460 731 läst ·
512 svar
461k läst
512 svar
Bygger hobbygarage
Hur ligger priset färdigt mellanbjälklag på Kynningsrudelementen jämfört med t.ex. PEVA-plåtar? Håller själv på att rita på ett garage med dubbelgarage uppe och verkstad nere i sutterängplanet. Ska ha vår Super7 i verkstaden är det tänkt! 
Har kollat på två alternativ.Sword2 skrev:
Forma gjuta färdigt tak med en firma som skall göra det ca 160k för 140 kvm har jag för mig det hamnade runt. Gick på runt ca 1000k inkl kvm.
Håldäck ifrån Kynningsruud fick jag pris på 140kvm, endast håldäcken. Jag fixar transport kran och monterar själv 60k plus moms.
Vet inte vad detta skulle hamna på färdigmonterat men vet iaf att kranen kostar 2000kr/h plus moms.
Då är båda alternativen beräknat på 500kg/kvm i belastning.
Börjat tänka lite på elanslutning för lyftbordet.
Drog två slangar ena till elmatning och manövrering och den andra för att dra en minuskabel / pluskabel för svetsen.
Kollat även lite på manövrering / elmatning för liften. funderat en hel del vad manövreringsdosan skall sitta då ena röret används för nödsänkning också och då vill man ju inte va nära liften om det skulle va något riktigt strul med liften. Placerade den nu snett framför vänstra sidan på bilen för bra reträttväg.
Andra röret tänkte jag använda för att ansluta någon form av ventilation som jag tänkte koppla till svetsutsugen för att dra ut ev fukt i kasunen.
Drog två slangar ena till elmatning och manövrering och den andra för att dra en minuskabel / pluskabel för svetsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollat även lite på manövrering / elmatning för liften. funderat en hel del vad manövreringsdosan skall sitta då ena röret används för nödsänkning också och då vill man ju inte va nära liften om det skulle va något riktigt strul med liften. Placerade den nu snett framför vänstra sidan på bilen för bra reträttväg.
Andra röret tänkte jag använda för att ansluta någon form av ventilation som jag tänkte koppla till svetsutsugen för att dra ut ev fukt i kasunen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått tillbaka lite varmgalvade detaljer såsom rännor
Är även klar med placering av manöverdosan av liften och rören är påplats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är även klar med placering av manöverdosan av liften och rören är påplats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått byggt lite idag
Rännorna utplacerade inmätta med laser och fixerade med betong
Nedsänkning av ramperna till billyften påplats och invägt med laser
Denna jiggen som skall gjutans in i plattan finns inte i många andra garage.
Perfetkt om man skall rikta något tex men ändå jävligt overkill!
Rännorna utplacerade inmätta med laser och fixerade med betong
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedsänkning av ramperna till billyften påplats och invägt med laser
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna jiggen som skall gjutans in i plattan finns inte i många andra garage.
Perfetkt om man skall rikta något tex men ändå jävligt overkill!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fått ut lite slingor
Blev sammanlagt 325m 20 slang
Jiggen klar inställd i våg med laser, gjorde en smart lösning svetsade på rör som jag sedan trädde i fötter till +8 ställning i. Enkelt och smidigt att vrida upp/ner för att få den rak.
Dubbelarmering utlagd på delen som är 150mm tjock
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev sammanlagt 325m 20 slang
Jiggen klar inställd i våg med laser, gjorde en smart lösning svetsade på rör som jag sedan trädde i fötter till +8 ställning i. Enkelt och smidigt att vrida upp/ner för att få den rak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelarmering utlagd på delen som är 150mm tjock
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är inte lätt att då något att dra tex en talja i men det är det nu.Tegheim skrev:
Får ha brännt ett gäng öron så man kan ha lite olika modeller att dra med.
Fick för övrigt reda på att Lecor har i sin nya lokal i Kungälv nedgjuten plattjärn modell större i plattan med samma princip, DOCK har inte jag tänkt bygga broar som skall förspännas:wow:
Fråga ang slingorna... Jag har fått info om att slingor skall läggas ca 5 cm under betongplattans ytskikt för att få så lite förluster som möjligt, och därför fästas de ovanpå alt under övre armering. Men precis som i detta fall ser jag ofta att man fäster slingorna direkt mot cellplasten... Vad är rätt, bäst,...?
Ett annat råd jag fått är att slingorna skall vara trycksatta under arbete med armering och gjutning för att de inte skall deformeras av en fot eller annat...
Mycket intressant tråd med bra bilder, keep up the good work!
Ett annat råd jag fått är att slingorna skall vara trycksatta under arbete med armering och gjutning för att de inte skall deformeras av en fot eller annat...
Mycket intressant tråd med bra bilder, keep up the good work!
Så här har jag blivit lärd rätt eller fel vad vet jag.Kilensnickare skrev:Fråga ang slingorna... Jag har fått info om att slingor skall läggas ca 5 cm under betongplattans ytskikt för att få så lite förluster som möjligt, och därför fästas de ovanpå alt under övre armering. Men precis som i detta fall ser jag ofta att man fäster slingorna direkt mot cellplasten... Vad är rätt, bäst,...?
Ett annat råd jag fått är att slingorna skall vara trycksatta under arbete med armering och gjutning för att de inte skall deformeras av en fot eller annat...
Mycket intressant tråd med bra bilder, keep up the good work!
Har 300 mm cellplast på delen med 100mm tjock platta och eftersom det e 300 så har man bättre värmespridning.
På delen med 250 cellplast och 150mm platta så kör jag med dubbla lager S100 100mm tjock och 50mm S200 och då har jag fått för mig att det är samma princip.
Angående trycksättning frågade jag min personlige "Bajsmontör" och han sa att han har aldrig varit med om att någon slinga varit hål i pga yttre påverkan vid montering.
Frågade även om jag skulle provtrycka men han tyckte det va överkurs.
Slangen har ju 2mm gods och är av Polyeten och det vet jag är mycket slitstark tror t.o.m att råmaterialet är gjort på jobbet i Stenungsund och då e det bra grejer.
Format för lyftbordet samt armeraat för detta.
Gjorde ett litet knep när jag armerade, jag tog helt sonika med mig två mattor till jobbet och slängde in dom i kantpressen.
En kille jag känner gjorde han samma sak när han gjorde kantbalken, enkelt och smidigt.
Sista innan gjutning.
Allt på plats även kanten som lättklinkerväggarna skall stå emot för att ta upp marktrycket.
Fick tips att lägga en 2"X4" som distanserades mot armeringen och sedan najades fast i denna.
Slog på ett par millimeter men det får va godkänt för en glad amatör
Gjorde ett litet knep när jag armerade, jag tog helt sonika med mig två mattor till jobbet och slängde in dom i kantpressen.
En kille jag känner gjorde han samma sak när han gjorde kantbalken, enkelt och smidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista innan gjutning.
Allt på plats även kanten som lättklinkerväggarna skall stå emot för att ta upp marktrycket.
Fick tips att lägga en 2"X4" som distanserades mot armeringen och sedan najades fast i denna.
Slog på ett par millimeter men det får va godkänt för en glad amatör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skruffse skrev:
Grymt tips! Det kopierar jag rakt av till mina grunder. Måtte ju spara en dags arbete!


