stefancrs stefancrs skrev:
Det är inte den klassiska definitionen på nätet. Man kan vara ett ensamt nättroll. Startar trådar bara för att uppröra osv.
Jo iof men det krävs nog mer än det som skrivs här men vill man få tyst på människor så kan man ju kalla dom för troll ex den stackars entreprenören som någon skriver sanning om

K kortis skrev:
Jo iof men det krävs nog mer än det som skrivs här men vill man få tyst på människor så kan man ju kalla dom för troll ex den stackars entreprenören som någon skriver sanning om
K kortis skrev:
Jag säger inte att TS är troll och vill inte tysta någon. Men jag hade inte blivit förvånad om hela den här tråden är ett skämt med tanke på rättfärdigheten som uppvisas.

Rättfärdigheten? vad menar du?

Att TS skulle vara ett troll känns ju extremt långsökt, TS har ju knappt skrivit i tråden och initialt ställt en fråga kring E:s skyldighet att stå vid offert. Många har skrivit om materialpriser och tycker att TS borde förstå att en offert inte gäller pga detta. Men troligen säger detta mer om svararnas kunskapsbrist än om TS då materialpriser inte har något med en offerts giltighetstid.
JAg minns att TS skrev att hen skulle förhandla med E om situationen vilket låter som ett bra upplägg för att uppnå gott samarbete med E, så vart ligger problemet?

• Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Rättfärdigheten? vad menar du?

Att TS skulle vara ett troll känns ju extremt långsökt, TS har ju knappt skrivit i tråden och initialt ställt en fråga kring E:s skyldighet att stå vid offert. Många har skrivit om materialpriser och tycker att TS borde förstå att en offert inte gäller pga detta. Men troligen säger detta mer om svararnas kunskapsbrist än om TS då materialpriser inte har något med en offerts giltighetstid.
JAg minns att TS skrev att hen skulle förhandla med E om situationen vilket låter som ett bra upplägg för att uppnå gott samarbete med E, så vart ligger problemet?
Vi tolkar nog situationen och TS inlägg i tråden rätt olika, uppenbarligen.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi tolkar nog situationen och TS inlägg i tråden rätt olika, uppenbarligen.
Jo det stämmer nog, du skriver att tråden är ett skämt map rättfärdigheten. Jag förstår inte vad du menade så jag frågade. Hur och vad tolkar du som är uppenbart olika?

Du har ju inte skrivit någonting ang sakfrågan i tråden

Villa vista Villa vista skrev:
Jo det stämmer nog, du skriver att tråden är ett skämt map rättfärdigheten. Jag förstår inte vad du menade så jag frågade. Hur och vad tolkar du som är uppenbart olika?

Du har ju inte skrivit någonting ang sakfrågan i tråden
Jag tycker att just inlägget jag svarade på, att man kan förvänta sig att man kan vänta godtyckligt länge, tills man är mitt i projektet, just för att man inte visste om skulle ha råd, med att acceptera en nu rätt gammal offert och tycker att det är helt rimligt för alla inblandade, är ett bra exempel på rättfärdigheten.

Min långa mening är ett exempel på slarvigt språkbruk. Förlåt.

M
A astarmo skrev:
exakt, och jag tycker ju uppenbarligen att detta är inom skälig tid. Det är sammanhanget som avgör och i detta sammanhang så tycker jag att de ska stå för sin offert för det är bla det som vi har valt de för…
Med skenande priser på virke o metall så tycker du byggaren ska stå för kostnaden o kanske gå back om han går med på det?tänk såhär!skulle du själv göra det om du vore egen,göra ett backjobb,ständigt detta återkommande problem för många byggare när privatpersoner inte vill betala,gratis är gott

M Ronny takläggare1 skrev:
Med skenande priser på virke o metall så tycker du byggaren ska stå för kostnaden o kanske gå back om han går med på det?tänk såhär!skulle du själv göra det om du vore egen,göra ett backjobb,ständigt detta återkommande problem för många byggare när privatpersoner inte vill betala,gratis är gott
Om man vänder på steken då? Om vinsten blir betydligt högre än väntat hur gör du då? Det är klart du får till kunden och säger i stället för 14 dagar tog det 7 så jag drar av på fakturan 7 dagar. Jo tjena.

• Gilla
astarmo
  • Laddar…
P
Varför läser inte folk hela tråden innan de skrivet i den?
Man kan åtminstone läsa allas TS inlägg innan man skriver något och inte bara kommentera TS första inlägg.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om man vänder på steken då? Om vinsten blir betydligt högre än väntat hur gör du då? Det är klart du får till kunden och säger i stället för 14 dagar tog det 7 så jag drar av på fakturan 7 dagar. Jo tjena.
Du menar om kunden liksom inte har accepterat offerten för sex månader sedan så ska hantverkaren kunna kräva att det är den gamla och inte en ny som gäller?

A astarmo skrev:
De får väl inte backa från en offert som man nu då har accepterat? Eller?
A astarmo skrev:
Dessutom har vi väl lagar och förhållningssätt i det här landet som talar om vad vi får och inte får göra. Jag är ingen expert men ett accepterat offert är ett ingått avtal vill jag tro…
A astarmo skrev:
Han skrev ingen giltighetstid i mailet så jag antog att den gäller under byggets gång

A astarmo skrev:
exakt, och jag tycker ju uppenbarligen att detta är inom skälig tid. Det är sammanhanget som avgör och i detta sammanhang så tycker jag att de ska stå för sin offert för det är bla det som vi har valt de för…
A astarmo skrev:
Jag var bara allmänt nyfiken. Jag har givetvis pratat med byggaren och föreslagit att vi går halva vägen var så att det känns ok för båda.

https://lawline.se/answers/9173

https://www.allt-om-avtal.se/avtalet/avtals-uppkomst/anbud-acceptmodellen/

https://entreprenören.nu/vad-ar-offert/

http://www.larresurser.se/kurser/foretag/regler/lagstiftning.htm

En offertgivare behöver inte stå för offerten om svar inkommer efter skälig betänketid.

Vad är ”skälig betänketid”?
Kanske ”enligt praxis i branschen”

Svarar man efter offertens giltighetstid så blir det en ”oren accept”, å en ”oren accept” betraktas som en ny offert å den kan originaloffertgivaren (företagaren) antingen acceptera eller avvisa.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Du menar om kunden liksom inte har accepterat offerten för sex månader sedan så ska hantverkaren kunna kräva att det är den gamla och inte en ny som gäller?
Du kanske skulle läsa hela inlägget som jag svarade på. Eller?

K kortis skrev:
Du kanske skulle läsa hela inlägget som jag svarade på. Eller?
Jag läste både ditt och det du svarade på men kanske missförstod. Eller så missförstår du mig. Svårt att veta.

Jag menar att vid obesvarad offert, som i detta fallet, så är det orimligt av bägge parter att mena att den ska gälla långt efteråt.

Jag läste både ditt och det du svarade på men kanske missförstod. Eller så missförstår du mig. Svårt att veta.

Jag menar att vid obesvarad offert, som i detta fallet, så är det orimligt av bägge parter att mena att den ska gälla långt efteråt.
Jag citerar slutraderna på vad ja svarade på.
”ständigt detta återkommande problem för många byggare när privatpersoner inte vill betala,gratis är gott”

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
M
K kortis skrev:
O det tror du på riktigt lär hända att det går så mycket snabbare,jo tjena,vill du ha nytt tak så får du väl betala det takfirman begär eller lägg det själv så blir det ju jättebilligt o du slipper arbetskostnad för arbetskraft oxå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.