13 259 läst ·
49 svar
13k läst
49 svar
Byggfirman som gjorde taket vill inte ta ansvar för läcka - värt att gå till domstol?
Att en hantverkare slutat att höra av sig, låter isåfall att du redan betalt honom innan jobbet var färdigt, kan det stämma?Jehu skrev:Gjorde nya ränndalar när jag la om taket. Plåtslagaren hade gjort en balkong med gott resultat. Nu var det en del vinklar vid takfötterna han skulle fixa. Bara.
Gick bra ett tag, sen slutade han komma? "Nästa vecka" sa han på telefon. Int fan dök han upp.
Detta var i juli. En dag kom ett riktigt skyfall, och sambon påpekade att vi hade vattenfall i en garderob.
Mycket riktigt, han hade tagit paus på fel ställe och allt vatten från 1/4 av taket leddes nu in i vår sängkammargarderob.
Luttrad som jag är satte jag ut hinkar och knackade lite plåt för att leda bort vattnet.
Plåtslagaren dök aldrig upp, men jag hittade en annan som var riktigt bra, gjorde en räcka mycket snygga slussfalsar.
Dessa 'incidenter' är så vanliga med lokala hantverkare att jag slutat bli upprörd för längesen.
Orka bråka. Domstol? herregud livet är för kort! Jag gör det mesta själv numer. Men slussfalsar klarar jag inte.
[bild]
nya vändningar i mitt ärende nu, nu ska den nybyggda skorstenen utredas för att tegelstenarna kanske är felbrända och kan ha orsakat en viss del av fuktproblemet.
Kan snart skriva en bok om tak och skorstenar så mycket man fått vara med om nu under hela denna processen som jag hade tänkt mig skulle bli enkel, man betalar en hantverkare för att göra ett "simpelt" jobb som att renovera ett tak, slutar med snart 3 år av ständig oro, hoppas det kan bli ett slut på detta snart.
Kan snart skriva en bok om tak och skorstenar så mycket man fått vara med om nu under hela denna processen som jag hade tänkt mig skulle bli enkel, man betalar en hantverkare för att göra ett "simpelt" jobb som att renovera ett tak, slutar med snart 3 år av ständig oro, hoppas det kan bli ett slut på detta snart.
Ibland har de fått en delbetalning. I andra fall har de aldrig orkat skicka en faktura, trots att jag påminnt.Napster skrev:
Flera gånger har de lämnat nytt material efter sig, ibland för åtskilliga tusenlappar. Som de inte fått betalt för.
Man upphör aldrig att förvånas.
Jimboy man lär i alla fall känna sitt hus. Och lär sig en hel del om bygg också.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Är firman fortfarande aktiv ?Jehu skrev:Ibland har de fått en delbetalning. I andra fall har de aldrig orkat skicka en faktura, trots att jag påminnt.
Flera gånger har de lämnat nytt material efter sig, ibland för åtskilliga tusenlappar. Som de inte fått betalt för.
Man upphör aldrig att förvånas.
Jimboy man lär i alla fall känna sitt hus. Och lär sig en hel del om bygg också.
Detta är ett antal lokala firmor det handlar om. Och de flesta är fortfarande aktiva i sina branscher, på olika sätt.HEM2121 skrev:
Elektriker, snickare, rörmockare, grävare, plåtslagare...håhåjaja. Det finns historier så det räcker. Bara en av dom jag r sur på - efter att han fått alldeles för mycket betalt slutade han komma och påstod att jag inte betalt. Trots att han fick cash och vi tog i hand inför vittnen. Sånt patrask skulle man vilja dra inför tinget.
Men livet kan inte handla om att bråka med hantverkare- Lägg ner och gå vidare. Lär av misstag.
Klicka här för att svara