S sepani skrev:
Ser ut som ett väldigt intressant projekt. Jag funderar på liknande då jag vill riva garaget och bygga nytt. Har samma problem med höjd (som blir lägre). Men hur har du gjort med dränering? du säger att du kopplat på befintlig dränering, men den ligger väl ganska mycket lägre? Det ser inte ut som du är nere i nivå med källarens bottenplatta i tillbygget?
Krypgrundens dränering har jag kopplat på husets rör för takavlopp det ligger inte lika långt ner

Ok. Men då gjorde du alltså inte om dränering på gaveln? Borde i o f s bli torrt där ju, men samtidigt hänger den väl samman med resten av dräneringarna på husets övriga sidor.

S sepani skrev:
Ok. Men då gjorde du alltså inte om dränering på gaveln? Borde i o f s bli torrt där ju, men samtidigt hänger den väl samman med resten av dräneringarna på husets övriga sidor.
Nej husets befintliga dränering har jag inte gjort något med så sett, har bara lagt dräneringsrör runt krypgrund och sen kopplat på de på husets takavlopp

Är det dagvattenledningen (den orangea) man ser ligga mot husgrunden? Har du kopplat nya dräneringsrör på detta?

B Byggprojektören skrev:
Är det dagvattenledningen (den orangea) man ser ligga mot husgrunden? Har du kopplat nya dräneringsrör på detta?
Ja den orangea är takavlopp för husets baksida och ja jag har kopplat på krypgrundens dränering där på.

Inte att rekommendera, läs flertalet trådar här i forumet ang. koppla på dränering på dagvattenledningar. Så här står det på husgrunder.com:

Vanligt fel vid dräneringsrör/spillvatten

”Det är viktigt att man INTE ansluter stuprören direkt till dräneringsrören. Detta då man vill undvika att leda förbi dessa stora mängder vatten precis intill husgrunden. Som bilden till vänster så förnämligt visar är det viktigt att man inte kopplar på regnvattnet på dräneringsrören. Om dagvattenrör är ihopkopplade med spillvattensystemet kan det få stora konsekvenser vid perioder med mycket nederbörd. Spillvattensystemet är inte dimensionerat för att transportera bort även dagvattnet som felaktigt kommer in i systemet.
Konsekvenserna av denna vanliga felkoppling är att man kan få översvämningar in i källare, badrum och liknande.”

Du ser ut att ha ett hus från 50-60-tal och då är det förmodligen en dränering som ligger där som har passerat sin rekommenderade livslängd. Även om den funkar nu så hade jag ändå börjat i rätt ände och dränerat om innan man börjar med att bygga altaner, trädäck och utbyggnader. Du har ju haft en grävare där tänker jag.

B Byggprojektören skrev:
Inte att rekommendera, läs flertalet trådar här i forumet ang. koppla på dränering på dagvattenledningar. Så här står det på husgrunder.com:

Vanligt fel vid dräneringsrör/spillvatten

”Det är viktigt att man INTE ansluter stuprören direkt till dräneringsrören. Detta då man vill undvika att leda förbi dessa stora mängder vatten precis intill husgrunden. Som bilden till vänster så förnämligt visar är det viktigt att man inte kopplar på regnvattnet på dräneringsrören. Om dagvattenrör är ihopkopplade med spillvattensystemet kan det få stora konsekvenser vid perioder med mycket nederbörd. Spillvattensystemet är inte dimensionerat för att transportera bort även dagvattnet som felaktigt kommer in i systemet.
Konsekvenserna av denna vanliga felkoppling är att man kan få översvämningar in i källare, badrum och liknande.”

Du ser ut att ha ett hus från 50-60-tal och då är det förmodligen en dränering som ligger där som har passerat sin rekommenderade livslängd. Även om den funkar nu så hade jag ändå börjat i rätt ände och dränerat om innan man börjar med att bygga altaner, trädäck och utbyggnader. Du har ju haft en grävare där tänker jag.
Det är kopplat så att takvatten inte går igenom dräneringsrör jag har runt krypgrunden men vattnet från dräneringsrör runt krypgrunden går till takavlopp, vilket skulle fungera alldeles utmärkt enl "grävaren" och jag tyckte det låt rimligt så jag körde på det. Vad de gäller min dränering på mitt 60 tals hus så är det dränerat 2014-2015 "osäker vilket år" då kände inte jag för att dränera om hela huset bara för att jag hade en grävare där.

Menar på att det finns en risk att vattnet tränger tillbaka in i dräneringsröret vid toppar då det kommer mycket regnvatten, alt. om det samlas skit i dagvattenledningen utan att du märker det vid marknivå och vattnet letar sig bak och ut genom dränrör. Du gör som du gör men ett tips är att ha koll.

Då är det nyligen dränerat och inget du behöver göra än på 30 år. Lycka till med bygget!

B Byggprojektören skrev:
Menar på att det finns en risk att vattnet tränger tillbaka in i dräneringsröret vid toppar då det kommer mycket regnvatten, alt. om det samlas skit i dagvattenledningen utan att du märker det vid marknivå och vattnet letar sig bak och ut genom dränrör. Du gör som du gör men ett tips är att ha koll.

Då är det nyligen dränerat och inget du behöver göra än på 30 år. Lycka till med bygget!
Okej då förstår jag vad du menar, jag hör vad du säger och feedback/tips är alltid bra att få för jag är absolut ingen expert på allt!

• Gilla
Byggprojektören
  • Laddar…
När det gäller tidplanen på två år så ska jag ge dig ett råd: lägg upp milstolpar.
Te.x
•Klart utvändigt
•Klart för interiör invändigt
•Klart för inflytt.

