Praxis för en offert är 90 dagar om inget annat anges i offerten.
Sen har entreprenören rätt att ändra sina uppgifter i offerten, likväl som hem är skyldig att informera kund om prisrevideringar över 10% av grunduttalat prisförslag.
Vid intervaller i prisanknytningar till arbeten som överstiger 20% vid tex materialförändringar, utförande ändring eller ändringar av priser i samband med inköp av material har entreprenören rätt att stoppa pågående arbete för att ingå förhandlingsläge med kund.

kund bör då i dessa lägen och bör/skall bli anmodad att undersöka marknaden som den står i tidens läge för att förvissa sig om att entreprenören faller med sanningsenliga argument.

irriterande att läsa sånna här trådar.

wildeside
Z ZcR skrev:
Sen har entreprenören rätt att ändra sina uppgifter i offerten, likväl som hem är skyldig att informera kund om prisrevideringar över 10% av grunduttalat prisförslag.
Vid intervaller i prisanknytningar till arbeten som överstiger 20% vid tex materialförändringar, utförande ändring eller ändringar av priser i samband med inköp av material har entreprenören rätt att stoppa pågående arbete för att ingå förhandlingsläge med kund.

kund bör då i dessa lägen och bör/skall bli anmodad att undersöka marknaden som den står i tidens läge för att förvissa sig om att entreprenören faller med sanningsenliga argument.

Vart har du hittat den praxisen?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Vart har du hittat den praxisen?

Benämns i de flesta, om inte alla, tingsrättsförhandlingar.

wildeside
Z ZcR skrev:
Benämns i de flesta, om inte alla, tingsrättsförhandlingar.
Kan du länka till källan?

F
A astarmo skrev:
Du vet hur forum fungerar eller hur?
Ge dig. Två personer kan ha olika uppfattning. När en person är helt insnöad på att denna har rätt och ALLA andra ser nåt helt annat så är det i princip ALLTID ALLA ANDRA som har rätt. Acceptera det och gå vidare.

Z ZcR skrev:

Inte lika irriterande som att läsa ordentligt generaliserande inlägg som detta. Eller jag skojar bara, jag blir inte irriterad av lite text på internetforum. ;)

Men du förenklar lite väl mycket, då inget av det du har skrivit är ju per automatik gällande för alla entreprenörer och för samtliga projekt.

P
Varför fortsätter folk att skriva här? Det har ju klarlagts att TS trollade.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Alla här säger att TS är helt ute och cyklar pga. att matrialpriserna har stigit så otroligt mycket.
Då undrar jag om någon vet hur mycket de stigit från feb.2021 till aug.2021 ?
mina plåtpriser har stigit ca 55 % i snitt

• Gilla
linuhage
  • Laddar…
K kortis skrev:
Så vilka fel en entreprenör än gör så ska han få rätt och kunna överdebitera, nej men vad säger jag det är ju bara kunder som för fel och betalar för lite
gör om , gör rätt

vem har skrivit om överdebitering ? eller att kunder alltid har fel ?
självklart vill hantverkaren inte betala för att utföra ett jobb.

Läs vad jag skriver istället för att fantisera fram dina egna slutsatser.

Själv hade jag aldrig tagit jobbet som hantverkare om en kund kom 6 månader efteråt , en jämförelse är om hantverkare skulle skriva kontrakt med kund om byggarbeten , Och när kontrakt är skrivet och kund frågar när vi skall börja

- om 6 månader .

Hemmakatten
Praxis i avtal är 30 dagar om inget annat anges, dvs om TS inte accepterat offerten inom tidsrymden är den inte längre giltig. (När vi byggde hus, lösvirkesbyggt, hade vi ett 25tal offerter från olika hantverkare. Alla var på 30 dagar förutom några som var på 10-15 dagar.)

Dessutom har säkerligen hantverkaren skrivit något i offerten om när/vilken tidpunkt arbetet ska utföras. Och också något om att priset kan gå upp om materialpriserna förändras.

Men, som all andra skriver, så är offerten inte längre juridiskt giltig. Oavsett vad TS själv tycker.

P
TS har pratat med byggaren och föreslagit en lösning. Det tyder på att TS inte längre tycker att offerten är giltig i sin ursprungliga form.

• Gilla
astarmo och 1 till
  • Laddar…
A astarmo skrev:
Det finns inget att vara mörkrädd för. Det offererade priset avser tilläggsarbeten som kan uppstå och beställas till under byggets gång. Nu vi mitt i bygget, att jag väljera att beställa detta till det offererade priset inom den aktuella tidsramen är fullt rimligt tycker jag.
Hej!
Nej.

Men... Mycket trollvibbar här.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
K kortis skrev:
Tvinga fram ett förlustprojekt? Du kanske tycker att entreprenören ska ha samma moral när det gäller vinst el och för mycket pålägg.
Jag tycker att byggaren skall ge en skälig uppskattning på vad bygget kostar, om man vill ha fast pris. Ändras förutsättningarna till offerten så ändras även vad som är skäligt.

Men den egentliga springande punkten är inte detta, utan är offerten giltig fortfarande? Efter 6mån utan accept så knappast. De flesta offerter brukar ha bäst före 14-30 dagar när det gäller _stabila_ marknader.

Om TS väntar 6 mån och under tiden faller materialkostnad till hälften - får inte ts begära en ny då? Jo självklart.

Du blandar nog ihop saker och ting och tänker kanske på situationen där bygget drar ut på tiden och ts har fastpris. Näe då får byggaren bita i äpplet.

Det här handlar inte om att byggaren räknat fel, utan om att TS väntat så länge att förutsättningarna ändrats. Att i detta läge driva byggaren till att tvingas bygga till offererat pris, för att man glömt skriva giltighetstid, anser jag omoraliskt. Hade det varit 4 veckor det handlade om skulle jag vara på TS sida.

• Gilla
TSkoogh
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Hej!
Nej.

Men... Mycket trollvibbar här.
Troll på nätet är i mitt tycke något helt annat ex SD-svansen som kan skriva precis vad som helst om politiker och då många på en gång

K kortis skrev:
Troll på nätet är i mitt tycke något helt annat ex SD-svansen som kan skriva precis vad som helst om politiker och då många på en gång
Det är inte den klassiska definitionen på nätet. Man kan vara ett ensamt nättroll. Startar trådar bara för att uppröra osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.