Hej,

Har tänkt att bygga en hushbox till min nya projektor. Och behöver lite tips.

1. Finns det någon som sett till en nyare guide/tråd om hushboxes?
2. Det verkar som att vissa använder glas framför projektorlinsen. Blir det inte försämring av bilden genom detta?
3. Hade tänkt använda 1-2 fläktar in och 1-2 fläktar ut. Hur många cfm tror ni är rimligt för att lyckas transportera bort den varma luften.
4. Hade tänkt slakta en ac 240/12v transformator. Borde fungera va?
5. Funderar på fläktstyrning. Går det att koppla in tex http://www.inet.se/produkt/6308263/zalman-fan-mate-2-varvtalsregulator
6. Går det att använda den styrningen till mer än 1 fläkt? Är det annars vettigare att installera en 5 -fläktskontrolller. Typ http://www.inet.se/produkt/5322153/bitfenix-hydra-pro-flaktkontroller-svart (har en över hemma). Den borde väl gå att installera på ac-adaptern, sammans med fläktarna? Eller har den ett annat voltantal?
7. Hur har ni satt fast boxen i taket sedan, för att kunna inspektera projektorn lätt?

Har följande projektor

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=462128

Mvh

Stefan

2. Finns väl "optiskt glas" eller liknande, som just inte stör ljuset, dock får man setill att hålla det rent.
3. Jag tror det hade räckt med en in eller ut.
4. Sålänge det är DC ut så funkar det säkerligen (behöver dock klara av strömmen till fläkten/arna)
5. Jag hade satsat på något temperaturstyrt om det går att hitta.
7. Man skulle kunna ha en lucka? Annars kanske något som hakar i?

Jag har samma projektor så jag passar på att fråga, hur långt har du dragit HDMI-sladden och har du problem att köra 1080p till den?

10 meter är max enligt tara labs som jag köpte sladden på. Max för vad som är möjligt utan försämringar.
Men jag tror det finns 15m också. Har testat olika 10m sladdar, och det har bara varit denna som fungerat utan fel.

Såg att tara labs sålde certifierade 15m nu också.
Men jag vet inte om de fungerar med just denna projjen. Har haft lite problem att ta imot signalen på den, beroende på kvalitet på kabeln.

Hej,
Har letat runt lite nu och fått svar på det mest.
Verkar inte vara så vanligt att man bygger hushboxes längre. Förstår inte varför,, Görtråkigt att ha en ful svart klump ovanför huvudet som surrar som en elvisp (30-32db är normalt). Men klart, lådan blir ju ännu större :P

Undrar fortfarande över detta:
* Genomströmning. Hur mycket luft behöver jag flytta?
* Funderar också på vad som är vettigast, 2 fläktar som surger ur luft och bara hål i andra sidan lådan eller en som suger och en som puttar luft?
* Samt hur ska jag tänka på vad det gäller storlek? Har idag två fractal 140mm som följde med r4 lådan., De är bra och låter lite. Men de är ganska stora och ljudet från projektorn kan leta sig igenom det hålet enklare än det lila hålet jag behöver såga ut för en tex 80mm fläkt, Vill ju helst undvika hål :P
* Det verkar som att vissa använder glas framför projektorlinsen. Blir det inte försämring av bilden genom detta? Jag har vanligt plexiglas hemma, fungerar det bra? Eller måste jag åka till glasmästaren?
* Hur har ni satt fast boxen i taket sedan, för att kunna inspektera projektorn lätt? Dvs, något snabblås. Har sett sådana krokar som man krokar i en ögla, och sedan drar ner en liten arm för att låsa fast. Måste sitta åt ordentligt så att inget luft/oljud kommer igenom.

Projjen ligger på runt 30db enligt spec. R4 fläkten på 15db vid lägst volt.

Tänkte för den som är intresserad bygga något liknande denna
http://www.avsforum.com/t/459149/my-hushbox
Fast kompakatre, och kanske med fler innerväggar/luftbarriärer och annan dämpning. Tänkte även försöka lista ut vilken projektor jag vill ha nästa gång och se till att förbereda så mycket det går för att jag ska kunna använda samma låda.
Använder en IR-Bender, för att slippa ha plexi under ir-sensorn. Kommer sticka ut en kontakt på ett lite dolt ställe

Tänkte eftersom det inte finns så mycket info om dett bygge liknande detta, göra dokuemntera bygget. Bild bilder och beskrivning. Men då behöver jag hälp från er, och jag vet att det finns många teknik-nördar, som mig här :)

Här finns ett par sidor till med lite olika varianter.
www.minhembio.com/elenius/93680
http://www.pommepause.com/2010/05/building-a-hush-box-to-quiet-a-projector/

Mvh

Stefan

Stew skrev:
Hej,
Har letat runt lite nu och fått svar på det mest.
Verkar inte vara så vanligt att man bygger hushboxes längre. Förstår inte varför,,
Kan väl ha att göra med att projjarna blivit tystare kanske?

Hmm, min Supra 12m är nog inte certifierad för 1080p, men jag tycker projektorn verkar just lite kinkig med signalen.

Jag vet inte hur mycket diffraktion du får av plexi, som sagt finns det speciellt glas för detta.
Jag tror en större fläkt räcker, bygg någon ljudfälla där luften kommer in och går ut.
Montering i taket skulle man kunna ha en låda med lock, som man spänner åt med lämpligt beslag (butterflylås eller liknande)

B
Ang AC-adaptern, kolla så inte eventuell fläktkontroll använder både 5 och 12 voltslinan från nätaggregat för att styra hastigheten. När jag byggde en egen på den gamla goda tiden så hade jag vippbrytare och kunde växla mellan 7 och 12 volt.

Måste en box vara sluten med glas framför linsen för att dämpa, skulle det inte räcka med en skiva, i en eller flera vinklar, som skärmar av oljudet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.