F fredrik.johansson skrev:
Vad var det för byggfel som konstaterades?
Om det var försäkringsbolaget som skickade hantverkaren så är det klart att han kommer försöka få det till ett byggfel. Håller du med om byggfel eller finns det skäl att låta någon annan titta?
Ja det är nog ett byggfel. Kan vara handhavande också då jag rensat vattenlås.
Det har inte läckt på 4 år. Men nu senaste 2 månaderna har det läckt. Efter rengöring av vattenlås. Men det som verkar ha lossnat borde inte kunna göra det när man rensar vattenlås. Eller är det så känsligt?

• Gilla
Ailad
  • Laddar…
Om det är byggfel. Men läckan orsakats på grund av mig. Dvs handhavande fel.
Vad gäller då? Är det drulle eller är det byggfel som tas i beaktning?

C
M Maestrof skrev:
Om det är byggfel. Men läckan orsakats på grund av mig. Dvs handhavande fel.
Då är det en helt annan sak. Men frågan är om byggfelet bara låg där och väntade på att du skulle rengöra vattenlåset, eller om det var helt orelaterat till skadan?

Det låter ju rätt osannolikt att normal rensning av vattenlåset ska kunna orsaka vattenskador. Vad gjorde du för något?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Då är det en helt annan sak. Men frågan är om byggfelet bara låg där och väntade på att du skulle rengöra vattenlåset, eller om det var helt orelaterat till skadan?
Jag gissar på att detta var fallet. Att jag kommit åt på något sätt så att röret rört sig i väggen.

En nybyggnadsförsäkring brukar gälla i 10 år och ska täcka byggfel, har du kollat om det tecknades någon sådan när huset byggdes? Många husleverantörer har som standard att det ingår.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C
M Maestrof skrev:
Jag gissar på att detta var fallet. Att jag kommit åt på något sätt så att röret rört sig i väggen.
Ja, onekligen är ju iallafall försäkringsbolaget inne på det spåret.
Och det låter ju tyvärr som att de är inne på rätt spår, men om du vill ha en second opinion måste man så klart veta mer detaljer. Gissningar hjälper ju föga tyvärr.

Har de närmare beskrivit vad byggfelet skulle handla om?

Känner till ett par fall där man fått ersättning på hemförsäkringen när rör hoppat isär under diskbänken i samband med att man grejat i skåpet. Och det är ju en liknande situation som en korrekt installation egentligen skall tåla. Men bedömningarna har väl blivit hårdare med tiden.

Redigerat:
K
hsd hsd skrev:
Ta kontakt med Ditt försäkringsbolag, nekar de så vet de säkert vilken väg det ska regleras
Är det inte just det TS har gjort..?! 🤣

J Johan_swe skrev:
En nybyggnadsförsäkring brukar gälla i 10 år och ska täcka byggfel, har du kollat om det tecknades någon sådan när huset byggdes? Många husleverantörer har som standard att det ingår.
Jag försöker kolla upp det men vet inte var jag ska leta. Något tips?

M Maestrof skrev:
Jag försöker kolla upp det men vet inte var jag ska leta. Något tips?
Huspärm eller annan dokumentation från när huset byggdes, alternativt kolla med förra ägarna om det finns sådana, alternativt kolla med försäkringsbolag som har nybyggnadsförsäkring om de kan skicka över försäkringsbevis för din fastighet, t.ex. GarBo, LF, Dina försäkringar.

hsd
K kniv skrev:
Är det inte just det TS har gjort..?! 🤣
Ja men det var hantverkarens gissning

Försäkringsbolaget var extremt vagt i sin förklaring. Blev irriterad då det mer eller mindre saknades en förklaring.
Dom skickade ett meddelande istället för att ringa.
Jag kommer absolut att begära omprövning och även kontakta konsumentverket.
Byggbolaget hade dessvärre ingen byggfelsförsäkring.
Jag letar underentreprenörer nu då jag fick veta att det är den som utfört som blir ersättningsskyldig, och inte själva byggbolaget. Byggbolaget utförde inte dessa specifika arbeten vet jag.
Kommer ringa försäkringen på måndag.
Mer vet jag inte vad jag kan göra, men jag kommer försöka få det till drulle.

I annat fall undrar jag. Då tätskiktet inte kompromissats, utan det läcker från röret i själva väggen. Räcker det inte mer att riva väggen från andra hållet, och taket nedanför. Avfukta och byta ut allt skadat? Utan att röra badrummet?
Det är väl det som är själva tanken med att ha rören I väggen? Att det skall vara lätt att åtgärda?

B
Låter som att det kan bli svårt att torka ur fukten, utan att öppna upp väggen rejält? Har en känsla av att det blir svårt att klara tätskiktet, och samtidigt torka upp överallt.

B BSOD skrev:
Låter som att det kan bli svårt att torka ur fukten, utan att öppna upp väggen rejält? Har en känsla av att det blir svårt att klara tätskiktet, och samtidigt torka upp överallt.
Det är sovrum på andra sidan. Det är väl bara att öppna upp från Det hållet?
Sorry, är ingen expert. Men det känns inte som att det borde vara för knepigt

M Maestrof skrev:
Försäkringsbolaget var extremt vagt i sin förklaring. Blev irriterad då det mer eller mindre saknades en förklaring.
Dom skickade ett meddelande istället för att ringa.
Jag kommer absolut att begära omprövning och även kontakta konsumentverket.
Byggbolaget hade dessvärre ingen byggfelsförsäkring.
Jag letar underentreprenörer nu då jag fick veta att det är den som utfört som blir ersättningsskyldig, och inte själva byggbolaget. Byggbolaget utförde inte dessa specifika arbeten vet jag.
Kommer ringa försäkringen på måndag.
Mer vet jag inte vad jag kan göra, men jag kommer försöka få det till drulle.

I annat fall undrar jag. Då tätskiktet inte kompromissats, utan det läcker från röret i själva väggen. Räcker det inte mer att riva väggen från andra hållet, och taket nedanför. Avfukta och byta ut allt skadat? Utan att röra badrummet?
Det är väl det som är själva tanken med att ha rören I väggen? Att det skall vara lätt att åtgärda?
Det är lite skralt med information här men har du låtit uppföra huset/köpt det i nyproduktion eller har du köpt det av någon privatperson?

Det avgör vem du har kontraktet mot och därmed vilken juridik du befinner dig i. Generellt så pratar man med den man har kontrakt med. Alltså har du köpt av en privatperson som låtit bygga huset med hjälp av ett byggbolag och dem i sin tur haft en rörisen som gjort fel i väggen.
Så går du på privatpersonen som i sin tur få gå på byggbolaget som i sin tur får gå på rörisen.

• Gilla
dank
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.