Lite frågor angående byggelcentraler.
Vilken typ av byggcentral behöver man för ett standard villabygge?
(det är ett vanlligt bygge, 2-plans trähus med lejda snickare, grundläggare m.m.)
Hur många ampere ska den vara avsäkrad på normalt? 25, 32 eller 64A.
Ska man ha en sådan med mätarskåp inbyggt?

Funderar på att skaffa en egen central istället för att hyra en.

Tack för synpunkter!
 
När jag byggde så hade jag ett fasadmätarskåp på en ställning vid tomtgräns och därifrån en 3 fas skarvsladd till en liten 16A central, jag behövde aldrig mer än 16A, men då körde jag aldrig några stora fläktar eller elpatroner heller.
 
Ok, jag gissar att byggföretagen har lite mera krav på att man kan leverera ström.
 
Elektrikern fixar byggskåp med mätare. 32A kabel in i kåken, sedan fördelning med 2st 32A byggcentraler. Det ska räcka.
 
Menar du att man inte behöver skaffa ett elskåp med mätare, men då måste man hyra det för en hel del pengar?
Så 32A är vad som vanligen används. Sedan 2 st mindre 32A utan skåp. Funkar det?
 
Har gått bra med 3-fas 16A under mitt bygge även om husleverantören specade att dom ville ha 20A.
 
Olika regler hos olika elleverantörer. Inte ok hos vattenfall och e.on. i alla fall i sthlm området.

(Med provisoriska stolpat/plankor.)
 
Redigerat:
16 A. Räcker inte om du bygger på vintern. Värme och avfuktare drar en hel del.
 
Det är rätt många som inte går med på "provisoriska" skåp under byggtiden. Med "riktig" byggström kan man arbeta "ostört" med elinstallationen tills huset är inflyttningsklart och byggström beställer byggherren själv så där tjänar man igen den lilla merkostnad som en separat byggström för med sig.
 
el_richard skrev:
16 A. Räcker inte om du bygger på vintern. Värme och avfuktare drar en hel del.
Jag har kört med 16A hela vintern till mitt bygge, 2st 2kw fläktar och 2st avfuktare.
Funkar utan problem, det går ju faktiskt plugga ut ena fläkten medans man kör div elverktyg.
 
Ställer inte elbolagen krav på att det ska vara en mätare så att de kan se förbrukningen? Brukar de inte kräva att ha en eget skåp med en kontrollerad mätare som man tvingas hyra? Eller pratar ni om ett elskåp utöver detta?
 
Om jag själv köper ett beggat byggelsåp med mätarplats, så kan elleverantören sätta in en mätare i skåpet. Eller elektrikern ?
Sedan säljer man av skåpet efter bygget för nästan samma peng som man köpte det. Så borde man spara in nån tusenlapp på hyra av skåp. Visst kan man göra så?
 
kjb skrev:
Om jag själv köper ett beggat byggelsåp med mätarplats, så kan elleverantören sätta in en mätare i skåpet. Eller elektrikern ?
Sedan säljer man av skåpet efter bygget för nästan samma peng som man köpte det. Så borde man spara in nån tusenlapp på hyra av skåp. Visst kan man göra så?
Eller så gör du som alla som bygger villa gör:

Får dit fasadmätarskåpet innan ens grunden är klar.
Sätter det på en hemmabyggd ställning av truckpall och reglar.
Ber elbolaget montera sin mätare och servis i detta skåp.

Ifrån detta skåp drar du sedan en 16 eller 32A handske till lämplig byggcentral som byggentreprenören oftast har.
 
kjb skrev:
Om jag själv köper ett beggat byggelsåp med mätarplats, så kan elleverantören sätta in en mätare i skåpet. Eller elektrikern ?
Sedan säljer man av skåpet efter bygget för nästan samma peng som man köpte det. Så borde man spara in nån tusenlapp på hyra av skåp. Visst kan man göra så?
Det funkar. Anmälan till elverket måste göras av en behörigelektriker.
Kolla att det är okej för elektrikern. Max 5 meter anslutnings kabel med gult rör runt. Exakta regler runt byggström finner du på hemsidan hos resp elnätsleverantör.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.