2 162 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Byggcentral
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Hej, Har en (4ledar kabel PEN) nedgrävd i backen som går ut till veboden in i en kopplingsdosa.
Tänkte ansluta en fast gummikabel till den här kopplingsdosan med en europahanske på som jag sen ansluter till en byggcentral. Men blir det inge strul med jordfelsbrytarn i byggcentralen om jag ska ansluta både jord och nolla från gummikabeln direkt in på PEN ledaren i kopplingsdosan?
Är det så att de blir nå tok vågar jag inte på mig de själv.
Tack
Tänkte ansluta en fast gummikabel till den här kopplingsdosan med en europahanske på som jag sen ansluter till en byggcentral. Men blir det inge strul med jordfelsbrytarn i byggcentralen om jag ska ansluta både jord och nolla från gummikabeln direkt in på PEN ledaren i kopplingsdosan?
Är det så att de blir nå tok vågar jag inte på mig de själv.
Tack
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Vill du göra detta rätt så bör du skaffa en liten fast monterad central istället för kopplingsdosan du har idag. Det behöver inte kosta mycket, en liten kapsling med plats för minst 8 moduler, med 4-polig JFB och en trepolig dvärg, kanske tre enpoliga dvärgar också om du vill ha till belysning och enfasuttag.
Sedan monterar du ett CEE416-uttag på väggen under centralen och använder en skarvsladd till byggcentralen, om du behöver byggcentralen efter detta.
Detta är det enda rätta eftersom dosan med matad med TN-C. En sådan ledning ska avslutas i en elcentral även om det inte uttryckligen står så längre i föreskrifterna. Det finns givetvis motiv för detta förutom att denna lösning är vad alla förväntar sig: PEN-ledaren behöver en säker anslutning som erbjuds av en normal fördelningsplint som finns i centraler. Att försöka koppla samman inkommande PEN (EK 6 mm²?) med utgående N och PE (i form av RK 2.5 mm²?) under samma skruv i en kopplingsdosa är en dödssynd.
Man bör även ägna en tanke åt just kabelns area, längd och avsäkring i matande ände.
Sedan monterar du ett CEE416-uttag på väggen under centralen och använder en skarvsladd till byggcentralen, om du behöver byggcentralen efter detta.
Detta är det enda rätta eftersom dosan med matad med TN-C. En sådan ledning ska avslutas i en elcentral även om det inte uttryckligen står så längre i föreskrifterna. Det finns givetvis motiv för detta förutom att denna lösning är vad alla förväntar sig: PEN-ledaren behöver en säker anslutning som erbjuds av en normal fördelningsplint som finns i centraler. Att försöka koppla samman inkommande PEN (EK 6 mm²?) med utgående N och PE (i form av RK 2.5 mm²?) under samma skruv i en kopplingsdosa är en dödssynd.
Man bör även ägna en tanke åt just kabelns area, längd och avsäkring i matande ände.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Är kabeln nylagd så ska PEN vara 10 mm2
Är det en gammal kabel så får man titta på föreskrifterna då.
Protte
Är det en gammal kabel så får man titta på föreskrifterna då.
Protte
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Okej tycker inte det kändes nå bra det här heller, Det är far som undra om jag kunde göra så här. Jag går som lärling och vill hinna bli elektriker och leva ett tag till. Kabeln är nylagd den är 10m2.
Menar ni att risken kan vara stor att jag "tappar" (dålig anslutning) om jag skulle skruva fast gummikabeln (2.5mm2) under samma plint som 10mm2 kablarna? Och sen ifall jag skulle tappa PEN anslutningen så kan det gå helt åt helvete så jag får ut 400v i enfas uttag?
Menar ni att risken kan vara stor att jag "tappar" (dålig anslutning) om jag skulle skruva fast gummikabeln (2.5mm2) under samma plint som 10mm2 kablarna? Och sen ifall jag skulle tappa PEN anslutningen så kan det gå helt åt helvete så jag får ut 400v i enfas uttag?
Att mata 230 v maskinerna med 400 v är det lilla problemet i sammanhanget. Det stora problemet är om nollan och skyddsjorden fortsätter att ha kontakt med varandra utan att ha kontakt med matande Pen ledare. I det fallet kommer apparathöljerna på felfria klass 1 apparater att bli spänningsförande med upp till 230 v. Vid den feltypen skyddar INTE jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytaren upplever felet som normal drift.GrevenErik skrev:Okej tycker inte det kändes nå bra det här heller, Det är far som undra om jag kunde göra så här. Jag går som lärling och vill hinna bli elektriker och leva ett tag till. Kabeln är nylagd den är 10m2.
Det är därför man skall vara extra noga med skruvförbanden kring Pen ledare.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Juste så blir det ju, enda vägen strömmen kan ta vägen blir ju genom höljet sen genom mig och ner i jorden?
Tror jag passar på den här kopplingen
Tror jag passar på den här kopplingen
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Men felen blir väl detsamma om jag skulle ansluta till en riktig central? Skulle jag tappa matande PEN ledare till centralen blir det väl samma problem eftersom jord och nolla fortfarande sitter ihop i centralen. Eller jag som missat något?
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Tack kanon bra svar alla👍👍 blir ingen byggcentral blir att köpa en liten på Jula👍 
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Och till sist kan man stänga tråden?😉
Kolla även vilken kapslingsklass du skall/ bör ha i den vedboden. Miljön kanske gör att en IP20 central är olämplig. Är miljön fuktig och smutsig passar en IP 44 eller 54 central bättre.
Att välja en 12 - 13 modulers central ger plats för Hb, jordfelsbrytare , en 3 pol automatsäkring och några 1 pol automatsäkringar för ett vägguttag och belysning.
Att välja en 12 - 13 modulers central ger plats för Hb, jordfelsbrytare , en 3 pol automatsäkring och några 1 pol automatsäkringar för ett vägguttag och belysning.
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Jo tänkte på det 
Klicka här för att svara