A
Hej,

Massa frågor och tacksam för input!

Vi har bott i vårt hus i ca 2 månader och vill bygga ut ca 1,5m på ena kortsidan/söder för bättre planlösning. Huset är från -72 och står på 4st parallella murar, där någon kort efter nybyggnationen murade upp mellan murarna och som då bildat en numera inredd källare. Det gjordes dock inte under hela huset, troligtvis eftersom marken med relativt ytligt berg sluttar kraftigt in under huset på just den kortsidan. Samtidigt har vi en odör/lukt som kommer från golvet/listerna och om jag förstått kan en rimlig förklaring vara att vatten rinner mot/inunder trossbotten där vi har asfaboardskivor som sviktar neråt (från -72?). När de blir fuktiga avger de denna odör som letar sig upp i bjälklagret och vidare upp i huset. Denna lukt vill vi naturligtvis få bort. Låter det rimligt så långt?

När vi nu då ska bygga ut (under existerande takfall) vill jag såklart dels åtgärda men också förebygga.

Jag tänkte bygga utbyggnaden på existerande eller nya plintar för att vinden då borde ventilera utrymmet.
1. Behöver jag göra något åt ev. vattentillförsel eftersom det redan ser ut som det är dränerat under altanen? I sådana fall funderar jag på att gräva fram berget precis där nya väggen ska sluta och cementera en 1dm hög vall med någon slags vattentätande smörja på.
2. Måste jag rensa bort all jord under huset/blivande trossbotten? (se bilder)
3. Måste jag fylla alla hålrum med makadam? Som ni ser finns det ganska djupa "hål" närmast källarmuren = krångligt och mycket makadam.
4. Sedan byggplast på makadamen? Hur tejpa sömmarna när det är utomhus? Sedan mer makadam på, hur mycket i sådana fall? Kommer inte detta också bilda en "rutschkana" för vattnet ner under huset?
5. Istället för asfaboard, ska jag använda cellplast? Kan man ta mer än 5cm eftersom golvet idag är dåligt isolerat?
6. Ska jag ha vindväv i golvet?
7. Ska trossbotten vara av tryckimpregnerat trä? Kommer inte någon lukt då, förr eller senare?
8. Sågade upp ett håll i källartaket i andra änden av huset för att se ifall asfaboarden var inbyggd, vilket den var. Men upptäckte då också att det var en luftspalt på 1cm där det var dragit. Misstänker att det kommer ovan murarna de murade upp till källare, men hur tätar man isf, fogskum?

Pga utbyggnaden kommer vi lägga nytt golv så åtkomst både uppifrån och under, dock inte båda samtidigt pga kyla. Vi kommer också gå ifrån självdrag och installera FTX, dels pga lukten men också för klimatet.

• En bild av marken under en altan med synlig berggrund, jord och konstruktionselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme för utbyggnad på en altan med öppningar i golvet som visar underliggande mark och berg.
    Skapa konto
  • Utgrävningsområde vid husgrund med synlig grundmur, trästöttor och oskyddade isolerskivor.
    Skapa konto
  • Bild av trossbottens område under huset med synliga bergstöd och jordyta, skräp och en möjlig fuktproblematik.
    Skapa konto
  • Utrymme under hus med träbjälkar stödda av murade pelare över ojämnt underlag med delvis synligt berg och makadam.
    Skapa konto
  • Källarmiljö med fuktspärr applicerad på betongvägg, synlig jord och sten, samt rester av ett tidigare renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • En källare med synligt berg och murar samt tecken på dränering.
    Skapa konto
  • Bild av fundamentet i ett hus med en spricka och synligt berg, asfaltbelagt och delvis murat område under byggnaden.
    Skapa konto
  • Källarmur med synliga sprickor och tecken på reparationer, potentiell fuktskadeorsak.
    Skapa konto
  • Källargrund med murade väggar och träbjälkar, ojämn jord och makadam som visar sluttningen under huset.
    Skapa konto
  • Utsikt under hus med synlig bjälklag och golvplank, makadam, jord och ojämnheter.
    Skapa konto
  • Ett vitmålat enplanshus med altan och balkong från -72 och synlig grundstruktur.
    Skapa konto
Många frågor, här kommer åtminstone en motfråga:
Varför ska du ha byggplast på makadamen? Är det bara dränerat så rinner ju vattnet undan genom makadamen och ner i dräneringen.

Är inte säker på riktigt var du menar att du vill fylla igen dock. Men var det nu är, står där vatten i hålorna vid kraftigt regn? Kommer det inte in vatten dit så finns det väl ingen anledning att fylla igen.

A
Ja jag vet, många frågor. Får jag bara svar på några är jag glad

Plasten för att motverka fukt från jord/lera och dess lukt.

Nej, det rinner inte ner längst in vad jag vet. Däremot har jag sett gamla spår i leran men enligt tidigare ägare måste det berott på att de hade en barnpool på altanen.

Dum fråga kanske men: Något jag inte förstår är också hur makadam gör så vattnet ”försvinner”, jag menar, det rinner väl rätt igenom ner till fastare mark och lägger sig där istället?

Någon mer med input på frågorna?

Under makadamen måste du ha någon form av dränering som leder bort vattnet.
Tryckimpregnerat ska man inte ha i trossbotten.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Under makadamen måste du ha någon form av dränering som leder bort vattnet.
Tryckimpregnerat ska man inte ha i trossbotten.
Tack, precis vad jag förstått också, och eftersom längst in under huset är det djupaste på hela tomten så det finns inget ställe för vattnet att ta vägen. Med detta sagt, hur skulle ni löst ovanstående situation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.