6 501 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Byggcentral till villabygge
Lite frågor angående byggelcentraler.
Vilken typ av byggcentral behöver man för ett standard villabygge?
(det är ett vanlligt bygge, 2-plans trähus med lejda snickare, grundläggare m.m.)
Hur många ampere ska den vara avsäkrad på normalt? 25, 32 eller 64A.
Ska man ha en sådan med mätarskåp inbyggt?
Funderar på att skaffa en egen central istället för att hyra en.
Tack för synpunkter!
Vilken typ av byggcentral behöver man för ett standard villabygge?
(det är ett vanlligt bygge, 2-plans trähus med lejda snickare, grundläggare m.m.)
Hur många ampere ska den vara avsäkrad på normalt? 25, 32 eller 64A.
Ska man ha en sådan med mätarskåp inbyggt?
Funderar på att skaffa en egen central istället för att hyra en.
Tack för synpunkter!
När jag byggde så hade jag ett fasadmätarskåp på en ställning vid tomtgräns och därifrån en 3 fas skarvsladd till en liten 16A central, jag behövde aldrig mer än 16A, men då körde jag aldrig några stora fläktar eller elpatroner heller.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Elektrikern fixar byggskåp med mätare. 32A kabel in i kåken, sedan fördelning med 2st 32A byggcentraler. Det ska räcka.
Montera fasadmätarspået på stolpar och beställ mätaren dit.
Be elbolaget att lägga tillräckligt med serviskabel så skåpet kan flyttas till huset efteråt.
http://www.byggahus.se/forum/el/92639-jfb-i-garo-fasadmatarskap-2.html#post658613
Be elbolaget att lägga tillräckligt med serviskabel så skåpet kan flyttas till huset efteråt.
http://www.byggahus.se/forum/el/92639-jfb-i-garo-fasadmatarskap-2.html#post658613
Olika regler hos olika elleverantörer. Inte ok hos vattenfall och e.on. i alla fall i sthlm området.
(Med provisoriska stolpat/plankor.)
(Med provisoriska stolpat/plankor.)
Redigerat:
16 A. Räcker inte om du bygger på vintern. Värme och avfuktare drar en hel del.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är rätt många som inte går med på "provisoriska" skåp under byggtiden. Med "riktig" byggström kan man arbeta "ostört" med elinstallationen tills huset är inflyttningsklart och byggström beställer byggherren själv så där tjänar man igen den lilla merkostnad som en separat byggström för med sig.
Ställer inte elbolagen krav på att det ska vara en mätare så att de kan se förbrukningen? Brukar de inte kräva att ha en eget skåp med en kontrollerad mätare som man tvingas hyra? Eller pratar ni om ett elskåp utöver detta?
Om jag själv köper ett beggat byggelsåp med mätarplats, så kan elleverantören sätta in en mätare i skåpet. Eller elektrikern ?
Sedan säljer man av skåpet efter bygget för nästan samma peng som man köpte det. Så borde man spara in nån tusenlapp på hyra av skåp. Visst kan man göra så?
Sedan säljer man av skåpet efter bygget för nästan samma peng som man köpte det. Så borde man spara in nån tusenlapp på hyra av skåp. Visst kan man göra så?
Eller så gör du som alla som bygger villa gör:kjb skrev:
Får dit fasadmätarskåpet innan ens grunden är klar.
Sätter det på en hemmabyggd ställning av truckpall och reglar.
Ber elbolaget montera sin mätare och servis i detta skåp.
Ifrån detta skåp drar du sedan en 16 eller 32A handske till lämplig byggcentral som byggentreprenören oftast har.
Det funkar. Anmälan till elverket måste göras av en behörigelektriker.kjb skrev:
Kolla att det är okej för elektrikern. Max 5 meter anslutnings kabel med gult rör runt. Exakta regler runt byggström finner du på hemsidan hos resp elnätsleverantör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden