27 055 läst ·
73 svar
27k läst
73 svar
Bygger nytt hus. komplicerad granne påverkar...
Om jag fattat saken rätt så var vägen alltså rätt dålig från början
Grannen befarade att den skulle bli okörbar.
Så du har sett till att den har förbättrats.
Och nu kräver grannen att den återställs till det tidigare dåliga skicket?
Ska han ha tillbaka groparna i vägen också?
Betalar han byte av fjädring regelbundet för er som bor längs vägen då?
Enda problemet jag kan se med stenarna är om de är nån sorts fornminne, ingår i nån gammal stenmur eller liknande?
Grannen befarade att den skulle bli okörbar.
Så du har sett till att den har förbättrats.
Och nu kräver grannen att den återställs till det tidigare dåliga skicket?
Ska han ha tillbaka groparna i vägen också?
Betalar han byte av fjädring regelbundet för er som bor längs vägen då?
Enda problemet jag kan se med stenarna är om de är nån sorts fornminne, ingår i nån gammal stenmur eller liknande?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
En fundering:
Vad har KA att göra med om grannen har stämt/tänker stämma er ? Och varför engagerar KA sig i detta och försöker få "besked" ?
Sitt lugnt i båten och gör som ni tänkt. Om grannen skall stämma eller säger sig ha stämt er så är det ni som blir kontaktade. Inte KA. Så länge ni inte fått något i lådan så föreligger ingen stämning.
Ofta har de med störst mun också minst förmåga....
Vad har KA att göra med om grannen har stämt/tänker stämma er ? Och varför engagerar KA sig i detta och försöker få "besked" ?
Sitt lugnt i båten och gör som ni tänkt. Om grannen skall stämma eller säger sig ha stämt er så är det ni som blir kontaktade. Inte KA. Så länge ni inte fått något i lådan så föreligger ingen stämning.
Ofta har de med störst mun också minst förmåga....
Det var kanske KA som instruerade grävmaskinisten att flytta stenarna.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Jaha nu var det igång igen. Vi trodde han hade släppt det men han hade letat upp min fästmös mobil nr och ringt.
Han undrade hur det går allt han väntar ju på svar ifrån oss? Vi frågade vilka svar han sökte och det var hur det går med hans ersättning/stämning. Vi frågade då va han menar? Och det var fortfarande gällande stenarna och nu säger han att stenarna tillhörde en stenmur men det är bullshit. Sen hade en lastbil med släp vänt på hans betesmark i samband när huset kom för det var bökigt att backa hela vägen, så han ville veta namnet på föraren så han kunde få ersättning ifrån han oxå...
Vi har inte kunnat gräva ner stenarna än då det är kärle i marken och det var okej sa han. Men tyckte att det är dåligt att det dragit ut på tiden vilket är förståligt men jag har inga maskiner att köra med och han som körde har lovat komma ut och fixa när det är varmare väder.
Han påpekade oxå att han kommer stänga av våran ända väg in till huset hela sommaren då han ska ha djur gående på båda sidor av vägen men kommer sätta upp "smidiga" grindar som vi kan köra igenom...
Vi ringde iallfall upp våran kontrollansvarig som vi känt har varit på våran sida gällande allt och förklarade läget, även han trodde ju allt var nerlagt då han inte svarade i telefonen längre när han ringde. Han blev lite upprörd och ringde och frågade hur han resonerar egentligen för allt ska återställas så fort det blir bättre väder/kärlen försvinner. Och nån ersättning är det väl egentligen inte på tal om?
Frågade kontrollansvarig om man får stänga av vägen på det viset och det trodde han inte, utan isf får man ringa polisen så får han böter.
Men nu är det rättsfall och vi har fått order om att vi inte få prata med han, och han inte med oss utan allt går via advokat. Helt i onödan!
Jag personligen tycker att han är en idiot! Bara ute efter att jävlas och bråka...
Vad tror ni ang vägen? Får man stänga av den så? Vi är fyra hus på denna vägen som drabbad isf, det finns servitut på vägen som säger att vi får använda den, även ett officialservitut på tvingat då han har strulat mycket förr...
Han undrade hur det går allt han väntar ju på svar ifrån oss? Vi frågade vilka svar han sökte och det var hur det går med hans ersättning/stämning. Vi frågade då va han menar? Och det var fortfarande gällande stenarna och nu säger han att stenarna tillhörde en stenmur men det är bullshit. Sen hade en lastbil med släp vänt på hans betesmark i samband när huset kom för det var bökigt att backa hela vägen, så han ville veta namnet på föraren så han kunde få ersättning ifrån han oxå...
Vi har inte kunnat gräva ner stenarna än då det är kärle i marken och det var okej sa han. Men tyckte att det är dåligt att det dragit ut på tiden vilket är förståligt men jag har inga maskiner att köra med och han som körde har lovat komma ut och fixa när det är varmare väder.
Han påpekade oxå att han kommer stänga av våran ända väg in till huset hela sommaren då han ska ha djur gående på båda sidor av vägen men kommer sätta upp "smidiga" grindar som vi kan köra igenom...
Vi ringde iallfall upp våran kontrollansvarig som vi känt har varit på våran sida gällande allt och förklarade läget, även han trodde ju allt var nerlagt då han inte svarade i telefonen längre när han ringde. Han blev lite upprörd och ringde och frågade hur han resonerar egentligen för allt ska återställas så fort det blir bättre väder/kärlen försvinner. Och nån ersättning är det väl egentligen inte på tal om?
Frågade kontrollansvarig om man får stänga av vägen på det viset och det trodde han inte, utan isf får man ringa polisen så får han böter.
Men nu är det rättsfall och vi har fått order om att vi inte få prata med han, och han inte med oss utan allt går via advokat. Helt i onödan!
Jag personligen tycker att han är en idiot! Bara ute efter att jävlas och bråka...
Vad tror ni ang vägen? Får man stänga av den så? Vi är fyra hus på denna vägen som drabbad isf, det finns servitut på vägen som säger att vi får använda den, även ett officialservitut på tvingat då han har strulat mycket förr...
Tjänande fastigheten får sätta grind på vägen om det krävs för djurhållningen och hans nytta är större än härskande fastighetens skada.
Vad det betyder för er kan jag inte säga. Men jag skulle fundera över att ansöka om en gemensamhetsanläggning
Vad det betyder för er kan jag inte säga. Men jag skulle fundera över att ansöka om en gemensamhetsanläggning
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Gemensamhetsanläggning vad innebär det?harry73 skrev:
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Mm får nog göra något sånt framöver, jag träffade han i helgen på en aktionen men han vågade inte hälsa när jag nickade mot han. Inte så jag vill ha det heller :/F FRS05 skrev:
Se till att göra en seriös beräkning av skadan på betesmarken.
Arendet för betesmark är 600kr/ha. Det blir 6öre per kvadratmeter. Körskadan kan inte vara många kvadratmeter. Sannolikt drabbar den dessutom bara en del av säsongen. Men var generös och räkna på total förlust ett helt år. Ge honom en fin uträkning och en krona i skadestånd.
Arendet för betesmark är 600kr/ha. Det blir 6öre per kvadratmeter. Körskadan kan inte vara många kvadratmeter. Sannolikt drabbar den dessutom bara en del av säsongen. Men var generös och räkna på total förlust ett helt år. Ge honom en fin uträkning och en krona i skadestånd.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...foreningar/Vad-ar-en-gemensamhetsanlaggning-/N Nyblivenhusägare123 skrev: