allt saknar grundläggande beröringsskydd. Det finns inget säkert sätt att utföra en sådan mätning utan speciell utrustning eller krokodiler man fäster på plats i spänningslöst tillstånd.
Ja du kan mäta spänning med en multimeter med cat2-klassning upp till den angivna gränsen i apparater. Cat 3 slutar vid uttaget och där tar cat2-överspänningskategori över.
Däremot får du vara försiktig med en sådan mätning och veta vad du gör då allt saknar grundläggande beröringsskydd. Det finns inget säkert sätt att utföra en sådan mätning utan speciell utrustning eller krokodiler man fäster på plats i spänningslöst tillstånd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden