Hej

Hoppas detta är rätt avdelning, annars får ni gärna skicka mig vidare!

Har i bostadsrättsföreningen köpt loss vinden, vilket innebär att vi som bor på översta våningen idag kommer att få en trappa och en övervåning.

Eftersom vinden tidigare var ett stort utrymme har förstås skiljeväggar mellan lägenheterna byggts.

Dessa har byggts i 150 mm lekablock och i glappen (som ibland är ganska stora) mellan blocken har de använt fogskum. Utan på detta har de spacklat grovt med gipsbruk. Blocken är inte placerade rakt på plankgolvet, utan man har sågat ut i golvet och placerat de nya skiljeväggarna ovan på de gamla (på undervåningen)

Jag och grannen gjorde ett litet ljudtest och det är verkligen inte alls samma ljudisolering som på nedervåningen, utan man hör ganska tydligt varandra när man pratar. Vi uppfattar att ljudet framför allt kommer igenom väggen. I golvet hörs knappt något, i taket hörs det lite grann.

Fråga ett: Är detta ett lämpligt sätt att bygga skiljeväggar på? Brukar man göra på detta vis?

Fråga 2: Nu är det tal om att förstärka väggarna med bruk på vardera sida för att få dem tystare. Kommer detta verkligen att funka? Jag är skeptisk...

Fråga 3: Om det inte funkar med bruk, är det lämpligaste att smälla upp en vanlig vägg? (dvs, 70 eller 45 regel, isolering, gips)

Vore ypperligt om nån som har hyfsad koll på det här kunde ge ett svar som snart som möjligt. De som utfört arbetet anser att det är klart och besiktning är på gång...

ingen som vet, eller har jag postat detta i fel forumdel?

Har inte dunderkoll på leca och ljud, men det skall tätas med minst bredspackel på ena sidan. Blocken i sig är porösa och "läcker ljud".

Vilka skarvar mellan blockenär det fogskum i? Är det inte murat?
Hur ser konstruktionen vid yttertaket ut? Är det möjligt att ljudet går den vägen?

Maxit har ett ganska bra dokument om ljuddämpning och leca.
http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/broschyrer/LECA_Ljud.pdf

Har murat igen en dörr i källaren till ett annat rum med Leca och putsat 3cm gipsputs på ena sidan (andra sidan är "rå" fortfarande)...

Fick skrika högt för att frugan skulle sluta dra i dragtråden då jag drog nätverkskabel till rummet förra helgen, så för mig har det funkat med "bruk"...

Det är murat, men i stora glipor har de använt fogskum.

Eftersom det går takplank från min lägenhet in i grannens så borde detta förstås kunna leda ljud, men sätter vi örat mot väggen så låter det betydligt mer än om vi sätter det mot taket.

Gjort är väl gjort, vad gör man lämpligast nu?

C
Du kan ju regla upp en fristående vägg innanför lecaväggen och bygga den för att bli så tyst som möjligt. Det var en tråd här nånstans som behandlade ämnet.

Låter märkligt med så stora springor i en lecamur. Dessutom tätade med fogskum?
Är det genomgående springor? Brandkrav på muren? Har svårt att se hur detta är godkännt isåfall.

Maxit-Pdf:en tar även upp detta med att bygga på väggen med reglar+gips och vilken ytterligare dämpning detta ger.

Har lite svårt för att förstå PDF:en...

Hade varit intressant att veta hur mycket lecaväggen i sig dämpar och hur mycket extra det hade dämpat med en enkel 70 mm vägg, enkelgips och dubbel.
I dB då förstås.

50mm gråull och dubbelgips på vardera sida stoppar allt;ljud,brand,drag mm.
Ljudet kan "smita" genom skarven mot taket också,men där är det samma princip;tung och tätt isolering.
Lycka till!
PS Det kanske räcker även med isolering som ovan på ena sidan,men grannen ska också bygga?Tänk att ha gipsskarvarna omlott.

Redigerat:
danielte skrev:
Har lite svårt för att förstå PDF:en...
...//
Det för ögonblicket mest relevanta är dessa rader:
"LECA murblock typ 3, som är den vanligaste produkten, är
en ”porös produkt”, som måste tätas – på minst ena sidan – för
att eliminera ljudläckage och ge påtaglig luftljudsisolering.
"

Dvs, innan väggen är putsad är ljuddämpningen genom väggen obetydlig. Att stå där och lyssna nu säger dig ingenting.

Dock så är det en del andra frågor kring väggen. Bla. låter detta med byggskum mycket märkligt. (Men det påverkar inte ljuddämpningen)

fogskummet är där för täthet och inget annat. Lecan brukar vara en rätt ok ljudisolering. Dock så brukar problemet uppstå mot golv och tak just vid vindsbyggen. Beror på hur takkonstruktionen ser ut men man brukar sopa upp väggen hela vägen upp till underkant råspont eller vad man nu har. Sedan docka gipstak eller vad man nu har mot väggen. I golv kan man göra mängder av lösningar som har litre olika resultat och kostnader givetvis...

Men personligen så skulle jag nog göra antingen en tjockare lecavägg minst 350 mm eller dra gips på varje sida väggen. 70 regel 20 mm från lecan och isolera sedan dubbelgips som fogtätas i varje lager. SKenor i golv och tak borde vara SKP eller ACOustic och reglarna Danogips ljudreglar eller Gyprocs XR regel.
Vill man överkursa så kan man köra 15 mm protect F som första lager istället för en normal 12 mm. Men jag vill nog påstå att 2 gips 70 regel 20 mm mellanrum 150 leca som slamputsas tät på båda sidor och 20 glipa 70 regel dubbelgips skall räcka i 90 fall av 100. Sedan måste man givetvis titta på anslutningarna mot golv och tak extra noga även med hänsyn till brandkravet på EI60 i detta fall vilket gör att man förmodligen måste ha dubbel gips i innertaket också.....
Mycket med det där med att bygga vindsvåning....Det brukar dra med sig en heldel stegljudsproblematik också....

Tätning med fogskum i en brandavskiljande vägg? Verkar inte vara en bra ide.

Hade dock lyckats läsa förbi att väggen redan var spacklad med gips. En sådan vägg borde man inte höra tal tydligt igenom om den är ordentligt utförd och det inte finns glipor.
Antagligen ansluter inte väggen ordentligt till taket. Omöjligt att säga utan att se hur det faktiskt ser ut dock.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.