27 055 läst ·
73 svar
27k läst
73 svar
Bygger nytt hus. komplicerad granne påverkar...
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Mycket sant, vi diskuterade detta det går ju en vägtrumma under grusvägen som han var nervös över, jag sa att jag stod för denna om den gick sönder då lastbilarna skulle köra över.T Thomas_Blekinge skrev:Alla här dömer ut granne Två och kanske han är knepig. Men en sak ska man också tänka på:
En grusväg slits oerhört mycket av tung trafik och om den från början inte är anlagt för tung trafik kan den helt förstöras. Enligt första inlägget får TS använda vägen för att "ta sig till sin tomt". Inget sagt om entreprenörer med tunga bilar.
Nu sägs det att vägen har återställts och är i mycket bättre skick än innan. Det kna vara ytligt. Jag har varit med om många vägförbättringar som har hållit i några månader.
Jag hoppas ju att byggaren verkligen har förbättrat vägen med lång hållbarhet men det är inte givet.
Här syns vad grävaren gjorde, där låg stenarna som nu ligger i en hög i väntan på få bli nergrävda igen. Vi har även fyllt i några hålor och ska jämna till efter allt är klart.
Kan ju även säga att själva grannen bor typ 1km bort men äger mark närheten av oss då.
Som sagt var, sannolikheten att någon ska kunna visa att grannen har lidit någon skada eller att hans mark har minskat i värde är noll, så du kan sova lugnt. Skull någon mot all förmodan kunna det så är det inte svårt att visa motsatsen tack vare att vägen är bättre nu än innan.
Kan hålla med dig om "tillfälligt inkräktare" under ett bygge, det är sällan några problem. Dock verkar det som om grannsämjan inte var på topp här från början, att då ändå "ta för sig" är inget som jag skulle rekommendera. Ingen vet vad markägaren hittar på i ett sådant läge, vill han ställa till problem så kan han garanterat. Bättre att försöka lugna ner det hela, en vacker dag kommer nog markägaren också att inse att det inte är så illa.H hempularen skrev:Här finns ju ett servitut i botten. Du har alltid rätt att transportera i princip vad som helst till din fastighet. Men uppstår det skador på vägen, och vägen inte är din helt egna väg, så är du skyldig att återställa den.
Det jag lite reagerar på i det TS skriver, är att jag får en känsla av att man inkräktat, men återställt även utanför vägen. Det har man inte formellt rätt till. Utan de transporter man gör får hålla sig till vägen. Rent formellt. I praktiken har ju ingen vettig granne synpunkter på ett tillfälligt inkräktande under ett bygge. Och i praktiken kan man ta för sig, det finns väldigt lite en granne kan göra för att hindra ett sådant intrång, även om det är olaggt.
När jag var femår hotade jag med att polisanmäla om jag inte fick som jag ville. Att grannen hotar med att stämma kan bero på att han sett för mycket på amerikans film eller hotat förut och skrämt någon.
Låt honom stämma. Han kommer få stå för eventuella rättegångskostnader när han förlorar.
Låt honom stämma. Han kommer få stå för eventuella rättegångskostnader när han förlorar.
I ditt ställe skulle jag bekymra mig om en långvarig lösning av detta.N Nyblivenhusägare123 skrev:Han säger och till våran kontrollansvarig att där vi tänkt att lägga vårat dagvatten , ut i ett befintlig dike längs med vägen som sedan går ner mot en mindre bäck, att det får vi inte. utan måste lägga det i skogen. detta tros att han inte äger den marken. vårt dräneringsvatten från grunden ska ändå in i skogen, men känns ju surt med grannen som bor nedanför oss då det kommer troligen drabba han om det blir galet mycket regn...
I princip bör du i första hand se till att dagvattnet hålls under kontroll inom egenfastighet.
All avledning kräver medgivande från de grannar och /eller samfälligheter som belastas.
Att sedan den besvärlige grannen inte har rätt att anvisa ditt dagvatten till annans mark är en annan sak.
Det är inte han som ska lösa ditt problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Nej, jag menar inte att det är en bra ide att "ta för sig". Men om valet står mellan att betala 20 000 extra för en oplanerad omlastning, och att tillfälligt lyfta undan en sten som ligger på grannens äng, så tror jag att de flesta väljer den något olagliga lösningen. Och grannen lär inte kunna komma åt det på formella vägar, även om han juridiskt har rätt.K Kanna1978 skrev:Kan hålla med dig om "tillfälligt inkräktare" under ett bygge, det är sällan några problem. Dock verkar det som om grannsämjan inte var på topp här från början, att då ändå "ta för sig" är inget som jag skulle rekommendera. Ingen vet vad markägaren hittar på i ett sådant läge, vill han ställa till problem så kan han garanterat. Bättre att försöka lugna ner det hela, en vacker dag kommer nog markägaren också att inse att det inte är så illa.
