Dels har dom ett ansvar för arbetsmiljön och är ansvariga för eventuella skador och olyckor.

Dels har dom haft en kostnad för att resa ställningen och kanske hyra den, för att utföra fasadjobbet; så självklart ska inte du utnyttja den för andra jobb som du gör själv, för det har du inte betala dom för.

I din villaförsäkring har du troligen ett byggherreansvarsmoment för de arbeten du gör själv, så om du gör jobb på ditt eget hus och orsakar skador på tredje man (grannens ungar, grannens bil etc) så är du ansvarig i egenskap av byggherre.

Du kan komma runt problematiken genom att skriva ett tilläggsavtal med din entreprenör att du betalar en del extra för ställningen, som om du hade hyrt en ställning och fått den uppmonterad enbart för ditt fönsterjobb.

Då är dom fria från ansvar, under förutsättning att du utför ditt jobb på annan tid än när entreprenören är på plats, och du får själv ta konsekvensen av eventuella olyckor eller skador som sker på "din" tid samt att dom får lite mer betalt för att "hyra ut" ställningen åt dig för dina egna jobb.

Redigerat:
Vanbeasten skrev:
Dels har dom ett ansvar för arbetsmiljön och är ansvariga för eventuella skador och olyckor.

.
Nja jag uppfattar det som att byggherren har ansvaret för arbetsmiljön på byggarbetsplatsen.

Entreprenören har ansvar för sina anställdas arbetsmiljö men om något är fel på arbetsplatsen så är det byggherrens ansvar.

Det skall finnas ett skyddsombud,
MEN det är inget som hindrar att man avtalar (säkrast i skriftlig form) om att entreprenören tar över ansvaret för arbetsmiljö och skyddsombud.

Obs, att detta är min uppfattning, rätta mig om det är fel. :rolleyes:

Inte helt säker på detta men Är byggaren samordnare på arbetsplatsen och anlita plåtslagare med m.m så tar han över ansvaret i annat fall så kan man skriftligen lägga över ansvaret på byggaren.

roland53 skrev:
Nja jag uppfattar det som att byggherren har ansvaret för arbetsmiljön på byggarbetsplatsen.

Entreprenören har ansvar för sina anställdas arbetsmiljö men om något är fel på arbetsplatsen så är det byggherrens ansvar.

Det skall finnas ett skyddsombud,
MEN det är inget som hindrar att man avtalar (säkrast i skriftlig form) om att entreprenören tar över ansvaret för arbetsmiljö och skyddsombud.

Obs, att detta är min uppfattning, rätta mig om det är fel. :rolleyes:
Skyddsombud behöver bara finnas om det är mer än fem på byggarbetsplatsen.

roland53 skrev:
I princip ja, men om det bara finns en anlitad entreprenör övertar han med automatik byggherreansvaret för det jobb dom är anlitade för; jag har ställt frågan till Arbetsmiljöverket för ett antal månader sedan och fick det svaret (jag kan med lite tur leta upp frågan och svaret jag fick). Om det är en delad entreprenad kan man i avtalet överlåta arbetsmiljöansvaret på huvudentreprenören eller den mest lämpade.

EDIT: Hittade den här sidan på Arbetsmiljöverket

Redigerat:
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
I princip ja, men om det bara finns en anlitad entreprenör övertar han med automatik byggherreansvaret för det jobb dom är anlitade för; jag har ställt frågan till Arbetsmiljöverket för ett antal månader sedan och fick det svaret (jag kan med lite tur leta upp frågan och svaret jag fick). Om det är en delad entreprenad kan man i avtalet överlåta arbetsmiljöansvaret på huvudentreprenören eller den mest lämpade.

EDIT: Hittade den här sidan på Arbetsmiljöverket
Då har väl förmodligen TS skyldighet att rätta sig efter entreprenörens anvisningar.... om han är privatperson vill säga .... :confused:

Hade ni som vill använda ställningen även lånat snickarns uppställda byggsåg på kvällen? Eller var drar ni gränsen?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Poxeman skrev:
Hade ni som vill använda ställningen även lånat snickarns uppställda byggsåg på kvällen? Eller var drar ni gränsen?
Löjligt resonemang om slitage på byggställning!

• Gilla
helder
  • Laddar…
harry73
Inte om man använder den för att måla fönstrar. Färgfläckar klassas sam slitage tycker jag

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Det är ju byggarens ställning, Har ni rätt att nyttja byggarens släpkärra också bara för att den står kvar hos er över natten? Självklart så bestämmer byggaren vilka som får använda hans ställning!

• Gilla
Tony Rosendahl och 3 till
  • Laddar…
Löjligt!
Måla fönsterna du.
Jag hade utnyttjat ställningen så länge den hade stått där om det var jobb som kunde utföras enklare med den uppe.
När snickarna/hantverkarna gått hem kan du ju springa där så mycket du vill. Vad skall de säga? Dessutom är det du som betalar för ställningen, eller hur?!
Jag är rätt säker på att polisen skulle dra på smilbanden och hänga upp den anmälan i fikarummet, inte mer.
Vi renoverade huset förra året och hade ställning runt hela huset. Det var ingen som hade något emot att jag fixade så länge jag inte störde dem i deras arbete.
Täck trallen så det inte droppar färg på den om det är kinkigt.
Måla på!!

• Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
knipo skrev:
Löjligt!
Måla fönsterna du.
Jag hade utnyttjat ställningen så länge den hade stått där om det var jobb som kunde utföras enklare med den uppe.
Självklart, det gör väl varje normal person!

• Gilla
helder
  • Laddar…
Tycker detta är väldigt intressant. Både på ett ekonomiskt plan och arbetsmiljömässiga.
Synd att hantverkare har så lågt anseende att kunderna tar sig rätten att använda deras saker utan lov.

• Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
PCLarsson skrev:
Intressant., om jag har försått det hela rätt är det du som byggherre som är ansvarig för arbetsmiöjön på ditt bygge.
Nja, som byggherre är du skyldig att upprätta en arbetsmiljöplan och erforderliga riskanalyser. Däremot är det ALLTID ARBETSGIVAREN som har arbetsmiljöansvaret för sin personal. Firman är nog i sin fulla rätt att neka dig tillträde till ställningen.

Jag tycker inte det har att göra med om snickare har lågt anseende eller inte. Jag har full respekt för de hantverkare jag anlitar, om de inte visar annat. Men om en snickare sagt till mig att han skulle polisanmäla mig om jag använder en byggställning som jag betalar för och som är uppsatt på min tomt runt mitt hus, då hade anseendet sjunkit kraftigt för DEN snickaren.
Helt ok att snickaren säger att han inte tar något ansvar om man använder ställningen när de går hem, men polisanmäla?
Man kan givetvis trassla in sig i arbetsmiljörättsligt juridiska spetsfundigheter om man beträder ställningen och en olycka skulle ske, men hur troligt är det att det skulle bli något av det gentemot snickaren?
Och jämförelsen mellan att använda ställningen eller byggsågen och släpkärran är inte relevant tycker jag.
Sunt förnuft tycker jag.

• Gilla
Cujo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.