BirgitS
A Ann-Mari.B skrev:
Men min fråga är fortfarande om det är vanligt att en byggfirma efter ett försäkringsärende vill avsäga sig allt ansvar för det jobb de gjort…?
Nej.
A Ann-Mari.B skrev:
Vilka är de sedvanliga garantier som du menar på?
De man har enligt konsumenttjänstlagen antar jag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Ann-Mari.B skrev:
Ja, kanske är det så enkelt, att de bara köper att vi inte vill skriva under?!
Vad skulle de kunna göra om ni inte skriver under tänker du? Det är frivilligt att ingå avtal och har de redan gjort allt arbete har de ju ingen påverkansmöjlighet som att hota avbryta arbetet heller.

Vill ni bete er civiliserat så säger ni att ni inte är intresserade av ett sånt avtal, annars kan ni ju göra som de gjorde tidigare och bara låta bli att svara.
A Ann-Mari.B skrev:
Men min fråga är fortfarande om det är vanligt att en byggfirma efter ett försäkringsärende vill avsäga sig allt ansvar för det jobb de gjort…?
Det är generellt ytterst märkligt att försöka friskriva sig i efterhand. Vissa saker kan väl en entreprenör vilja friskriva sig ifrån ibland, men då avtalar man om det i förväg.
A Ann-Mari.B skrev:
Vilka är de sedvanliga garantier som du menar på? För det är ju dessa som jag tänker att de försöker avtala bort.
Som @BirgitS varit inne på tidigt har de vissa skyldigheter enligt lag som de inte kan friskriva sig från oavsett, men utöver det beror det på avtalet. De kan ju i teorin ha lovat er vad som helst utöver lagens minimikrav, som att en viss lösning ska hålla X år exempelvis.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Fast vem är det som betalar själva problemet med ny fukt? Det kan väl rimligen inte ingå i försäkringsbolagets åtagande att göra? Känns som två helt skilda saker här?
Sen kan man ju dividera om hur mycket fukt det är i evigheter men vad grundar sig problemen i? Är det ett vattensjukt område så är det kanske tveksamt om nån åtgärd fungerar överhuvudtaget? Någon borde liksom sagt att det kanske inte går detta.............

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.