T tanaris skrev:
De flesta hantverkare jag anlitat har gjort det självmant. Det hör väl nästan lite till om man är stolt över sitt arbete?

Till TS: jag skulle kontaktat en jurist, bryta avtal gör man inte hur som helst, men det är ett stort minfält.
Jag har faktiskt aldrig hört om en hantverkare/byggfirma som häver ett avtal efter att arbetet är påbörjat, snarare att det är kunden som gör det. De har ju på inga grunder rätt till hävning, så i princip är de väl förpliktigade att färdigställa. Men det är vi (av förklarliga skäl) inte så sugna på om det finns andra lösningar :rolleyes: Vi får leta upp en jurist.

H
Olsenelm Olsenelm skrev:
Absolut, det är ju troligt att det finns en sådan irritation bakom också (även om de inte nämner det), men det hade som du skriver varit en mycket bättre lösning om vi kunnat diskutera detta och kanske kommit fram till en lösning. Irritation på våra frågor känns som en orimlig grund att häva ett avtal på ett jobb som är påbörjat och långt gånget.
hoppas allt löser sig för er.
Tråkig sits ni har hamnat i.
Sen kan det bli tråkigare för firman när de gjorde som de gjorde.

kan berätta att kompisen byggde hus för ett par år sedan.
En dag kom byggaren in och bara sa att han bröt avtalet mellan dom för att dom skulle gå i konkurs.
Då hade dom byggt för det som var handpeng.
När dom pengarna var slut ville byggaren avsluta avtalet då firman var på väg åt helvete.
Var bra gjort av firman att se till att kompisen inte brände inne med pengar dock.
Men ett hus som inte var helt vädersäkrat och vinter på väg så var det inte kul.

H Hallerudsbo skrev:
hoppas allt löser sig för er.
Tråkig sits ni har hamnat i.
Sen kan det bli tråkigare för firman när de gjorde som de gjorde.

kan berätta att kompisen byggde hus för ett par år sedan.
En dag kom byggaren in och bara sa att han bröt avtalet mellan dom för att dom skulle gå i konkurs.
Då hade dom byggt för det som var handpeng.
När dom pengarna var slut ville byggaren avsluta avtalet då firman var på väg åt helvete.
Var bra gjort av firman att se till att kompisen inte brände inne med pengar dock.
Men ett hus som inte var helt vädersäkrat och vinter på väg så var det inte kul.
Nej fy, aldrig kul när sånt här skiter sig. Vi hoppas dock på att det här inte ska slå på oss så hårt utan snarare på byggfirman.

Rätta mig om jag har fel, ta kontakt med en annan byggare och be om offert för färdigställande, dra bort detta från den ursprungliga offerten. Och betala mellanskillnaden till den ursprungliga hantverkaren, resterande belopp kan du bestrida.

Rekommenderar dig att kolla på konsumenttjänstlagen samt kontakta hallå konsument

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: De skrev i sitt mail att de skulle hämta sina saker och dra från huset runt lunch, så vi var där klockan 14 och då var de borta men hade lämnat kvar en del verktyg. Dörren stod olåst så vi låste såklart och åkte tillbaka till jobbet. Nu ser vi att de har brutit sig in i vår källardörr (som var trasig och vi hade skruvat fast ett lås på insidan som uppenbarligen var väldigt lätt att bryta upp) för att hämta sina grejer (vet ej om mer saknas). Det här känns helt sjukt.

Antar och hoppas att du polisanmäler det

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jobbar du på firman? Du verkar veta mycket.
Jag vet inget. Men jag har haft liknande kunder som ställer 300 frågor och ifrågasätter allt, fast de inte förstår teknik

Hemmakatten
Polisanmäl snarast. Och ta kontakt med jurist duktig på entreprenadjuridik.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
M MatCan skrev:
Antar och hoppas att du polisanmäler det
13th Marine 13th Marine skrev:
Rätta mig om jag har fel, ta kontakt med en annan byggare och be om offert för färdigställande, dra bort detta från den ursprungliga offerten. Och betala mellanskillnaden till den ursprungliga hantverkaren, resterande belopp kan du bestrida.

Rekommenderar dig att kolla på konsumenttjänstlagen samt kontakta hallå konsument
Av vad jag har läst mig fram till så verkar det vara den rimligaste lösningen. Vi vill bara se till att inte betala en krona extra som de inte har rätt till.

Det är polisanmält. En sak som tillhörde oss var också tagen.

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Vad har du anmält dem för?

• Gilla
Plåtbob
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag vet inget. Men jag har haft liknande kunder som ställer 300 frågor och ifrågasätter allt, fast de inte förstår teknik
Då är det ditt jobb att förklara för kunden, du känns som en väldigt tråkig hantverkare...

• Gilla
Snigla och 10 till
  • Laddar…
T
13th Marine 13th Marine skrev:

Jag skulle inte betala innan jag pratat med en jurist.

Nu måste man givetvis titta på ert aktuella fall och utformningen av ert avtal, men vid en hävning ska avtalsprestationerna normalt inte fullgöras, dvs varken betalning eller motprestation ska ske. Om fullgörelse däremot redan har skett ska avtalsprestationerna, om möjligt, återgå.

Kanske är det en uppsägning av avtalet? (det är inte samma sak som hävning).

Som sagt, kontakta en jurist skyndsamt för att reda ut situationen och få till stånd en lösning.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
C Calore skrev:
Knappast roligt att tvingas redogöra vad man gjort, varenda dag. Sådana kunde är de värsta.
Ärligt talat, tro fan att man måste ha ett bra bemötande gentemot en kund hur mycket dom än frågar. För många är husköp osv den största investeringen man gör i sitt liv och då har man rätten att ställa hur mycket frågor man vill. Förstår man inte det som arbetsledare så kanske det är dags att söka annat jobb. Tyvärr är många väldigt bortskämda av denna högkonjunktur vi haft senaste åren och då tror man sig ha rätten att bete sig hur man vill gentemot en kund som bara är orolig och vill se till så att allt går rätt till. Det är bättre att vara bemötande så kunden får förtroende för företaget så kanske man slipper att dom ringer varje dag och är oroliga. Såklart finns det två sidor av varje mynt men dina kommentarer är hemska, börjar nästan misstänka att det är du som är arbetsledaren i detta fall...

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Min erfarenhet är att ifrågasättande kunder alltid kan "tystas" med rätt kompetens.

• Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.