Jag bygger min första altan och är snart klar med stommen men börjar tvivla på min konstruktion, behöver lite input på vad jag behöver förbättra.
Altanen är 12 x 3.7 meter och ligger på betongplattor. 120 mm reglar på cc 60 som skall få 28x145 trall ovanpå.
Nu börjar jag tvivla och det är ett par saker jag är orolig för.
1. Spännvidden
Just nu är det 3 stödpunkter så spännvidden på reglarna är ca 150-180 cm. De tabeller jag läst säger att spännvidden för 120 golvreglar ligger på 190 cm men då är det ju på en bärlina så jag vet inte riktigt hur man ska tänka när det ligger på plattor. Är spännvidden på 120 reglarna för stor och hur löser jag detta bäst?
2. NTR AB vs NTR A
Innan bygget satte igång var jag osäker på hur djupt jag kunde gå så reglarna är 45x120 NTR AB. Regelverket ligger ca 10 cm över gruset. Alla reglar mot betong har papp. Har nu förstått att man ska ha NTR A i regelverket och marknära konstruktion så är NTR AB egentligen fel och vad kan jag göra för att förstärka ev. rötmotstånd? Vill ju inte behöva byta de närmsta 10-15 åren.
Jag har också några "ventilationskanaler" som jag bytt då de gamla varit murkna, men de är av vanlig trall som jag satte papp runt. Kan tänka mig att de är lite mer utsatta.
Är det något man ska tänka på när man sätter pappen, ex. jag har vikt den runt som ett L på regeln mot grunden men det kanske kommer samla vatten då?