17 248 läst ·
59 svar
17k läst
59 svar
Byggfel, byggare i konkurs
Det borde fungera. Är det ett avloppsrör som hoppat av i väggen? I så fall är det inte ett jättestort ingrepp. Har du märkt av fuktskadan i sovrummet?M Maestrof skrev:
Jag hade öppnat, lagat röret och satt en avfuktare en vecka innan jag återställt i sovrummet.
Du kommer tyvärr få ta den summan själv funkar så när firman har gjort kk även om dom då hade en försäkring så kommer inte deras gamla försäkringsbolag ta den kostnadenM Maestrof skrev:
Är så det funkar dom tjänar inte pengar på att hålla på och betala ut massor av pengar. Är så försäkringsbolag funkarkoonkanon skrev:
Jepp, och säljarna på ett försäkringsbolag, dom störiga f*n som ringer en stup i kvarten, tjänar enorma pengar. Kan lätt tjäna 80-120k brutto en bra månad... (provosion är det som gör det)M Magnus.Geller skrev:
Nej fuktskada har inte märkts av i rummet än. Men det är säkerligen fuktigtN newbee skrev:
Ja, det låter rimligt att gå på det från sovrummet.M Maestrof skrev:
Men om det är avlopp, hur kan det då vara i väggen? Är det ett badrum på övervåningen eller hur menar du?
Det normala är (eller var åtminstone) att huset fick en byggfelsförsäkring just för den typen av byggfel när en entreprenör kursar.M Magnus.Geller skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Finns det slutbesiktningsprotokoll från när huset byggdes ?
Hade ni en KA som ansvarig när det byggdes ?
Samt finns det egenkontrollen på bygget på just det byggmomentet
Hade ni en KA som ansvarig när det byggdes ?
Samt finns det egenkontrollen på bygget på just det byggmomentet
Här kommer bilder från sovrummet efter att jag rivit.
Vad tror ni, behöver badrum rivas?
Vad tror ni, behöver badrum rivas?
Jag kan inte se något fel med installationen när jag tittar på baksidan. Rören ser ut att vara fästa på ett bra sätt.
Isolering får jag nu fram att det inte finns krav på rören.
Det var dessa 2 saker entreprenören tog upp som fel.
Någon expert?
Isolering får jag nu fram att det inte finns krav på rören.
Det var dessa 2 saker entreprenören tog upp som fel.
Någon expert?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Allt handlar ju om vad du kan leva med. Om träet inte är deformerat eller ruttet av vattnet utan bara missfärgat och du nu kan säkerställa att läckaget inte fortsätter så kan du nöja dig med att låta det torka ut och sen återställa väggen. Om du inte får ett försäkringsbolag att reparera så kommer det ju bli du som får står för reparationen och då väljer du själv vilken nivå det ska återställas till.
Skulle du notera lukt eller mögel så hamnar det ju i ett annat läge förstås, men kan du torka upp med en avfuktare så kan du säkert leva med missfärgningen.
Men ska du sälja huset bör du se till att informera om att vattenskadan har funnits, annars kan det nog betraktas som ett dolt fel.
Skulle du notera lukt eller mögel så hamnar det ju i ett annat läge förstås, men kan du torka upp med en avfuktare så kan du säkert leva med missfärgningen.
Men ska du sälja huset bör du se till att informera om att vattenskadan har funnits, annars kan det nog betraktas som ett dolt fel.
Ska hämta en avfuktare idag.F fredrik.johansson skrev:Allt handlar ju om vad du kan leva med. Om träet inte är deformerat eller ruttet av vattnet utan bara missfärgat och du nu kan säkerställa att läckaget inte fortsätter så kan du nöja dig med att låta det torka ut och sen återställa väggen. Om du inte får ett försäkringsbolag att reparera så kommer det ju bli du som får står för reparationen och då väljer du själv vilken nivå det ska återställas till.
Fightas mig försäkringen på måndag.
Kan ni se att någonting är felaktigt utfört?
Jag tycker att det ser ut att vara rätt utfört, men är som sagt ingen expert.
Kommer såklart ta hit en expert också för en oberoende åsikt.