Bussningen runt axeln på handtaget gick sönder på vår dörr nyligen, så nu får man det i handen. Sagt o gjort, en googling visade att nya lås fanns i bygghandeln. Köptes in utan att se så mycket noggrannare på det. När jag skulle montera så passar det givetvis inte..
När jag söker på Assa 835 eller 837 så hittar jag bara 835S och 837S. Finns inte icke-S modeller att få tag på längre?
Alternativt, funkar det rakt av med att byta min 841 bricka mot en 841S? Det översta hålet får försänkas i dörren då kragen på baksidan av låset går en bit förbi brickan.
Någon som varit i samma situation och fått ihop det. Är en hel del hål som gärna döljs med ett bricka.
Alternativt borra upp det översta hålet på befintlig bricka så att kragen på låset går igenom.
Se bilder på gammalt och nytt på lås
Tack på förhand
När jag söker på Assa 835 eller 837 så hittar jag bara 835S och 837S. Finns inte icke-S modeller att få tag på längre?
Alternativt, funkar det rakt av med att byta min 841 bricka mot en 841S? Det översta hålet får försänkas i dörren då kragen på baksidan av låset går en bit förbi brickan.
Någon som varit i samma situation och fått ihop det. Är en hel del hål som gärna döljs med ett bricka.
Alternativt borra upp det översta hålet på befintlig bricka så att kragen på låset går igenom.
Se bilder på gammalt och nytt på lås
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Du kan använda underläggsbricka 841S för att fästa nya 835S.
Det är endast det undre fästhålet som flyttas, ibland kan man ersätta underläggsbricka 841S med ett handtagsfäste 806 så drar den undre skruven, men om den täcker skador så går det inte samt att det undre skruvhålet till underläggsbrickans blir synligt.
Tänk på att inte borra onödigt djupt när du försänker för infästningen.
Det går att anpassa den befintliga underläggsbrickan så som du tänkt.
Det är endast det undre fästhålet som flyttas, ibland kan man ersätta underläggsbricka 841S med ett handtagsfäste 806 så drar den undre skruven, men om den täcker skador så går det inte samt att det undre skruvhålet till underläggsbrickans blir synligt.
Funkade fint att borra up översta hålet och försänka lite i trät. Fick dock kapa av "axeln" på vredet ca 1cm för att få in det, även den var annorlunda på det nyare låset.1 123abc skrev:Du kan använda underläggsbricka 841S för att fästa nya 835S.
Längden på fyrkantspinnen/handtagssprinten måste för det mesta kapas till rätt längd så det är helt i sin ordning.J johan_paz skrev:
Om man tar med sig handtaget till en låssmed så brukar de kapa den i rätt längd när du köper ett nytt låsbart handtag vilket kan vara bra för de som saknar verktyg att kapa med.
Klicka här för att svara