En uppdatering:
Håller på med schaktet för skorstenen, lite överdrivna krav är det tycker jag. 2x30mm med brandmatta runt röret, sen minst 50mm luft runt om. Helst skulle det vara minerit i lådan, MEN, det var godkännt med gips.....när det skiljer över 210 kr m2, vad tror ni jag använde? För att fjäska lite så blev det dubbelgips.
Lite bilder på hur det ser ut nu. DSC_1026[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1027[1].jpg
Skapa konto
DSC_1030[1].jpg
Skapa konto
DSC_1029[1].jpg
Skapa konto

• Gilla
Lillkorpen och 2 till
  • Laddar…
Nice! Du ligger nästan i fas med mig. Fick skorstenen dragen i helgen med 2x30mm brandmatta och sedan plåtsvep runt det. Är du klar med flislagret?

Hallå lillie!
Nej, jag är inte klar med förrådet än. Om allt vill sig väl så blir det nog att göra det till nästa vecka!
Sen så........
Har inte du några bilder på din anläggning att inflika med? Jag läser flis-trådarna här, fram o tillbaka. Alltid roligt att se något nytt.

Riktigt fint pannrum! Vad faan är bergvärme mot en ETA! :thumbup:

Åskar skrev:
Riktigt fint pannrum! Vad faan är bergvärme mot en ETA! :thumbup:
Ja.. Dyrt, tråkigt, dåligt, inne...

linken74 skrev:
Hallå lillie!
Nej, jag är inte klar med förrådet än. Om allt vill sig väl så blir det nog att göra det till nästa vecka!
Sen så........
Har inte du några bilder på din anläggning att inflika med? Jag läser flis-trådarna här, fram o tillbaka. Alltid roligt att se något nytt.
Hej!

Jag kan testa ladda upp en bild, har inte prövat på det än!

20121118406.jpg
Skapa konto

• Gilla
Åskar
  • Laddar…
Härligt!
Jag blev så full i skratt när jag såg din bild...........du har målat dina väggar i PRECIS samma färger som jag tänkte göra:D. Anledningen till att det blev ljusgrönt för mig är att den färgen fanns redan hemma på helgen när jag höll på att måla.
Vilken brandmatta använde du till röret? Finns ju en uppsjö av fabrikat.
Är du klar med ditt förråd? Bilder...........

Alu-brandmatta Rockwool RSK.4722 8030 (30x600x6000) använde jag. Förrådet är klart funtionsmässigt men ej klätt med panel på utsidan än. bifogar en bild utifrån har ingen inifrån på datorn just nu. Fick luckan till förrådet att fungera för 2-veckor sen. Det skall fyllas med material framför luckan så man kan backa upp och tippa i flis från flaka.
20121111400.jpg
Skapa konto

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Fina anläggningar!

Törs man fråga vad priset ligger på panna, skruv och omrörare?

Linken, vart i Gävleborgstrakten finns du?
Ifall man har vägarna förbi nån gång vore det roligt att få göra ett studiebesök.

Lillie, hur viker du taket?
Trycker du ihop det med lastaren på traktorn, eller är det nån winsch som drar ihop det?
Vad gäller priset Åskar, så beror det på ganska mycket vilken effekt på pannan, storlek på omrörare etc. Men räkna med runt 200tkr.
Kan inflika med att jag i början på det här projektet tog in offerter också på värmepumpar (ja,jag vet att jag "svär" när jag pratar VP här i biobränsle:p) och jag ställde lite krav på anläggningarna: bla att den skulle värma mina blivande 350 m2 så gott som utan el-tillskott! Det skulle bli MKT dyrare än den installation jag håller på med.
Har även en bekant som precis installetat en VP till ca 250 m2, ett gamalt hus som är likvärdigt med mitt. Jämför man inköpskostnaden, så vinner VP:en (han ställde inte "mina" krav), MEN det behöver nog inte gå många vintermånader innan han inser sitt misstag........

• Gilla
Åskar
  • Laddar…
Vad oansvarigt att låta sin bekant göra ett misstag på en kvarts miljon... ;-)

kulle
lillie skrev:
Alu-brandmatta Rockwool RSK.4722 8030 (30x600x6000) använde jag. Förrådet är klart funtionsmässigt men ej klätt med panel på utsidan än. bifogar en bild utifrån har ingen inifrån på datorn just nu. Fick luckan till förrådet att fungera för 2-veckor sen. Det skall fyllas med material framför luckan så man kan backa upp och tippa i flis från flaka.
[bild]
En snillrik konstruktion.
Men hur gör du om det ligger en massa snö på taket när du ska öppna ?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Skottar taket?
Det gör i alla fall jag med mitt uppfällbara tak.

Linken: Jag har en vanlig handvinsch som drar ihop framkant på främreluckan och bakkant på bakreluckan. Fästpunkten på bakre luckan är på en momentarm så att jag får ett startmoment när luckan är nere. sen är det ett vajerblock i varje ända så att det blir 3st vajrar som drar ihop luckorna. Hoppas du förstår denna förklaring? Får kanske lägga upp en skiss annars.

Kulle: Jag sopar av taket! I.o.m att det skall bli körramp upp till framkant så blir det inget klättrande i framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.