Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väldigt rejäla luftspalter för svenska förhållanden, men det är nog ingen nackdel.
3mm plywood vad är de? är de masonit du tänker på?K Killerbee skrev:Nej för att hålla isoleringen på plats. Tänkte en likvärdigt bra på insidan men billigare än plywood inne. Just nu ser väggplanen ut såhär utifrån och in"
Stående panel
40mm Spikläkt för luftcirkulation
3mm plywood
150mm rockwool isolering
3mm plywood
50mm Spikläkt för luftcirkulation
50mm rockwool isolering
12mm Byggbräda liknande osb
12mm Gips / Träpanel
sedan räcker de inte med 40mm spikläkt du behöver även ströläst för att få godkänd ventilation
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man får ha förskjutna "släpp" i den horisontella läkten, annars blir det ingen ventilation
jo jag vet, men de är för lite.J justusandersson skrev:
den lösningen du nämner är i princip lika med noll ventilation.
finns massvis med studier och forskning på detta område, vi läste massor om detta när jag studerade.
måste ha dubbla för att få fullgod ventilation visade alla tester.
de mesta tillverkarna rekommenderar de med nu.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du har säkert rätt, men det beror också på vad man skall ventilera mot. I Sverige idag handlar det mycket om att kompensera för problemen med diffusionstäta färger, och att man använder virke som inte är torrt. Jag föreställer mig att förhållandena i Marocko är lite annorlunda. Men det vet jag ju inte. Jag tycker KillerBee skall kolla in sina grannars byggsätt .
Hehe mina "grannars" byggsätt är tegelhus med fejk plank och har ingen som helst isolering. Vare sig för värme eller dom kalla dagarna.
Vad är felet med mitt uppbyggnadssätt?
En gång i tiden användes varken luftspalt inne eller ute. Nu rekommenderas 45mm x 70mm medans många företag i Sverige använder sig av 45mm x 35mm.
Så hade jag tänkt panelen. Den högra bilden
En gång i tiden användes varken luftspalt inne eller ute. Nu rekommenderas 45mm x 70mm medans många företag i Sverige använder sig av 45mm x 35mm.
du får ingen eller minimal ventilation vilket är hela grejen.K Killerbee skrev:Hehe mina "grannars" byggsätt är tegelhus med fejk plank och har ingen som helst isolering. Vare sig för värme eller dom kalla dagarna.
framför allt då om du har stående panel så måste du ha både spik- och ströläkt
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, fram till 70-talet förekom inte luftspalter i någon större utsträckning i samband med träfasader överhuvudtaget. Det är diffusionstäta färger och förekomsten av ej snickeritorrt virke som drivit på denna utveckling. Det är alltid bra att ventilera fasaden, men vet man vilken färg man skall använda och att virket är torrt är det inte så viktigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det låter ju bra. Kolla bara att det inte finns andra otrevligheter, t.ex. små gnagare, som vi inte har i Sverige.
Resterande virke för panelen är väl emballerade med orginal emballaget och väderskyddade under skärmtak på fuktisolerad upphöjd platta även dessa har jag importerat ifrån Sverige.
Under den här tiden på året är det inte så mycket till insekter eller gnagare och alla öppna emballage kontrolleras och lägs om.
Under den här tiden på året är det inte så mycket till insekter eller gnagare och alla öppna emballage kontrolleras och lägs om.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det låter som ett spännande projekt. Vad för sorts anknytning har du till Marocko?