Ingen aning men borde inte
N niiklas skrev:
Vad beräknar du att allt landar på i slutändan?
Ingen aning men borde inte gå på mer än150 000:-

• Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
Simsöd94 Simsöd94 skrev:
Ingen aning men borde inte

Ingen aning men borde inte gå på mer än150 000:-
det lät väldigt billigt. Man brukar tala om ungefär 10.000kr /m2 och uppåt beroende på vad som byggs och nivån på materialval.

4.000 per m2 låter fantastiskt om det håller

Jag ska bygga ett vardagsrum. Tror inde de ska vara ett problem för mig att hamna under 150 000:- Vore väldigt orimligt om ett rum på 40m² skulle kosta 400 000:- att bygga....möjligtvis om man inte gjorde något själv.

Hur länge har du hållt på och hur långt tid tror du det tar?

Jag började den 17 juni och jag hoppas jag är färdig om 2 år kanske

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Rolig tråd. Den ska jag följa

• Gilla
Simsöd94
  • Laddar…
Simsöd94 Simsöd94 skrev:
Jag började den 17 juni och jag hoppas jag är färdig om 2 år kanske
Wow, det var lång tid.

Jag blev lite sugen själv att börja, men om det tar dig 2 år så tar det nog mig 5 år...

J Jonasdzm skrev:
Wow, det var lång tid.

Jag blev lite sugen själv att börja, men om det tar dig 2 år så tar det nog mig 5 år...
Det kanske tar 1-2 eller kanske till och med 3 år har ingen direkt plan på hur lång tid detta ska ta, utan det får ta den tid det tar. Tror det är viktigt i sådana här byggen. Man får inte känna sig stressad, samtidigt får man inte heller bli för bekväm/lat för då händer det ingenting istället.

• Gilla
Lyckan54 och 3 till
  • Laddar…
Ingen ventilation av grunden?

V Vante skrev:
Ingen ventilation av grunden?
Har pratat med många om just det här och försök att bilda mig en egen uppfattning, några säger att det inte behövs och några säger att det behövs. Jag har valt att inte ha någon ventilation. men kommer hålla koll på luftfuktigheten noga i grunden och blir inte den bra kommer jag bygga ventilation i grunden efter behov.

• Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Kul tråd!

Kommer du ha någon inspektionslucka i krypgrunden? Såg ingen på bilderna.

Ser ut som du missat spikläkten på ritningarna med. Antar att du inte tänkt sätta bottenbrädan på lockpanelen direkt mot vindduken?

M Martin Lj skrev:
Kul tråd!

Kommer du ha någon inspektionslucka i krypgrunden? Såg ingen på bilderna.

Ser ut som du missat spikläkten på ritningarna med. Antar att du inte tänkt sätta bottenbrädan på lockpanelen direkt mot vindduken?
Kommer bygga om ett utav källarfönstren till inspektionslucka. Vad det gäller spikläkt så vet jag inte riktigt hur jag ska göra än för det sitter inga spikläkt bakom panelen som sitter på huset....

Simsöd94 Simsöd94 skrev:
Kommer bygga om ett utav källarfönstren till inspektionslucka. Vad det gäller spikläkt så vet jag inte riktigt hur jag ska göra än för det sitter inga spikläkt bakom panelen som sitter på huset....
Om du kommer ha liggande 45*70 reglar utanpå väggen med korsisolering hade jag rekomenderat att du sätter en liggande spikläkt längs alla liggande reglarna. Med vindduken emellan liggande regel och spikläkten. I och med att du har lockpanel så blir fasaden luftad på detta sätt. Oluftad panel blir en riskkonstruktion. Hur stort mellanrum blir det mellan bottenbrädorna på panelen? Alltså det mellanrum som lockbrädan täcker? Hade rekommenderat 70*28 eller 70*34 som spikläkt.

• Gilla
Johan Lindell
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Om du kommer ha liggande 45*70 reglar utanpå väggen med korsisolering hade jag rekomenderat att du sätter en liggande spikläkt längs alla liggande reglarna. Med vindduken emellan liggande regel och spikläkten. I och med att du har lockpanel så blir fasaden luftad på detta sätt. Oluftad panel blir en riskkonstruktion. Hur stort mellanrum blir det mellan bottenbrädorna på panelen? Alltså det mellanrum som lockbrädan täcker? Hade rekommenderat 70*28 eller 70*34 som spikläkt.
Jo jag vet att man normalt sett bygger så men vet inte om jag kan göra så i detta fallet. sätter jag spikläkt 28 eller 34 så kommer panelen på tillbygget sticka ut 28 eller 34 utanför panelen på huset. Har ingen vidare lust att brädfodra om hela huset...

Ser ut som ett väldigt intressant projekt. Jag funderar på liknande då jag vill riva garaget och bygga nytt. Har samma problem med höjd (som blir lägre). Men hur har du gjort med dränering? du säger att du kopplat på befintlig dränering, men den ligger väl ganska mycket lägre? Det ser inte ut som du är nere i nivå med källarens bottenplatta i tillbygget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.