Om du t.ex sätter ett datum om ett år att allt utvändigt ska vara klart så är det av någon konstig anledning lättare att bakåtplanera:

1. Räkna ut vad som går åt i tid och sätt ett startdatum på stomme och takstolar.
2. Räkna ut vad som behövs i material och sätt ett datum för när det behöver vara inköpt och levererat.
3. Räkna ut vad arbete och material kostar.
4. Gör om punkt 1 utifrån hur mycket egen tid du vill lägga. Och om du har kapitalet.

Lägger man inte upp en plan och ett inflyttningsdatum så blir det lätt att tiden går.
Ta rådet från en som gjort alla dessa fel... men nu börja lära mig. :cool:

• Gilla
Simsöd94
  • Laddar…
Det börjar ta sig framåt i bygget och tänkte nu lägga upp lite bilder på det som hänt i år, nu har vi också fått tillökning i familjen, så nu ska jag ta en välförtjänt paus och spendera lite tid med min nyfödde.

• Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
Stomresning Trästomme som ligger på trätrall med uteplatsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trästomme för hus på en grå trädäck med verktyg och grön gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto
Trästomme som reses upp vid en husgrund under blå himmel.
Skapa konto
Stommen till ett hus under konstruktion med synliga träväggar mot en blå himmel med moln.
Skapa konto

• Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
Vi fick bygga egna takstolar då leveranstid var 16 veckor överallt och priserna var alldeles för höga En hembyggd trä takstol ligger på en träveranda med byggverktyg och material runtomkring.
Skapa konto
Egenbyggd takstol av trä på en altan med verktyg och en person i bakgrunden som arbetar på ett byggprojekt.
Skapa konto
Egenbyggda trä-takstolar ligger vid en huskonstruktion under uppbyggnad, med byggställningar i bakgrunden.
Skapa konto
Nybyggda trä-takstolar placerade på gräsmark intill en oavslutad byggkonstruktion och byggställningar under en klar dag.
Skapa konto
Hus under konstruktion med nybyggda egna takstolar och delvis uppförda träväggar på en betonggrund.
Skapa konto
Nybyggd trästomme för takstolar på ett hus under konstruktion.
Skapa konto
Hus under uppbyggnad med hemmagjorda takstolar och oskyddade träväggar på en gräsmatta.
Skapa konto
Nybyggt trästomme till hus med otäckt tak och byggmaterial runtomkring på en solig dag.
Skapa konto
Nybyggd stomme till hus med hemmagjorda takstolar, en betongblandare framför och träd i bakgrunden.
Skapa konto
Husunderbyggnad med nyligen konstruerade trä-takstolar och en person som går utanför.
Skapa konto
En huskonstruktion med självbyggda takstolar på en solig dag.
Skapa konto
Nybyggd trästomme med takstolar bredvid ett befintligt hus på en solig dag.
Skapa konto
Nybyggd stomme till hus med egengjorda takstolar under en solig dag.
Skapa konto
Nybyggd stomme till ett hus med självkonstruerade takstolar mot en solnedgång.
Skapa konto
Hus under konstruktion med egenbyggda takstolar, betongblandare i förgrunden.
Skapa konto

• Byggplats med självbyggda takstolar för hus under konstruktion, soligt väder.
    Skapa konto
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Sen var det dax för råspont, takpapp, ströläckt, bärläckt och takpannor. Och när taket var klart så monterades takavattning. Två personer arbetar på ett hus med ofärdigt tak, verktyg och byggmaterial synliga på marken.
Skapa konto
Husunderbyggnad med råspont på taket bredvid en befintlig byggnad under klar himmel.
Skapa konto
Hus under konstruktion med ställningar, råspont och takpapp på ett tillägg av byggnaden.
Skapa konto
En stomme till en byggnad under konstruktion med synlig råspont och takstomme mot klarblå himmel.
Skapa konto
Två personer monterar råspont på ett tak under konstruktion med byggnadsställningar runtom.
Skapa konto
Byggarbetsplats med hus under renovering, täckt delvis med takpapp och synlig takstol.
Skapa konto
Två personer står på ett halvfärdigt tak på en husbygge med råspont och takstolar synliga.
Skapa konto
Byggare på takstomme i soligt väder med redskap för takläggning på hus under konstruktion.
Skapa konto
Delvis färdigställt hustak med takpapp och råspont, byggnadsställningar och material på marken.
Skapa konto
Hus under konstruktion med två personer som installerar takpannor på halvfärdigt tak.
Skapa konto
Två personer arbetar på ett halvfärdigt hustak med reglar, mot en bakgrund av molnig himmel.
Skapa konto
Två personer monterar råspont på tak till halvfärdigt bygge med blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto
Hus under renovering med nytt tak och takpannor, ställningar runt bygget, grön gräsmatta i förgrunden.
Skapa konto
Nybyggd husstomme med takkonstruktion, råspont och takpannor i solnedgång.
Skapa konto

• Två personer arbetar på takstommen till en träkonstruktion under blå himmel.
    Skapa konto
  • Person monterar råspont på takstol av trä i husbyggnadsprojekt på en klar dag.
    Skapa konto
  • Hus under konstruktion med råspont och takstomme synlig, klar himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nybyggt hus med omonterad råspont och takstomme synlig, väntar på takmaterial och takavvattning.
    Skapa konto
  • Hus under konstruktion med nytt tak och pågående arbete på en ofärdig veranda, beläget i ett soligt landskap.
    Skapa konto
  • Ett nyligen renoverat hus med nytt tak och takavvattning under en klarblå himmel.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
kettu och 14 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat, ser ut att det är välbehövliga kvadratmeter med tanke på utökningen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.