Jag bifogar en bild så ni lättare kan förstå hur jag menar.
umpikuisti_ja_parveke.jpg

Jag antar att man inte hittat någon typ 200x200mm fyrkantsstolpe och använt i staketet. Hur gör man för att bygga så ? Tar man ytterpanel typ 21x195 och spikar ihop i en fyrkant blir det väl inte speciellt hållbart ? Gör man ändå så och fyller den med något ???

Nu har du chansen att lära mig något nytt ! d^_^b

200mm är samma sak som åtta tum.
Stolpe, 8 tum 8 går att köpa.
Sågat å sålt ett antal. Billiga är dom ej dock.
Då gällde det konstruktion.
Staket kräver ingen fysisk hållbarhet, olja in ett gäng brädor å spika ihop....
Efter 15 - 20 år slokar dom, byt ut.

jo det blir hållbart, om Du klär stolpen med 21X195 som du är inne på, alltså en 95X95 stolpe till att börja med

Jag kanske fattar fel, men som du skriver ovan, "alltså en 95x95 stolpe till att börja med" så får jag inte ihop det? Inte utan att klyva ner lite och spika på extra lager av brädorna iaf?

Man skulle väl egentligen börja med en 145x145 ( eller om man hittar 150x150) stolpe och klä den med 21(e.g. 25 då helst)x170(e.g helst 175 om man hittar)? då ska man ju få en stolpe som är 200x200 utan att behöva klyva ner brädor och hålla på om jag inte tänker fel nu.

Men är det ingen bäranade konstruktion verkar det onödigt tungt och stabilt med en massiv stolpe? Jag hade kanske överväg att göra den ihålig och av säg 4st 45x145 för att få en ändå rejält stadig stolpe som är 190x190. Kör man planhyvlat blir det väl i realiteten ännu lite mindre då man kanske vill hyvla ner ett par mm för att få bort skarvarna ordentligt.

En stolpe av 4 st 21x170 borde faktiskt också bli rejält stabil ordentligt ihopsatt, och kör du med fasadvirke så får du förmodligen lite snyggare skarvar än med planhyvlat (minde hyvling för att få en snygg fog).

Jo, jag förstår att en färdig 200x200 går att beställa men då en tryckimpad 95x95 kostar 47:-/meter på Byggmax så tycker jag troligen att det blir alldeles för dyrt att beställa typ 15 meter 200x200...

Om jag börjar med en 95x95 stolpe och klär den med 21x195, ska jag då placera stolpen i ett hörn av 21x195 konstruktionen ? Den blir ju annars ca 174x174 invändigt...

Nu behöver inte stolparna bli exakt 200x200, det var bara ett exempel och ungefärligt. Och det är ju inte bärande på något sätt. Det är ju synd att regelvirke numera alltid (?) är hyvlat runt på kanterna, någon planhyvel äger jag inte men annars hade såklart 45x145 vart en lösning (de kostar 24:-/meter på byggmax = 115:-/stolpe á 120cm, en "tom" 21x195 kostar 20:-/meter = 96:-/stolpe á 120cm vilket ju är ungefär samma pris trots att det går åt ca 13 stolpar.).

• Gilla
sthedlar
  • Laddar…
Kan ju även vara idè att titta på limträbalk som limmas ihop. 4st 90x90 blir 180x180. Dessa är hyfsat billiga, snygga och hållbara om man målar dem.

ursäkta om Jag var otydlig, men stolpen 95X95 får stå där som bärande, på denna skruvar du några reglar, upptill, nedtill och i mitten,(horisontalt) reglarna får då vara så långa, att de bildar det mått du är ute efter (200mm) minus beklädnadens tjocklek. Utomhusplyfa 12 mmX2 = 24mm -200mm =176mm. De andra båda sidorna skruvar du i ändarna på reglarna och limmar mot andra plyfans kant, Detta är ett sätt. Men bilden du visar på, skulle dessa "stolpar" vara någon snickarglädje på plats? Tvivlar, de finns nog att köpa i färdiga bitar. Kolla med hustillverkaren.
ps, reglar att använda 45X70mm

• Gilla
fyrafyra
  • Laddar…
Nä,stolparna får nog bli "blanka" - ingen snickarglädje alltså. Utomhusplyfa var en för mig okänd produkt. Finns den "överallt" ?

