130 693 läst ·
1 151 svar
131k läst
1,2k svar
Byggfirman förbjuder mig att beträda byggställning runt mitt hus
Vi har anlitat en byggfirma för att byta vår fasad på huset som vi äger. I samband med detta hade jag själv tänkt göra lite mindre arbeten själv såsom att måla fönster. Nu motsätter sig byggaren att jag använder byggställningen och påstår att det är förbjudet enligt arbetsmiljölagen och att han tänkte polisanmäla mig och jag använder den. Detta kan väl inte vara rimligt?!
Han har rätt att förbjuda dig att beträda hans ställning. Skulle du skada dig så är han skyldig till detta..
AML kap3 paragraf 3 jan han stödja sig på. Denna använder man ofta när man arbeta med arbetsmiljö.
AML kap3 paragraf 3 jan han stödja sig på. Denna använder man ofta när man arbeta med arbetsmiljö.
Redigerat:
Ja de vill inte att jag skall ha tillträde till byggarbetsplatsen. Skall man hårdra det så är det ju även byggarbetsplats runt ytterdörren så frågan är hur man då skall komma ut och in? Men där sa de att det var ok att använda dörren för att gå in och ut. Men jag har lite svårt att finna något lagligt stöd som skiljer på olika dela av byggarbetsplatsen.
Det är på grund av att deras försäkring gäller inte för dig. Så dom vågar nog inte ta några risker. Även om din egen försäkring kanske täcker en olycka från ställningen
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det är väl samma läge när folk bygger hus har jag förstått.
Under byggtiden har "ägaren" inte tillträde av säkerhetsskäl.
Utom på nåder kanske.
Byggfirmorna måste väl tänja lite på lagarna för att inte göra sig omöjliga
Under byggtiden har "ägaren" inte tillträde av säkerhetsskäl.
Utom på nåder kanske.
Byggfirmorna måste väl tänja lite på lagarna för att inte göra sig omöjliga
Intressant., om jag har försått det hela rätt är det du som byggherre som är ansvarig för arbetsmiöjön på ditt bygge. Och är således ytterst ansvarig för att ställningen är jorrekt. Skulle det ske en olycka ock den inte är korrekt så är det du som byggere som är ytterst ansvarig. Har jag missat något?
Så om det skulle hända något om du gick upp på en felaktigt byggd ställning som du inte byggt upp blir du ändå ansvarig för osäkerheten i anordningarna?
Så om det skulle hända något om du gick upp på en felaktigt byggd ställning som du inte byggt upp blir du ändå ansvarig för osäkerheten i anordningarna?
Jag ser inget konstigt i det hela utan det handlar om ansvar, försäkringar, ersättningar och även att personen kan vara i vägen och störa arbetet.
En byggarbetsplats ska inte beträdas av obehöriga.
Om TS velat använda byggnadsställningen så skulle TS avtalat om detta, det är helt upp till byggaren hur han vill ha det på byggarbetsplatsen.
Vem vet vad byggaren sett och upplevt under tidigare byggen eller vill undvika att uppleva något.
En byggarbetsplats ska inte beträdas av obehöriga.
Om TS velat använda byggnadsställningen så skulle TS avtalat om detta, det är helt upp till byggaren hur han vill ha det på byggarbetsplatsen.
Vem vet vad byggaren sett och upplevt under tidigare byggen eller vill undvika att uppleva något.
Även om personens egna försäkring täcker så är risken stor att hans försäkringsbolag vill ha ersättning av företaget.Mattias Axelsson skrev:
Redigerat:
Vid totalentreprenad kan entreprenören vara arbetsmiljöansvarige men så fort sido- eller delentreprenader kommer på tal är det byggherren som får ta ansvar.PCLarsson skrev:Intressant., om jag har försått det hela rätt är det du som byggherre som är ansvarig för arbetsmiöjön på ditt bygge. Och är således ytterst ansvarig för att ställningen är jorrekt. Skulle det ske en olycka ock den inte är korrekt så är det du som byggere som är ytterst ansvarig. Har jag missat något?
Jag hade inte heller låtit byggherren (eller någon annan) beträda min ställning om jag hade ansvaret.
Kan verkligen en entreprenör förbjuda byggherren, som alltid är ytterst ansvarig för bygget, att beträda byggarbetsplatsen på sin egendom.??Poxeman skrev:
Om byggaren äger och uppför en byggnad som inte överlämnas till köparen förrän efter överlåtelsebesiktning så är det en annan sak.
I TS fall så gäller det en arbetsställning, som måste vara byggd och godkänd av särskilt utbildad personal.
Om denna ställning är felaktigt byggd så torde det certifierade byggnadsställningsföretaget bli ansvarig och inte den entreprenör som är anlitad för byggarbetet. :x
Och det gäller fasadbyte och inte en nybyggnation.
Synd att ni inte kom överens om detta innan arbetet startade
Frågan är om byggaren kan polisanmäla honom för detta eller inte? Eller om han kan använda ställningen när snickaren gått hem? Då är han inte i vägen och han är ju som sagt byggherre?
Synd att ni inte kom överens om detta innan arbetet startade
Frågan är om byggaren kan polisanmäla honom för detta eller inte? Eller om han kan använda ställningen när snickaren gått hem? Då är han inte i vägen och han är ju som sagt byggherre?