Jag förstår din poäng med värmelagringsförmåga men sten eller tegel är inte aktuellt i det här fallet då enbart tillåten att bygga med trä och vissa typer av fiber och gips då området räknas som jordbruksland. Fick tillräckligt med problem att få tillstånd för betonggrund.

De klassiska extremtyperna för tropiskt byggande är ökenklimat = tunga stommar av stenmaterial och regnskogsklimat = högt och öppningsspalter för luftrörelser. Det här låter mer som amerikanska södern, fast kanske inte lika fuktigt. Man får jobba med solskydd/verandor och liknande anordningar. Konstgjorda tunnlar kan vara effektiva. Kanske kan du använda markskivor till isoleringen. De är betydligt tyngre än vanlig mineralull.

Mina val av isolering som finns här för tillfället är:
Stenull
Glasull
Cellplast
Spray isolering(kommer inte ihåg namnet)

Välj stenull med så hög volymvikt som möjligt!

Okej tack för hjälpen. Nästa fråga bara om någon har informationen. Tycker ni storleken isolering är bra och intr för mycket eller för lite ? 15cm sen plast sen 5cm?

Jag skulle nog skippa plasten. Den kan göra mer skada än nytta. Med de små temperaturskillnader som är aktuella gör den ingen nytta. Är det mycket varmare ute än inne kan den vara direkt skadlig. Jag tror inte du hittar någon plast i grannarnas husväggar. Sammanlagt 20 cm isolering räcker säkert.

Så skippa plast? Är van vid bygge i Sverige så för mig är plasten viktig . Vad kan jag använda istället?

Du kan använda en variabel ångbroms t.ex. Det fungerar säkert med vanlig vindduk också. I Sverige använder vi plasten för att förhindra att vattenångan i den varma inneluften skall kondensera i isoleringen när den träffar på kall luft. Det lär inte hända i Marocko.

H
J justusandersson skrev:
Jag skulle nog skippa plasten. Den kan göra mer skada än nytta. Med de små temperaturskillnader som är aktuella gör den ingen nytta. Är det mycket varmare ute än inne kan den vara direkt skadlig. Jag tror inte du hittar någon plast i grannarnas husväggar. Sammanlagt 20 cm isolering räcker säkert.
tror du inte de skulle vara fördelaktigt att använda sig av plast ändå med flytta ut den så den hamnar mot utsidan istället.
i det klimatet kommer antagligen de vara tvärtom gällande fuktvandring

Problemen i det hela är ju under vintertiden som varar ca 5-6 månader per år så är det på dagar och kvällar kallt och vissa dagar regn. Under den tiden är insidan av huset den "varma" sidan. Sedan nästa period är den "varma" sidan ute. Så blir lite fel hur man än gör i det hela. Kanske borde skippa plasten och sätta plywood på båda sidor av isolering?

Jag tror att plasten är en risk oavsett var man placerar den. Den förekommer inte i handböcker över tropiskt byggande vad jag kan komma ihåg (ingen garanti i och för sig). En variabel ångbroms känner av åt vilket håll fuktrörelsen går, så den är ingen risk. Men jag tror inte den behövs. Det är lite som sommarstugebyggande, då skall man heller inte ha någon diffspärr. Plywood på båda sidor tror jag är en bra lösning.

Annars ett annat val för insidan är något från ett företag som heter polyjumbo det är
Polyetenskum om det är till någon hjälp laddar jag upp bild

• Rulle av polyetenskum från företaget Polyjumbo mot en blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du som isolering?

H
K Killerbee skrev:
Annars ett annat val för insidan är något från ett företag som heter polyjumbo det är
Polyetenskum om det är till någon hjälp laddar jag upp bild
hur ska man använda de tänkte du?
känns inte alls som ett bra materialt iom att de har en lutet cellstruktur

Nej för att hålla isoleringen på plats. Tänkte en likvärdigt bra på insidan men billigare än plywood inne. Just nu ser väggplanen ut såhär utifrån och in"
Stående panel
40mm Spikläkt för luftcirkulation
3mm plywood
150mm rockwool isolering
3mm plywood
50mm Spikläkt för luftcirkulation
50mm rockwool isolering
12mm Byggbräda liknande osb
12mm Gips / Träpanel

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.