Det är nog bättre att laga eventuella skador än att lasta om allt. Vad lastar du om betong på? Det skulle medföra en väldig massa extra jobb. En grusväg är rellativt billig att laga.
Jag säger bara suck...verkar vara den oroliga/gnälliga typen.
Men jag funderar på en sak om nu byggaren själv valde att flytta stenarna så kan du orimligtvis stå ansvarig för det även om jag tror att det är ett extremt svagt case.
Någon som kan juridik kan kanske svara på det?
Men jag funderar på en sak om nu byggaren själv valde att flytta stenarna så kan du orimligtvis stå ansvarig för det även om jag tror att det är ett extremt svagt case.
Någon som kan juridik kan kanske svara på det?
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Pratade med kontrollansvarig igår, grannen har slutat svara när han ringer och ringer heller inte upp trots att han sa tidigare att han skulle höra av sig. Kontrollansvarig har pratat med sin jurist och det fanns typ inget han kunde stämma oss för när vi sagt vi ska återställa efter vi är klara. Så hoppas nu att han bara sa detta och det nu är över.
Grävare kommer på måndag och ska återställa allt så där efter så ska de förhoppningsvis inte vara något att klaga på.
Dagvattnet kan jag tyvärr inte ha på min tomt, den är för liten, har redan borrad brunn i ena hörnet, trekammarbrunn i andra, garage ska byggas i tredje. I fjärde hörnan är det tänkt att de ska vara lite trädgård iallfall
Så vitt jag förstår har vi fått tillåtelse av granne ett att anlägga dagvatten ut i skogen i stenkista istället för det första tänkta läget.
Sen hoppas jag att slippa prata med granne två på mycket lång tid
Grävare kommer på måndag och ska återställa allt så där efter så ska de förhoppningsvis inte vara något att klaga på.
Dagvattnet kan jag tyvärr inte ha på min tomt, den är för liten, har redan borrad brunn i ena hörnet, trekammarbrunn i andra, garage ska byggas i tredje. I fjärde hörnan är det tänkt att de ska vara lite trädgård iallfall
Så vitt jag förstår har vi fått tillåtelse av granne ett att anlägga dagvatten ut i skogen i stenkista istället för det första tänkta läget.
Sen hoppas jag att slippa prata med granne två på mycket lång tid
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag känner en jurist som jobbar med fastighetsrätt och tack vare alla idioter han har haft att göra med under åren så har han själv letat i flera år efter en tomt där han inte har några grannar alls.N Nyblivenhusägare123 skrev:Pratade med kontrollansvarig igår, grannen har slutat svara när han ringer och ringer heller inte upp trots att han sa tidigare att han skulle höra av sig. Kontrollansvarig har pratat med sin jurist och det fanns typ inget han kunde stämma oss för när vi sagt vi ska återställa efter vi är klara. Så hoppas nu att han bara sa detta och det nu är över.
Grävare kommer på måndag och ska återställa allt så där efter så ska de förhoppningsvis inte vara något att klaga på.
Dagvattnet kan jag tyvärr inte ha på min tomt, den är för liten, har redan borrad brunn i ena hörnet, trekammarbrunn i andra, garage ska byggas i tredje. I fjärde hörnan är det tänkt att de ska vara lite trädgård iallfall
Så vitt jag förstår har vi fått tillåtelse av granne ett att anlägga dagvatten ut i skogen i stenkista istället för det första tänkta läget.
Sen hoppas jag att slippa prata med granne två på mycket lång tid![]()
Om inte annat så köper han upp flera tomter runt sig egen tomt för att minimera för idioterna att dra igång.
Grannar är ett jäkla otyg och du verkar har råkat ut för den sysslolösa typen som roar sig med att försöka göra livet extra svårt för andra. Han har väl inget annat att roa sig med.
Håll honom kort och hänvisa till jurist eller din kontrollansvarige och ta inga som helst diskussioner med honom för inget biter på såna där typer. Tro mig... jag har råkat riktigt illa ut med en granne.
Själv bor jag numera utan grannar och det är väldigt skönt. Jag avskyr grannar
Kolla vägbredden. ofta är den tilltagen mycket bredare än faktisk väg och låg stenarna inom vägområdet så är det inga problem då har du bara nyttjat din rätt enligt servitut
Det beror ju lite på hur servitutet är utformat. Visserligen verkar det vara en ny avstyckning, så det är nog ett standardservitut. Men alla servitut ser faktiskt inte likadana ut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vilken märklig stenälskande granne, om någon skulle komma och gräva upp sten på min mark där vägen går så skulle jag bara säga hurra och halleluja.
Skulle tom erbjuda mig att hjälpa till.
Vägtrumman klarar sig bra om det bara är ordentligt med grus över trumman.
Protte
Skulle tom erbjuda mig att hjälpa till.
Vägtrumman klarar sig bra om det bara är ordentligt med grus över trumman.
Protte

