41 180 läst ·
81 svar
41k läst
81 svar
Bygger ut huset 40 m² själv
Det kanske tar 1-2 eller kanske till och med 3 år har ingen direkt plan på hur lång tid detta ska ta, utan det får ta den tid det tar. Tror det är viktigt i sådana här byggen. Man får inte känna sig stressad, samtidigt får man inte heller bli för bekväm/lat för då händer det ingenting istället.J Jonasdzm skrev:
Har pratat med många om just det här och försök att bilda mig en egen uppfattning, några säger att det inte behövs och några säger att det behövs. Jag har valt att inte ha någon ventilation. men kommer hålla koll på luftfuktigheten noga i grunden och blir inte den bra kommer jag bygga ventilation i grunden efter behov.V Vante skrev:
Kul tråd!
Kommer du ha någon inspektionslucka i krypgrunden? Såg ingen på bilderna.
Ser ut som du missat spikläkten på ritningarna med. Antar att du inte tänkt sätta bottenbrädan på lockpanelen direkt mot vindduken?
Kommer du ha någon inspektionslucka i krypgrunden? Såg ingen på bilderna.
Ser ut som du missat spikläkten på ritningarna med. Antar att du inte tänkt sätta bottenbrädan på lockpanelen direkt mot vindduken?
Kommer bygga om ett utav källarfönstren till inspektionslucka. Vad det gäller spikläkt så vet jag inte riktigt hur jag ska göra än för det sitter inga spikläkt bakom panelen som sitter på huset....M Martin Lj skrev:
Om du kommer ha liggande 45*70 reglar utanpå väggen med korsisolering hade jag rekomenderat att du sätter en liggande spikläkt längs alla liggande reglarna. Med vindduken emellan liggande regel och spikläkten. I och med att du har lockpanel så blir fasaden luftad på detta sätt. Oluftad panel blir en riskkonstruktion. Hur stort mellanrum blir det mellan bottenbrädorna på panelen? Alltså det mellanrum som lockbrädan täcker? Hade rekommenderat 70*28 eller 70*34 som spikläkt.Simsöd94 skrev:
Jo jag vet att man normalt sett bygger så men vet inte om jag kan göra så i detta fallet. sätter jag spikläkt 28 eller 34 så kommer panelen på tillbygget sticka ut 28 eller 34 utanför panelen på huset. Har ingen vidare lust att brädfodra om hela huset...M Martin Lj skrev:Om du kommer ha liggande 45*70 reglar utanpå väggen med korsisolering hade jag rekomenderat att du sätter en liggande spikläkt längs alla liggande reglarna. Med vindduken emellan liggande regel och spikläkten. I och med att du har lockpanel så blir fasaden luftad på detta sätt. Oluftad panel blir en riskkonstruktion. Hur stort mellanrum blir det mellan bottenbrädorna på panelen? Alltså det mellanrum som lockbrädan täcker? Hade rekommenderat 70*28 eller 70*34 som spikläkt.
Ser ut som ett väldigt intressant projekt. Jag funderar på liknande då jag vill riva garaget och bygga nytt. Har samma problem med höjd (som blir lägre). Men hur har du gjort med dränering? du säger att du kopplat på befintlig dränering, men den ligger väl ganska mycket lägre? Det ser inte ut som du är nere i nivå med källarens bottenplatta i tillbygget?