Knetha, detta är ett jobb, inget man gör på 2 röda sekunder. Jag gör sådana jobb, och då får man ha sågställningen uppsatt, = inget konstigt m a o, men det tar tid. Därför ser man inga sådana stolpar till räcken, det blir för dyrt att låta någon tillverka sådana. Men det går juh bra att tillverka själv. De stolpar som finns på huset du visar är sprutmålade, och för att komma i närheten av dessa bör du använda plyfa, som ger att färdigt underslag för sprutmålning, Anväder du plyfa (finns hos den välsorterade bygghandeln) tycker jag du klarar det hela med 6mm tjocklek.
Inget illa menat med "snickarglädje" menade att det var avancerat utfört, om det var byggt på plats, och kostsamt.

Redigerat:
  • Gilla
jonathan_forslund
  • Laddar…
Lyfter tråden lite ;)

Ska sätta upp räckesstolpar på 120mm. Jag hade fått de tillsågade på hyvleri av massivt virke i höstas. Lite spruckna, men det värsta var att de var sågade som en romb och då är det inte lätt att få in överliggarna snyggt utan glipa (de ligger inte ovanpå utan "går in" i stolpen). Orkar inte åka tillbaka och reklamera till den här lilla leverantören, inte värt det. Nu tänker jag göra det själv! :mad:

Så nu tittar jag på att foga ihop nåt. Har bara tillgång till Festool TS55, med sågdjupet max 45mm inkl. skena. Kan inte ändra stolparnas mått eftersom jag sågat till överliggare etc efter 120mm.

Min tanke var att anväda två 145x45-reglar som jag klyvt lite på sidorna till 120mm bredd, och sen 30mm virke på sidorna (45+30+45 = 120), den blir alltså ihålig men det spelar ju ingen roll från utsidan. :)

Gäller bara att 145-orna är spikraka och inte slår sig. Finns det bättre förslag?

/A

Det finns ju limträ 140x135 som du skulle kunna använda efter lite dimensionsjustering.

Redigerat:
Intressant, lär knappast slå sig iallafall.
Frågan är hur man gör med endast en 55 mm sänksåg dock. Handklyva med fogsvans känns lite jobbigt, även om vi bara pratar tre 1-meterslängder iofs.

Redigerat:
Alko skrev:
Intressant, lär knappast slå sig iallafall.
Frågan är hur man gör med endast en 55 mm sänksåg dock. Handklyva med fotsvamp känns lite jobbigt, även om vi bara pratar tre 1-meterslängder iofs.
Större såg, åka till snickeri eller hyra maskin. Röstar på alt. 2. Se till att skyddsplasten sitter kvar, så vet de att virket är fritt från grus och skit.

Tänk på att limträ är granvirke,så du behöver vara noggrann med grundmålning och täckmålning. Framför allt på över och underdelen i kapsnittet. Olja är ingen idé för det är dels gran och kompakt, klassat virke. Det tränger inte in mer än någon tiondels mm. Bättre då att vara ordentlig med ytbahandlingen.

• Gilla
Move
  • Laddar…
Alko skrev:
Lyfter tråden lite ;)

Ska sätta upp räckesstolpar på 120mm...

/A
Förslag: Köp lite 45 x 70 mm reglar och spika/skruva + uretanlimma ihop så här.
Blir snyggt och urstarkt, kanske plats för ett järn i mitten också.
Dim 115 x 115 borde väl ligga inom toleransen :)
Stolpe.jpg

Tack för tipsen! Hade inte tänkt på skillnaden mellan gran och furu vad gäller underbehandlingen. Nu kör jag lösningsmedelsburet system (Alcro Classic) så olja gör jag ändå, men de ska inte behöva stå i olja över natten som man ibland gör på panel o staketribbor etc...

Intressant approach att foga ihop 45x70 på det sättet, men jag åker ju på planhyvling eller klyvsågning (innan skruvning :cool:) ändå pga fasningen i regelvirket (eller så struntar man i den....). Och då är man nere på 110x110. Stolpplaceringen är given med liten marginal så helst 120x120.

• Gilla
Jovere
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.